За държавната война срещу „високия пазарен дял“

Едва в рамките на два дни, висши български институции, каквито са парламентът и Комисията за защита на конкуренцията, отправиха недвусмислено послание: „Не е добре да си успешен“. При това не чрез прикрити комуникационни канали и намеци в медийното пространство, а напротив, безцеремонно, чрез нормативни актове и решения, без да крият мотивите си.

След като българският парламент гласува повишаване на акциза на нагреваемите тютюневи изделия по средата на фискалната година, а вносителите на законовите промени се мотивираха с пазарния растеж на потреблението на тези пособия от началото на годината, само ден по-късно Комисията за защита на конкуренцията забрани на една от най-популярните медии в страната да бъде продадена.

Както е видно от мотивите в решението на КЗК, които не блестят нито с юридическа, нито с икономическа логика, компанията „Нова Броудкастинг Груп” АД не трябва да бъде продавана, защото има… висок пазарен дял. Точно така, грехът на скандинавската компания MTG е, че развива успешен бизнес в България и медийните й платформи достигат до голяма аудитория. Забележете, че проблем за КЗК не е бил моментът, в който „Нова Броудкастинг Груп” АД е придобила дъщерните си компании „Нет Инфо“ АД и „Агенция Ева“ ООД, с което е разширила пазарния си дял. Проблемът е когато собственикът на това вече окомплектовано акционерно дружество иска то да бъде продадено, което изведнъж се оказва вредно за конкуренцията на иначе прекрасно децентрализирания български медиен пазар.

Важно е тук да се отбележи, че компанията купувач PPF Group, макар да представлява многомилиарден конгломерат, не разполага с друг медиен бизнес. Тук автоматично отпада притеснението, че ще се получи съсредоточаване на голяма част от ресурсите на четвъртата власт в ръцете на една компания. Макар да не са го посочили директно, от КЗК намекват за възможен дисбаланс на медийната среда при евентуално придобиване и на телекомуникационния бизнес на „Теленор“ от PPF Group. Подобна теза обаче е нелогична, тъй като дори по-голяма част от рекламния бюджет на „Теленор“ да бъде насочен към Нова телевизия, то логично може да се очаква, че останалите два големи мобилни оператора у нас да отклонят част от парите си за реклама в телевизията.

Каквито и да са мотивите на КЗК за спиране на сделката, те едва ли са посочените в становището на комисията. Още по-притеснителен обаче е факта, че е прието за приемливо официалните мотиви за спиране на продажбата на един бизнес да са, че той е успешен.

 

Споделете:
Михаил Кръстев
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев е икономист, публицист и анализатор. С дългогодишен опит и в журналистиката. Член на Съвета по икономически и публични политики към УНСС.