Catch Me If You Can

Млад, красив, интелигентен. Ум, работещ на бързи обороти, способен да изпревари събитията и да извлече полза от всяка ситуация. Ако сте гледали “Хвани ме, ако можеш“  с Леонардо Ди Каприо се сещате какво имам предвид.

Занимавам се с реклама в последните 14 години и зная, колко образът на Франк Абигнейл (главният герой на Ди Каприо), се доближава до представите на младите колеги за успех. И не, това не е точно изпеченият мошеник от филма. Това е младият интелигентнен човек, излъган от света, че успехът е всичко. И бидейки всичко, не е проблем да минаваш през хора и през собствената си съвест за да го постигнеш.

Помня как преди повече от 10 години в един априлски следобед излязох от софийския офис на голяма компания, която изнасяше стока за Германия с усмивка и топлина в гърдите. Бях сключил страхотна сделка за много пари и нищо друго нямаше значение. Имах сериозни съмнения за ползата на клиетна от рекламата, но това беше без знчение. Той беше пожелал услугата, а ние му я бяхме предоставили, пито – платено.

След стотици казуси по-късно, професионално израстване и вътрешна промяна стигаме до днешни дни, годината е 2020. Само преди три седмици се обадих на наш лоялен клиент с думите „Марине, това което ни плащаш вече е много за труда ни, ще ти намалим таксата на половина. А ако излезе повече работа ще ти кажа и ще направим корекция“. Разликата е огромна, но и пътя, който извървях не е малък. Именно за него ще се опитам да говоря в следващите редове. Всичко би се побрало само в книга, а и е прекалено лично на моменти. Ето защо ще го съкратя. Приемете го като схема на вътрешния свят на рекламиста с някои практични бележки, които можете веднага да вкарате в действие на практика ако сте колеги, които сега стъпват в професията и се сблъскват с тези казуси.

Началото

Търговецът, който полира ябълките си преди да ги подреди на сергията продава повече от другите. И като започнете по веригата, стигате до днес, когато процесът е толкова сложен, че е необходим отделен човек за тази работа. Маркетингът и рекламата помагат на производителят да покаже по по-добър начин труда си, а купувачът да получи повече полза и по-голямо удовлетворение от покупката си.

Щом изнесем дефиницията в полето на философията и морала, ще видим, че това е нищо повече от производно на трудолюбието и грижата към другия. Да дадеш на клиента си повече от това, за което ти е платил и да се отблагодариш с труд на този, който слага хляб на масата ти.

Краят

Всичко в света е създадено добро, но човекът е способен да го доведе до крайност и да го опорочи. Грижата за потребителите се превръща в грижа да им измъкнем повече пари. Грижата за клиента се превръща в грижа да похарчи по-голям рекламен бюджет, от който взимаме процент. Усмивката се превръща в евтино ласкателство, а ръкостискането в предателство.

Накрая постигнаме успех и имаме малките си победи, които ни носят щастие. Но като че все нещо ни липсва, нещо не ни достига, нямаме мир. Защо? Има едно просто духовно правило – не може да имаш мир, ако си отнел мира на другия. Колкото и да успяваш, колкото и енергийни буста „щастие“ да изгълташ, на края инсулина пада и си като парцал. Защото щастието е еуфория, а мирът – Живот.

Но как да имаш мир в свят, където всеки ден е битка и никой не ти дава нищо на готово? Как да имаш щастие без успехи?

Решението

Ако отговорът беше една дума, тя щеше да е „Приоритети“. Приоритетите са интересно нещо, защото се подреждат от горе надолу и всеки пази своето място. Не е нещо плаващо и неопределено както сме свикнали да възприемеме всичко днес.

За всеки подредбата може да е различна, но определено всички ние независимо от професията си имаме две общи неща, които могат да бъдат единствената рамка, в която правилно можем да ги подредим. Това са единствените сигурни неща в живота на всеки човек – животът и смъртта. Даден ни е този отрязък от време тук на земята и от нас зависи какво ще оставим след себе си.

В стари времена, хората са строели чешми, които да останат стотици години след тях и благодарността на всеки, който се спре да пие, да утоли жадните им души. Но и всяка уста, която произнася благ спомен за човека е също такъв извор, който утолява. Всяка професия, всеки контакт с хора ни дава такава възможност.

Статистиката

Проучване на Promethean Reasearch за сектора на дигитални агенции дава ценна информация за индустрията, включваща две препратки касаещи именно отношението на агенциите към работната етика.

Клиентите искат повече измеримост и прозрачност: След като виждат нарастващите бюджети за реклама през последните няколко години, заинтересованите страни изискват измерими резултати срещу своите инвестиции. Мениджърите се обръщат към своите агенции, които да им предоставят прозрачност при изчисленията на ROI (възвръщаемост на инвестицията).

Препоръките от доволни клиенти са двигателят за растеж на успешните рекламни агенции: Дигиталните агенции добиват 38% от новите си клиенти на база препоръки за работата им. Лично мога да потвърдя тази цифра от работата на собствената ми агенция през годините. Дори смятам, че предвид малкия пазар в България, тя може да се окаже и по-значителна.

Друго проучване направено от WordStream потвърждава тези данни.

На въпроса „Какъв е главният ви източник за набиране на нови клиенти?“, фирмите отговарят така:

•             Продажба на вече съществуващи клиенти 20%

•             Препоръки 51%

•             Събития 4%

•             Съдържание/ Реклама 18%

•             Други 7%

Друг въпрос от същото проучване „Каква е средната продължителност на работата за клиентите ви в месеци?“, ето и отговорите:

•             0 – 12 месеца – 30%

•             13 – 25 месеца – 27%

•             26 – 38 месеца – 19%

•             Над 39 месеца – 24%

Извод: Повече прозрачност и грижа за рекламодателите ви днес ще доведе до препоръки, нови клиенти и по-дългосрочно сътрудничество с вече придобитите клиенти в бъдеще. Това, което сега ви изглежда като жертва на време, усилия и печалба, утре ще се окаже фундамента за съществуването на бизнеса ви в дългосрочен план.

Обратно на работа

Не са ли всички тези неща твърде абстрактни? Как да се приложат на практика? Няма ли да фалираме ако мислим така?

Не са абстрактни, а простички и приложими. И не, няма да фалирате – най-много да започнете да спите по-спокойно. И за да ви помогна ще ви дам моите три златни правила за достойни рекламисти:

  1. Мислете най-вече за клиентите на клиента си. Те ще хранят и вас и тях.
  2. На второ място мислете за печалбата на клиента си. Той ви плаща главно за това.
  3. Мислете за собствената си печалба на последно място. Тя няма да избяга при друг.
  4. Помагайте. Понякога човек зависи от добрата воля на някой друг, без да може да му се отплати.

Време е за промяна.


Източници: https://prometheanresearch.com/digital-marketing-agency-industry-report/https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/03/18/state-of-the-agency-report

Споделете:
Григор Йовов
Григор Йовов

Завършил "Маркетинг" в УНСС. Сертифициран рекламен експерт с над 10 години опит в България и чужбина. Управител на агенция за реклама и маркетинг. Създател на курсове в световната платформа Udemy със студенти от 150 държави от цял свят. Интересите му са в областта на православното християнство, бизнеса, рекламата и социалните отношения.