fbpx

НОВО

Точка от която няма връщане назад

През последния месец в Близкия Изток бяха официално очертани новите нива на взаимоотношения между държавите съюзници на САЩ в региона. Те бележат нови точки от които няма връщане назад. Макар и да изглежда, че всички маневри на САЩ са свързани с обслужването на...

Тръмп срещу всички

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Теодор Димокенчев участва в предаването "Политиката под прицел" по телевизия СКАТ. Тема на разговора беше политиката в САЩ и предстоящите избори там. Запис от участието можете да видите тук:...

Какво значи икономическа криза и как да оцелеем в нея?

Големият първоначален удар е по капиталово интензивните сектори Приходите за бизнеса спадат - трябва да спаднат и разходите В тази светлина поне е добре да не повтаряме грешките от миналото Идва ли финансов Армагедон? Никой не знае, но да се надяваме, че не. Добре ли...

Третата гледна точка

Крайности може да има само при абсолютното добро и абсолютното зло Най-отвратителното е омразата и да не ми разправят, че я сеят провокатори - тя започна с вдигнатия юмрук на президента Винаги има трета гледна точка, дори и когато първите две са толкова ярки, че тя...

Турция на шест морета

Както вече е добре известно, в Източното Средиземноморие Турция и Гърция си мерят дължината на плажните кърпи. И двете страни имат аргументи: докато чисто военното предимство е на страната на Анкара, то зад гърба на Атина наднича силна дипломатическа подкрепа....

Генетичната история на българите

Когато стане въпрос за история, особено за нашата, често изниква темата за произхода. Откъде идваме? Колко древен е нашият народ? Въпроси, за които няма точни отговори, а само теории. От кого всъщност сме произлезли ние българите, кои са нашите най-близки роднини? По...

Какво има на политическата сергия у нас?

Българският политически дебат страда от липсата на критично мислене и умение за вникване в нюансите. Разсъждаването в черно-бялата гама не помага за разбиране на реалността, която е сложна така или иначе. А и това е нарочно търсен ефект - емоциите се контролират...

Хората заделят за черни дни. Колко тежка ще е кризата?

Притесненията от политическата турбуленция потискат потреблението и влошават бизнес климата Светът преминава през изключително несигурни времена. Гражданите, бизнесът и държавата търсят отговори на въпросите как и кога ще преодолеем икономическите предизвикателства....

Защо всеки се прави на какъвто не е?

Скараха се премиерът и президентът и „революцията“ пламна Обществото е като организъм, като тяло, което има лява и дясна ръка След като „Великото народно въстание“ не се състоя (все още не разбирам защо го наричат така, при положение че нито е велико, нито е народно,...

Защо сменихте залата?

Потопени сме в символи, те са навсякъде около нас. Ето например новата сграда на Парламента. Защо смениха старата, защо се преместиха? Парламентът между паметника на Цар Освободител, Патриаршеската катедрала, Академията на науките и Университета е символ. Символ на...

Богородица на барикадата

Време за четене: 6 мин.

Тоя пък род не излиза, освен с молитва и пост (Мат. 17:21).

Много ми се ще да гледам на молебена на Орлов мост като на молитва за изгонване на бесове. Дори тази молитва да не е била Киприянова, пак дава надежда, че хората най-сетне се обръщат в единствената правилна посока – към Твореца на всичко видимо и невидимо. Дори и такива, които по време на Великия пост преди Възкресение Христово, хулеха с най-скверни слова Църквата задето не спазва карантината, ругаеха светото Причастие като източник на зараза (което впоследствие не се потвърди с нито един случай) и наричаха свещениците с какви ли не имена, дори те богобоязливо стояха насред мъртвото кръстовище в съботната вечер със свещица в ръка пред иконата на Богородица и изглеждаха много умилително по телевизията. Само да е посмял някой да нарече хората на Орлов мост атеисти!

Протестите в събота били малобройни. Защо? Били малобройни, четем, по три причини: “дъждовното време, почивният ден и големия християнски празник Успение Богородично“. Това не го разбирам. Ако си излязъл на бой последен, ако животът ти е станал нетърпим, ако “ножът е опрял до кокала”, какво значение има дъждът? Нима борбата има почивен ден? Стоиш с голи гърди под куршумите на тирана като Йохан от оная барикада на Смирненски:

“А стиснал карабината в ръце,

Йохан ги среща с гръм и ги зове:

“Елате вий, аз с каменно лице

ще срещна щика в своето сърце!

Елате вий, престъпни синове!”

Така са ме учили да си представям барикадите и понеже днес вместо щикове и куршуми виждам телевизионни камери и микрофони, не съм особено заинтригуван. Но пък се радвам от обръщането на протестиращите към Бога, защото аз в политически партии не членувам, даже не им симпатизирам, член съм единствено на едната свята съборна и апостолска Църква. И това ми е предостатъчно. И като такъв ми се ще да мисля, че третата изтъкната причина за спокойствието в събота е най-важната – заради “големия християнски празник Успение Богородично“. Не за дъжда, не за почивния ден, а за празника ми се ще да говорим. Ще ми се да вярвам, че на този ден на мнозина човеци им е станало неудобно да скандират думи на омраза, да издигат бесилки и да изготвят списъци за саморазправа след “победата”. Ще ми се да вярвам, че на този ден са погледнали нещата от по-различен ъгъл.

По случай Голяма Богородица в събота сутринта християните бяха на литургия и се причастиха, след като последните две седмици са постили (тоест смирявали са се, каели са се, обръщали са се в мълчание, преосмисляли са живота си, затворени в тихата стаичка на сърцето си, прощавали са един другиму, изповядали са пред свещеника всяка своя злоумисъл и злодеяние, за да могат да се причастят не за осъждане, а за опрощение на греховете и за обнова на духовния живот. Това са правили християните през последните две седмици.

В събота вечерта на Орлов мост пак християни се помолиха, което е твърде радващо. Участваха и в допълнителен молебен, отслужен в свободен текст от арх. Дионисий – добил популярност с архондисването на герои на нашето време (пък и с други неща), комуто Църквата е запретила да служи от 4 години. Но това няма значение. Ако молитвата е с вяра и любов, ако не желае злото някому, ако смирява, умалява и същевременно възвисява човека – лоша молитва няма. Грехът е по-голям за онзи, който знае истината и все пак води хората към заблуда, отколкото за онези, които го следват.

Хубаво е хората да се обръщат към Бог и да Го молят. Радвам се. Защото когато хората се молят на Бог, те Го молят да ги очисти от всяко зло и всеки грях. Греховете са в основата на всички страдания, неудачи и премеждия, даже и на болестите. За друго човек не се моли, всичко друго ще му се придаде. Ако някой не харесва държавата, ако не харесва народа, то не ги харесва именно защото държавата и народът са увредени от грехове. Грешен е всеки отделен човек, независимо от коя страна на барикадата се намира. Когато отделният човек е грешен, то грешни ще бъдат и конструкциите, в които се организира: общество, институции, държава, нация и т.н. За да се оправят институциите, за да се “рестартира системата”, първо хората трябва да оправят и рестартират (обърнат, покаят) всеки сам себе си. Хората молят Бог да ги очисти от греховете, а основните (смъртни) грехове са:

  1. Гордост – Да мислиш, че си по-добър, по-умен, по-красив от всички останали. Че единствен ти знаеш истината за това, което е полезно за света и човеците, че единствен ти имаш силата и правото да го наложиш. Гордостта е грехът на всички грехове, останалите произлизат от него.
  2. Сребролюбие – То не е само любов към парите, но и към имоти, власт, служебни постове. Сребролюбието е страст, защото човек поставя облагодетелстването над всичко останало, включително и над съдбите на хората, когато ги използва като инструменти, които после ще захвърли с безразличие. Страстният, греховният стремеж към неправомерни придобивки не позволява на човека да мисли за духовното.
  3. Блудство – Блудът не е само сексуално услаждане и промискуитет за спорта. “Блуд” означава всяко отклонение от промисъла и пътя на истината, откъдето и думата “блуждая”. Залитането по лъжеучения и модерни идеологии, следването на лъжовни водачи и политически мераклии, подмяната на истината също е блудство.
  4. Завист – Тя произхожда пряко от гордостта и тщеславието, от самомнението и илюзорната вяра в собствената непогрешимост. Гарнирана със злоба и омраза, завистта кара човека да се раздели от другия човек, до пожелае неговото като нещо, което не му се полага, а се полага на завиждащия. Завистта вижда хората като “наши” и “ваши” и казва: “Който не е с нас е против нас!”. Но завистниците се изяждат един другиго, дори когато са “наши” или “ваши”.
  5. Чревоугодие – Угаждането на плътта, превърнало се от нужда в сладострастна самоцел и източник единствено на плътско удоволствие и на нищо друго, се нарича чревоугодие. Самоцелната жажда за развлечения, превръщането на развлечението в цел, настояването да получаваш от другите, без да им даваш нищо, това също е чревоугодие, лакомия като всяка друга.
  6. Гняв – Ето чувството, което ни заслепява при най-малкото прекословие от стана на някого. То също произлиза от гордостта, защото гордият човек не търпи чуждото мнение и се чувства персонално нападнат и уязвен, когато някой дръзне да го изкаже. Презрението към човека отсреща ражда омраза, а омразата е причина за всевъзможни злини.
  7. Леност, отчаяние – Това е загубата на вяра в смисъла на онова, което вършиш. Липсата на мотивация води до униние. Когато доброто изчезне у човека, той е неспособен да заподозре присъствието му и у другия човек. Такъв е демотивиран, а когато на хоризонта не се задава и никакво забавление – тогава направо е отчаян.

Всички тези грехове видяхме и чухме през последните седмици. Видяхме ги с най-грозното им лице и ги чухме крещящи от всички страни – и протестиращи, и управляващи, и коментиращи в уюта на анонимните си квартири, и обикновени наблюдатели дори, които се поддадоха да изкушението да се включат в хора на бесовете, чието име е легион, защото са много (Марк 5:9). Затова се зарадвах и се обнадеждих, когато видях иконата и запалените свещи на Орлов мост. Сигурен съм, че всичко, казано от мен по-горе, е било в умовете и сърцата на молещите се около палатките на Орлов мост. Иначе не бих го казал. Ето, рекох си, хората са се смирили, хората са се вразумили, повикали са монах, отхвърлил суетата на мира сего и презрял съблазните му, за да го последват. И не се съмнявам в тяхната искреност, в тяхната скромност и смирение, защото ако се усъмня, ще изпитам много неприятно чувство.

Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ