НОВО

Срещата на НАТО – зад кулисите на медийния фолклор

Реалната динамика на провелата се в Лондон среща на върха на НАТО има малко общо с публичните престрелки между отделните лидери, на които станахме свидетели. Вървенето по следите на размяната на пейоративни коментари - на американския президент Доналд Тръмп спрямо...

“Зелената философия” на Роджър Скрутън

Авторът в дясната платформа "Консерваторъ" Кристиян Шкварек гостува в предаването "Денят с Георги Любенов" по БНТ. Тема на разговора бе излязлата наскоро на български език книга на сър Роджър Скрутън "Зелената философия". Вижте пълното видео:...

Видео & Снимки: Представяне на Роджър Скрутън – “Зелената Философия”

Представяне на книгата „Зелената философия“ на Роджър Скрутън, организирано от "Сиела Норма" и дясна платформа "Консерваторъ".ВодещБорис СтанимировПанелисти:Д-р Нено Димов – министър на околната среда и водите Д-р Красен Станчевдоц. д-р Антоний ГълъбовБоян...

Най-важните избори – 3 основни проблема на Борис Джонсън

Днес се провеждат най-важните избори в следвоенната история на Великобритания. Ако искат да осъществят Брекзит, британските граждани ще трябва да препотвърдят резултата от референдума на тези парламентарни избори и да излъчат мнозинство, което да приеме сделката на...

Тукидидовият капан, САЩ и Китай

В древността е имало два центъра на мир, спокойствие и цивилизация, съществували едновременно в двата края на стария свят – Pax Romana и Pax Sinica, или Римския мир и Китайския мир. Римската цивилизация днес е родила множество държави и организации,...

Видео & Снимки: Конференция “Западни Балкани”

КОНФЕРЕНЦИЯ „ЗАПАДНИ БАЛКАНИ“  организирана от Фондация New Direction, International Republican Institute (IRI) и дясна платформа Консерваторъ Official opening of the Western Balkans Summit Angel Dzhambazki MEP, Vice President of New Direction Foundation Keynote...

Резултатите от PISA: Обичайното, необичайното и невидимата криза

Резултатите от изследването на PISA за моментната картина на образователната ни система предизвикаха маса безсмислени и некомпетентни коментари, които отразиха неразбирането на коментиралите какво означават и какво стои зад тези резултати. Ще се опитам да хвърля...

Съвременната консервативна мисъл-Доналд Тръмп и Борис Джонсън

Съвременната консервативна мисъл-Доналд Тръмп и Борис Джонсън В навечерието на двадесетте години на ХХI век светът е изправен пред редици важни решения, които са от огромно значение за развитието на човечеството. Отново консерваторите се явяват като съществените...

Долу ръцете от капачките!

Честит Десети декември – международният ден на човешките права! Съвременният либерален свят се люшка между свободите и регулациите, като правата са махалото, което отмерва това люшкане. За да бъде човек свободен, нуждае се от права, но за да са гарантирани правата,...

Кой и с какво вдъхновява политика във Великобритания?

Кой и с какво вдъхновява политика във Великобритания в навечерието на  парламентарните избори на 12 декември? Според вестник Times, Ленин е неугасващият източник на лейбъристкият водач Джереми Корбин. Той е открит и заклет противник на капитализма, НАТО, САЩ,...

Апокалипто

Време за четене: 4 мин.

Янко Терзиев

Сбъдна се старата мечта на Айзенщайн. Един режисьор като световен демиург насочва патоса на хората към избрана от него идеология. Мел Гибсън постигна това, което Кубрик, Куросава, Уелс и другите велики не успяха – масова световна проповед чрез кино, хипнотизирани пълни салони, независимо от експерименталната крайност на авторските средства. За разлика от Айзенщайн австралийският екшън-симпатяга го върши не за партията, а за себе си, праща лични послания. И ще продължи да го прави, докато те се продават добре. 

Резултатът е „Апокалипто“ (Apocalypto), пак в същия кървав ключ. Историята е на млад войн и неговото семейство, разказана е с ударни дози епичен екшън с моменти на хорър, ясна морална метафора за залеза на цивилизацията на маите, разбирай нашата. Времето е около 1517 г., когато конквистадорите стъпват за първи път в тази част на Южна Америка. Не те интересуват Гибсън (все пак са официални католици, а той там е сектант), неговата цел е визуализацията на мотото на филма: „Великите цивилизации не падат превзети отвън, първо се разлагат отвътре.“ Всички герои във филма са с индиански черти, сред артистите няма познати лица, говори се на юкатански, редкия език на днешните потомци на маите. 

За „Страстите Христови“ Гибсън игра ва банк, извади $30 млн. свои пари, въпреки стреснатите защитници на добрия вкус и обидените евреи филмът разби касите по света, само в Щатите с $572 млн. За „Апокалипто“ Гибсън вече е без ограничения в средствата, постигнал е точно филма, който е искал. С антропологически автентизъм при възстановката на епохата и средата до най-дребния детайл и жест. В екипа му има дори учител по телодвижението на хората от онова време, актьорите му минали тримесечен курс при него. Довел е любимия си австралийски оператор Дийн Семлър („Лудия Макс“ 2 и 3, носител на „Оскар“ за „Танцуващия с вълци“), „Апокалипто“ е първият високобюджетен филм, заснет изцяло дигитално. HD камерата от ново поколение Genesis лети със скоростта на пантера, държи за гърлото, постоянно сме във водовъртежа на действието. Наблюдава отблизо ексцесиите с плътта, отново ще има излизащи по средата на прожекцията. Но такъв е методът на Гибсън, да не оставя нищо на въображението. Жестокостта му обаче е с естетическо оправдание, заложена е в материала. Без нея филмът нямаше да е наполовина ефикасен и в идеите си. 
„Апокалипто“ започва с жизнерадостен лов в девствена гора, шегите на полуголите мъже с препаски са поднешному смешни, връщат се с убития тапир при племето си. То живее в райска идилия, единено с природата, всички знаят в кой момент кой войн работи за наследник, вечер старейшината разказва на всички мъдри приказки край огъня. Последната е за алчността на хората, направила ги жестоки, обърнала природата срещу тях. Злото се стоварва със зората, мародери от по-напреднало в оръжията племе атакуват селото, жените са изнасилени, старците избити, мъжете отведени в плен. Синът на вожда Ястребова лапа (Руди Йънгблъд) успява да скрие бременната си съпруга (Далия Ернандес) и малкия си син на дъното на дълбок кладенец, после е закопчан за робските синджири. 

Водят ги в столицата на империята на маите, залязваща декадентски в суша, чума, бедност за едни, разгул за други. За да умилостивят боговете, корумпирани жреци и вождове вършат денонощни човешки жертвоприношения по върховете на запазените и до днес стъпаловидни пирамиди, изтръгват се димящи сърца, търкалят се черепи. Ястребова лапа е спасен по чудо, втората половина на филма е неговият крос на живот и смърт през джунглата, гонен от кръвожадна хайка, към кладенеца със семейст­вото му, за да изпревари тропическия дъжд, който ще го пълни. 

Около „Апокалипто“ тепърва ще се спори. Ще има мърморещи срещу натурализма, други ще защитават правото на артиста да избира сам средствата си, трети ще посочват либерално-екологичната навременност на посланието като оправдание за всичко. Моето мнение е – има ли го в живота, може да го има и в изкуството. Защо някои похвати и подробности да са разрешени в треторазредния касапски хорър, а в сериозния авторски филм да не са? Да не забравяме и че Гибсън не работи с исторически достоверности, а с митове. Пригажда ги според това за какво му трябват. Истинското ниво на „Апокалипто“ е над конкретната история, иначе във всеки фолклор има подобна героична приказка. Това е филм за една идея. Тя е лична на Гибсън, мъчи го отвътре, той има парите и влиянието да я сподели на света. Идеята е, че трябва да се стреснем, докато не е станало късно. В киното средствата за стряскане са ясни, а Мел Гибсън показва, че ги владее до съвършенство.

От capital.bg

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!