fbpx

НОВО

Коронавирусът пренареди света

През изминалото тримесечие американската икономика регистрира срив с почти 33% спрямо първото тримесечие и 9.5% на годишна база спрямо същия период на 2019 г. Безработицата счупи тавана на графиките. Това са абсолютни рекорди откакто има исторически данни. Икономиката...

Седемте смъртни гряха според ляво-либералната „религия”

Източното православие не разграничава ясно смъртните и простимите грехове. В католицизма седемте смъртни гряха са точно назовани: гордост, сребролюбие, блудство, завист, чревоугодие, гняв и леност. Първоначално те са посочени през 6-ти век от папа Григорий Велики, а...

Инфлацията ще стопи парите ни – как да се опазим?

„Спасителят“ е с тежък ревматизъм, свръхтегло и два микроинфаркта Днес светът на финансите е достигнал точка, от която няма връщане. През 2007-2009 г. имахме Голяма рецесия. Евтиният кредит от централните банки наду стратосферен имотен балон, придружен от сериозна...

На път сме да пропаднем в двойна криза с риск от нов локдаун

Ще успеем ли да съхраним икономиката Без съмнение България в момента е изправена пред прага на поне две изключително сериозни кризи. Протестната вълна от последния месец из цялата страна повдигна градуса на политическо противопоставяне в обществото. Макар и малобройни...

Оставки, избори и кабинети – какво ни казва Конституцията?

Често пъти в нашето общество политически, икономически и социални събития пораждат кризи, които бързо се прехвърлят на държавно ниво и водят до структурни изменения в тъканта на българската политика. И докато партии идват и си отиват, заедно с правителствата, които те...

Отворено писмо срещу агресията към журналисти

Присъединяваме се към отвореното писмо на АБРО, БНР и БНТ срещу агресията срещу журналисти: АБРО, БНТ и БНР призовават към безпрекословно зачитане на личната неприкосновеност и независимост на журналистите при изпълняването на тяхната професионална мисия да отразяват...

Катастрофата в Бейрут

Светът стана свидетел на потресаващи кадри вчера от Бейрут. По-малко от двадесет и четири часа след огромната експлозия, все още няма потвърждение, какво може да е причинило взрива, но още в първите часове след него говорител на израелското правителство обяви, че...

Националната ненавист

"Ненавиждам София", написа някакъв варненец по повод блокадата на Орлов мост. Без значение чия правда е по-велика, аз съм вцепенен от думите, които си казват хората един на друг. От ужасяващата омраза, за която, надявам се, им стига смелост да изливат само в...

…и ще продължим да живеем с COVID-19

Невиждан в историята на САЩ срив на БВП - 33% на годишна база през второто тримесечие. В Иран заразените с коронавирус са вече над 300 хиляди. Австрия в рецесия след исторически спад - мерките срещу коронавируса тласнаха страната към най-голямо свиване на икономиката...

Нова православна партия?

Волен Сидеров е много интелигентен и културен човек и при него случайни движения няма Да инструментализираш вярата за политически цели е грях Преди време писах за четири нови политически проекта - на Васил Божков (Черепа), Мая Манолова, Цветан Цветанов и Станислав...

Разходите по съветските МиГ 29 са колкото за ескадрила нови изтребители

Време за четене: 4 мин.

Разходите за поддръжката на старите изтребители МиГ 29 до края на жизнения им цикъл са почти колкото тези за закупуването на ескадрила, новопроизведени многоцелеви изтребители. Това каза командирът на Военновъздушните сили ген. Румен Радев.

Той обясни, че съветските изтребители на въоръжение в България имат ресурс до 2029 година, но има значителни проблеми, свързани с използването им.

“Проблемът с МиГ-29 е в няколко направления. Първо, той не отговаря на всички изисквания за съвместимост с нашите съюзници и за водене на съвременни въздушни операции. МИГ-29 е прекрасен самолет, той е чудесен за маневрен въздушен бой, но технологиите се променят непрекъснато в авиацията, защото има взрив на технологии. Ние имаме нужда от самолет, който да предостави качествено нови способности. Вторият проблем е поддръжката и осигуряването на МиГ-29. Този ресурс, който ви споменах, той е само на конструкцията на самолета, така да го наречем на корубата. Но МиГ-29 има двигатели, има кутия на самолетните агрегати, има множество сложни системи и агрегати, които подлежат на периодичен ремонт, а от определен нальот нататък трябва да се закупуват нови. Нашите изчисления показват, че разходите, които трябва да отделим до края на жизнения цикъл на МиГ-29 са почти толкова, колкото е закупуването на ескадрила, забележете, новопроизведени многоцелеви изтребители “, обясни ген. Радев пред “Фокус”.Българската бойна авиация към момента е на 100% зависима от Русия и търпи критики от НАТО, че не е напълно съвместима с партньорските. Проектът за закупуване на нов тип изтребител обаче не може да стартира заради липсата на достатъчно средства. Според предварителни оценки на политическите ръководства на българското министерство на отбраната той ще излезе минимум 600 млн. лева. Според експерти обаче той едва ли може да влезе във финансова рамка по-малка от 1 млрд. лева.

“Колкото по-бързо се вземе решение, колкото по-бързо придобием такива нови съвместими самолети с гарантирана логистика, толкова по-добре. В същото време искам да кажа, че докато тези нови самолети не бъдат преведени на въоръжение и не започнат да носят бойни дежурства, ние категорично не трябва и не можем да се откажем от МиГ-29. Той трябва да остане като самолет, който да готви нашите летци и да носи бойни дежурства в интегрираната система за противовъздушна отбрана на НАТО”, каза Радев.

България в момента не може да си позволи поддръжката на МиГ 29 и приемането на въоръжение на нов тип боен самолет едновременно. Бившият военен министър Ангел Найденов (БСП) обяви, че подкрепя вариантът със закупуването на нови самолети, а служебният Велизар Шаламанов заложи в стратегията си за развитието на сектора смяната на руските изтребители, но за да стане това е нужна дълга подготовка на проекта и санкцията на парламента, тъй като по закон военните поръчки над 100 млн. лева минават през Народното събрание.

Радев заяви, че ще настоява военната експертиза да има “своята дума, защото този самолет ще се експлоатира във ВВС, ще се поддържа в системата на ВВС, на него ще летят летците от ВВС”.

При модернизационните проекти, реализирани през последните години в България обаче, подобен подход много рядко се случваше, което доведе до изразходването на огромни суми без да бъдат придобити сериозни бойни способности.

Самият Румен Радев бе част от екипа, който работеше по времето на ГЕРБ по търсенето на възможности за придобиването на нов екип. Тогава се стигна до решението за закупуване на втора ръка изтребители F 16 oт Португалия, но проектът не бе реализиран.

Сега Велизар Шаламанов е подозиран, че подготвя почвата за подобна сделка, но с Гърция. Лидерът на ГЕРБ и вероятен бъдещ премиер Бойко Борисов обаче определи възможните гръцки машини като “бракми” и като цяло е скептичен за закупуването на каквито и да са машини.

Радев обаче не допуска възможност България да остане без боен самолет, която обаче е твърде вероятна, ако не се вземе бързо решение за развитието на сектора.

“Това означава отказ от национален суверенитет, това означава загуба на национално достойнство. Изтребителната авиация – това е гордостта на нацията. И във всяка една уважаваща себе си нация изтребителят носи това достойнство. Така че това не е само въпрос на достойнство, а изключително важен елемент от системата за национална сигурност. Аз не вярвам, че ще се стигне дотам, нашите държавници сами да се откажат от национален суверенитет. Това не трябва да се допускаа”, каза Радев.

Според експерти България има основно три възможности – придобиване на самолети втора ръка Ф-16 или “Юрофайтер” и нови “Грипен”.

От Mediapool

Илюстрация: Knut Uppstad

Споделете чрез

Предишен

Следващ