fbpx

НОВО

Всички пътища на Северна Македония към Брюксел минават през София

Известна е древната фраза „Всички пътища водят към Рим“. А днес в контекста на кандидатурата за членство на Северна Македония можем да кажем: „Всички пътища на Северна Македония към Брюксел минават през София“. Членството в Европейския съюз е голяма възможност не само...

Global Britain – външната политика на Великобритания без предпазител

Миналият петък телохранителят на британския външен министър беше освободен от длъжност след като се разбра, че е оставил заредения си пистолет Glock 19 в тоалетната на самолета на United Airlines с който Доминик Рааб се e завръщал от посещението си във Вашингтон....

Има очакване за мрачни зимни месеци – вижда се по ръста на спестяванията

Не бива да се правят рискови ходове по казуса с “вечните длъжници”. Човек има способността да забравя историята, особено когато тя е свързана с негативни събития. Политически, икономически, финансови кризи... те са в центъра на общественото внимание, когато вилнеят и...

Малките закони, които ще нанесат огромни вреди

Колкото повече се вторачваме в конкретен проблем, толкова по-малко го виждаме. За съжаление тази максима е особено убедително потвърждавана през 2020 година, когато за пореден път българското общество се ангажира политически и пожела отчетност от страна на държавници...

Позитивна теория за България

В България доминира една „негативна теория“ за страната ни - какво тя не „трябва да бъде“. Не трябва да е назадничава, не трябва да е бедна, не трябва да е корумпирана, не трябва да е „ориенталска“, не трябва да дава шанс на тарикатите за сметка на училите и можещите...

Колко тежка ще е кризата?

Икономистът Владимир Сиркаров участва в "Business Daily" с Димитър Вучев. Тема на разговора беше икономическата криза.

Михаил Кръстев в “Дискурси” с Ивайло Цветков

Редакторът на Консерваторъ Михаил Кръстев участва в предаването "Дискурси" с Ивайло Цветков - Нойзи. Тема на разговора бяха политическите...

Точка от която няма връщане назад

През последния месец в Близкия Изток бяха официално очертани новите нива на взаимоотношения между държавите съюзници на САЩ в региона. Те бележат нови точки от които няма връщане назад. Макар и да изглежда, че всички маневри на САЩ са свързани с обслужването на...

Тръмп срещу всички

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Теодор Димокенчев участва в предаването "Политиката под прицел" по телевизия СКАТ. Тема на разговора беше политиката в САЩ и предстоящите избори там. Запис от участието можете да видите тук:...

Какво значи икономическа криза и как да оцелеем в нея?

Големият първоначален удар е по капиталово интензивните сектори Приходите за бизнеса спадат - трябва да спаднат и разходите В тази светлина поне е добре да не повтаряме грешките от миналото Идва ли финансов Армагедон? Никой не знае, но да се надяваме, че не. Добре ли...

Обосновано ли е вдигането на местните данъци в София?

Време за четене: 3 мин.

В пресконференция, тази седмица кметът на София Йорданка Фандъкова предложи повишение на данъци на местно ниво – по-висок налог за по-старите и по-мощни автомобили с цел борба със замърсяването на въздуха и по-високо облагане на възмездните сделки с МПС и имоти.

И докато дебатът се измести върху това обещала ли е или не през предизборната кампания Фандъкова да не вдига данъците, самите предложения останаха на заден план. А няколко важни аспекта от тях трябва да бъдат обсъдени.

Замърсителят плаща?

Принципът „замърсителят плаща“ гласи, че този, който оказва негативно въздействие върху околната среда, трябва да поеме финансова отговорност за това. Тоест собствениците на по-замърсяващи автомобили би трябвало да бъдат облагани повече, отколкото тези на по-екологични такива. Вдигане на данъците на база този принцип не е лошо нещо. Но тук идва едно голямо НО.

Да се класифицират по-старите и по-мощните автомобили като по-замърсяващи е неправилно. Редица други фактори влияят много повече върху екологичността на един автомобил – тип гориво, наличие на катализатор/филтър, техническа изправност, дори и честота на потребление. Един автомобил, задвижван на газ замърсява по-малко от по-нов и по-мощен дизелов. Автомобил без катализатор или филтър, с модификации или неизправности по двигателя, може да нанася вреда по-голяма от тази на по-стар, но добре поддържан такъв. Автомобил, не влизащ в централните части на града не допринася за замърсяването, за разлика от друг, движещ се изцяло в центъра и т.н. Нужна е идентификация, кой точно е замърсителят и метод за индивидуалното му облагане. Примери за такава система из европейските градове не липсват.

Стимули за екологичност

За да бъдат стимулирани гражданите да използват по-щадящи околната страна автомобили, не е достатъчно да се вдигнат данъците за притежание на замърсяващите коли. Необходимо е и намаляване на облагането за по-екологичните. Разбира се, ако целта е тази, а не просто събиране на повече приходи в бюджета.

Ясно е, че тези по-щадящи околната страна автомобили са по-скъпи и с по-скъпа поддръжка. Единственият, доказано работещ стимул, хората да притежават такива автомобили, е те да имат по-висок стандарт на живот. По-богатите общества замърсяват с колите си по-малко. Единствената правилна Правилната екологична политика е политика за по-високи доходи. Това включва създаване на добра бизнес среда, привличане на инвестиции, намаляване на данъчната тежест и редица други мерки.

Всичко това, разбира се, важи не само за местно, но и за национално ниво.

Данъкът върху сделките

Докато зад увеличението на данъкът за автомобилите има обосновка, то за вдигане на данъците върху сделките с имоти, няма. Тезата “във всички големи общини данъкът е максималния законов от 3%, само в София е 2.5%” не е оправдание. Както каза и г-жа Фандъкова в предизборната кампания, за 10 години бюджетът на София се е увеличил двойно, без да се вдигат данъци и такси. Значи това е възможно. Случва се в следствие на по-висока събираемост, повече бизнес на територията на града и повече усвоени европейски средства.

Ако на софийска община са необходими допълнителни свободни средства, фокусът не трябва да бъде само върху приходите, а и върху разходите. Може да се търси по-висока ефективност и рационализация на харчовете.

Положителното

Една добра идея се съдържа в предложението на Фандъкова – половината от събраните средства да бъдат предоставени директно на районните кметове. Именно те са тези, които би трябвало да имат най-добро разбиране какви са проблемите в кварталите и какво е нужно за решаването им. Децентрализацията, както на ниво община, така и на национално ниво, води до по-висока ефективност.

Споделете чрез

Предишен

Следващ