fbpx

НОВО

С всеки ден на власт управляващите ерозират

„От чисто политическа гледна точка най-добрият вариант на ГЕРБ в момента е да се съгласи да подаде оставка. Чисто електорално с всеки ден на власт ГЕРБ ерозира и кърви. Този процес ще се засилва, защото икономическата криза ще се задълбочава.“ Това каза пред...

Кризата от 2008 г. не се повтаря, много по-тежка е

Eфектите от икономическата криза са най-силно подценяваният фактор от началото на извънредната ситуация, предизвикана от световната пандемия от COVID-19. Въпреки, че най-яркото проявление на предстоящите финансови и икономически затруднения се появи още в средата на...

Коронавирусът пренареди света

През изминалото тримесечие американската икономика регистрира срив с почти 33% спрямо първото тримесечие и 9.5% на годишна база спрямо същия период на 2019 г. Безработицата счупи тавана на графиките. Това са абсолютни рекорди откакто има исторически данни. Икономиката...

Седемте смъртни гряха според ляво-либералната „религия”

Източното православие не разграничава ясно смъртните и простимите грехове. В католицизма седемте смъртни гряха са точно назовани: гордост, сребролюбие, блудство, завист, чревоугодие, гняв и леност. Първоначално те са посочени през 6-ти век от папа Григорий Велики, а...

Инфлацията ще стопи парите ни – как да се опазим?

„Спасителят“ е с тежък ревматизъм, свръхтегло и два микроинфаркта Днес светът на финансите е достигнал точка, от която няма връщане. През 2007-2009 г. имахме Голяма рецесия. Евтиният кредит от централните банки наду стратосферен имотен балон, придружен от сериозна...

На път сме да пропаднем в двойна криза с риск от нов локдаун

Ще успеем ли да съхраним икономиката Без съмнение България в момента е изправена пред прага на поне две изключително сериозни кризи. Протестната вълна от последния месец из цялата страна повдигна градуса на политическо противопоставяне в обществото. Макар и малобройни...

Оставки, избори и кабинети – какво ни казва Конституцията?

Често пъти в нашето общество политически, икономически и социални събития пораждат кризи, които бързо се прехвърлят на държавно ниво и водят до структурни изменения в тъканта на българската политика. И докато партии идват и си отиват, заедно с правителствата, които те...

Отворено писмо срещу агресията към журналисти

Присъединяваме се към отвореното писмо на АБРО, БНР и БНТ срещу агресията срещу журналисти: АБРО, БНТ и БНР призовават към безпрекословно зачитане на личната неприкосновеност и независимост на журналистите при изпълняването на тяхната професионална мисия да отразяват...

Катастрофата в Бейрут

Светът стана свидетел на потресаващи кадри вчера от Бейрут. По-малко от двадесет и четири часа след огромната експлозия, все още няма потвърждение, какво може да е причинило взрива, но още в първите часове след него говорител на израелското правителство обяви, че...

Националната ненавист

"Ненавиждам София", написа някакъв варненец по повод блокадата на Орлов мост. Без значение чия правда е по-велика, аз съм вцепенен от думите, които си казват хората един на друг. От ужасяващата омраза, за която, надявам се, им стига смелост да изливат само в...

Кого всъщност анатемоса Българската православна църква

Време за четене: 7 мин.

„Вашите пък очи са блажени, задето виждат, и ушите ви – задето чуват;
защото, истина ви казвам, мнозина пророци и праведници са много желали да видят, каквото вие виждате, и не видяха, и да чуят, каквото вие чувате, и не чуха.”

Мат 13:16-17

Денят 23 януари 2018 г, бе напрегнат и спорен. Българската Православна Църква рядко изразява конкретни и ясни позиции по злободневните за обществото ни теми, но по правило когато го прави  съществува неизменният риск казаното да остане всъщност нечуто. Недоразумението обаче не се дължи на мудния и овехтял език на нашите духовни пастири, както може би сме свикнали. Изявлението на Синода е изключително ясно, добре стуктурирано, показва задълбочен, не единствено християнски, но и юридически обоснован поглед върху темата с Истанбулската конвенция и е написано на съвременен език. Въпреки това се получи шум в комуникациите, за които спомогнаха и множество медии, подхванали темата не толкова с цел изпълняване на задължението си да информират, колкото поради жълтеникаво търсене на рейтинг и скандал. И така, какво всъщност бе казано от православната ни църква?

В официалния сайт на Патриаршията[1] четем, че „основавайки се на библейската истина:

„И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори.“

Битие 1:27

Светият синод на БПЦ недвусмислено изразява позицията, че половете при човека са само два – биологичните. Владиците обаче казват и нещо друго – че също така категорично се обявяват за

„…зачитане на конституционния принцип за недискриминиране, основано на пол, както и утвърдените норми на международното право за равно третиране на мъжете и жените, подкрепя усилията на международните и европейски институции, както и органите на държавната власт в Република България, за защита на жените от всички форми на насилие.”

Източноправославните йерарси посочват проблемната за тях част – дефиницията на думата “gender”, такава каквато е тълкувана от самите автори на Истанбулската конвенция в прилежащия към нея „Обяснителния доклад” –  противоречаща както на законите на биологията, така и на Богоустановеното:

„В автентичния текст на конвенцията понятието “джендър” (gender, genre) е категорично разграничено от понятието “пол” (sex) като ново, различно понятие, непознато в българския правен ред. Сам по себе си този факт е достатъчен за несъгласие. Полът може да бъде само биологично определен, защото мъжът и жената са Божие творение.

От църквата ни още заявяват, че:

„Не се нуждае от коментар честотата на употребата на термините „джендър”(gender) и „пол” (sex) в Конвенцията, факт показателен сам по себе си, за да внуши какъв е истинският смисъл на Конвенцията и какво преследва, извън благородните цели за защита на жените от насилие и домашно насилие. Тази именно честота на употреба на термина „джендър”(gender) обуславя необходимостта от определение в чл. 3, б. „в“ на понятието „пол“, т.е.„джендър”(gender) в автентичния текст, което статистически се изразява в следното:

– Общо в Конвенцията терминът „джендър“(gender), и производните му е употребен 25 пъти (от които 4 пъти в преамбюла), а терминът „пол”(sex) и производните му е употребен 19 пъти, т.е. значително по-малко от дефинираното понятие „джендър”(gender), а в българската версия се употребява само „пол“;

-Съвместна употреба на двете понятия се съдържа в чл. 3, б. „в“ и чл. 4, §.3; в преамбюла е записано „sexual violence and the potential for increased gender-based violence“, т.е. ”сексуално насилие” и „насилие, основано на gender – ориентация“.

-В „Обяснителния доклад” към Конвенцията: терминът „джендър”(gender) и производните му е употребен 126 пъти, а терминът „пол”(sex) и производните му е употребен 89 пъти.”

И че: „Ето защо, чл. 6 от Конвенцията не задължава държавите да прилагат “политики, основани (на пола), както гласи българският превод, а да прилагат джендърна политика (gender policy), както гласи автентичният текст.”

Поради което Светият синод на Българската православна църква „не подкрепя Конвенцията, заради задълженията за предприемане на законодателни и други мерки от страна на държавите да въвеждат понятия и принципи, противоречащи на обществения и правен ред и изконни нравствени ценности”

От Синода – толкова. Никакви заплахи за поставяне на анатема върху държавните и политически дейци, нито намек дори за подобни крайни мерки. Позицията е изразена изключително достъпно и също така добре мотивирана. Ако все пак някой по някаква причина е неразбрал написаното или има необходимост от допълнителни коментари Синодът ни има подходящи лица за контакт – начело с настоящият ръководител „Връзки с обществеността” отец Николай Георгиев, който е чудесен оратор със задълбочена богословска подготовка. Има и много други добри свещеници и богослови, дори църковни журналисти, които са достатъчно добре запознати с текущата проблематика, и които могат да изразят мнение по нея. С уточнението, че колкото по-далеч са от Синода, толкова повече мнението им е по-скоро частно, ако и добре обосновано.

От медиите ни по съвсем неясни причини бе потърсен обаче единствено фамозният архимандрит Дионисий[2], някогашен предстоятел на катедралният храм „Свети Александър Невски” и известен в обществото ни с някои скандали и странното си поведение. Преди да разгледаме изказването на този човек, нека първо видим кой е той.

От официалният сайт на БПЦ научаваме, че архимандрит Дионисий (Мишев) [3], известен в света като „Димитър Бойков Мишев, е роден в гр. София на 24 септември 1981 г. в добре познато на столичния клир и църковната общественост православно семейство.” Образоваието си завършва в ШУ „Епископ Константин Преславски” и е ръкоположен за монах през 2006 г. в Шипченския манастир „Рождество Христово”.

През месец  май 2016 г. обаче архимандрит Дионисий е отстранен от своята длъжност. От сайта „Двери” [4] научаваме, че тогава:

Архим. Дионисий e не само махнат от „Св. Александър Невски“, но му е наложено запрещение за служение, което означава, че няма право да извършва богослужения. Назначена е специална анкетна комисия, която ще разследва каноничните нарушения, направени от него.”

Всичко това се е случило поради:

-“самоволна промяна от страна на архимандрит Дионисий на богослужебния ред, одобрен от Св. Синод, за еднакво извършване на богослуженията в БПЦ, включително и при причестяване със Светото причастие, надлежно предписан в богослужебните книги Типик и Служебник, които са в употреба в БПЦ-БП;”

-“злоупотреба с името на Българския патриарх, обида и злепоставяне на вишестоящи по сан, в нарушение на 55 Апостолско правило;”

-“въвличане в публични скандали на Църковната институция, както и цялостното публично поведение, показващо пълно незачитане на Св. Синод, поставяйки го пред свършени факти, държание, несъвместимо със сана на архим. Дионисий и подронващо авторитета на Църквата.”

От този момент нататък лицето архимандрит Дионисий действа изключително от частното си име и действията му нямат нищо общо с Православната църква. Нещо повече – църквата ни завежда дело срещу него през изминалата година [5], което все още тече.

Тук е и мястото да направим необходимата забележка, че употребената дума „анатема” не означава някакво мистично проклятие, което владиците произнасят с неясна цел, а е съвсем конкретна забрана дадено лице или група от хора да бъдат приобщавани и допускани до църковните тайнства, които са съвсем конкретни и седем на брой – кръщение, миропомазание, евхаристия, покаяние, свещенство, брак, елеосвещение. Анатемата няма никаква правна стойност, няма и сила отвъд църковните двери. Тя по своята същност представлява съвсем демократичен метод, използващ правото на свободна асоциация, в случая – отказ от такава, с цел да бъдат остракирани определени лица или групи от хора, с които църквата желае да покаже, че няма нищо общо. Това е начин позицията на църквата – която включва освен духовеноство, разбира се и миряни, да бъде чута в обществото.

Казано просто – изказването на въпросния, сам изключен от църквата ни архимандрит, предизвикало толкова вълнения и получило силен отзвук като официална църковна позиция всъщност е негово лично мнение. Личното мнение на един човек, винаги търсещ скандала и светлината на прожекторите и нерядко говорещ безрасъдно.

Това уточнение разбира се беше необходимо не за да хвърляме кал по нечия и без това компроментирала сама себе си особа, а за да се изпълнят думите от Евангелието:

„И ще познаете истината, и истината ще ви направи свободни.”

Йоан 8:32

Защото истината е от съществено значение не само за нас, християните, а и за всички и всякога. Без нея не бихме могли да водим обществения или личния си живот. И единствено тя – истината – ни предпазва да паднем в капана на манипулациите и фалшивите новини – независимо дали са предизвикани умишлено или плод на недобра комуникация.


[1] http://www.bg-patriarshia.bg/news.php?id=254101

[2] https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2018/01/23/3116826_otec_dionisii_zaplashi_ministrite_s_otluchvane_ot/

[3] http://www.bg-patriarshia.bg/news.php?id=157577

[4] https://dveri.bg/w9dww

[5] https://dveri.bg/wyw9p

Споделете чрез

Предишен

Следващ