Обосновано ли е вдигането на местните данъци в София?

В пресконференция, тази седмица кметът на София Йорданка Фандъкова предложи повишение на данъци на местно ниво – по-висок налог за по-старите и по-мощни автомобили с цел борба със замърсяването на въздуха и по-високо облагане на възмездните сделки с МПС и имоти.

И докато дебатът се измести върху това обещала ли е или не през предизборната кампания Фандъкова да не вдига данъците, самите предложения останаха на заден план. А няколко важни аспекта от тях трябва да бъдат обсъдени.

Замърсителят плаща?

Принципът „замърсителят плаща“ гласи, че този, който оказва негативно въздействие върху околната среда, трябва да поеме финансова отговорност за това. Тоест собствениците на по-замърсяващи автомобили би трябвало да бъдат облагани повече, отколкото тези на по-екологични такива. Вдигане на данъците на база този принцип не е лошо нещо. Но тук идва едно голямо НО.

Да се класифицират по-старите и по-мощните автомобили като по-замърсяващи е неправилно. Редица други фактори влияят много повече върху екологичността на един автомобил – тип гориво, наличие на катализатор/филтър, техническа изправност, дори и честота на потребление. Един автомобил, задвижван на газ замърсява по-малко от по-нов и по-мощен дизелов. Автомобил без катализатор или филтър, с модификации или неизправности по двигателя, може да нанася вреда по-голяма от тази на по-стар, но добре поддържан такъв. Автомобил, не влизащ в централните части на града не допринася за замърсяването, за разлика от друг, движещ се изцяло в центъра и т.н. Нужна е идентификация, кой точно е замърсителят и метод за индивидуалното му облагане. Примери за такава система из европейските градове не липсват.

Стимули за екологичност

За да бъдат стимулирани гражданите да използват по-щадящи околната страна автомобили, не е достатъчно да се вдигнат данъците за притежание на замърсяващите коли. Необходимо е и намаляване на облагането за по-екологичните. Разбира се, ако целта е тази, а не просто събиране на повече приходи в бюджета.

Ясно е, че тези по-щадящи околната страна автомобили са по-скъпи и с по-скъпа поддръжка. Единственият, доказано работещ стимул, хората да притежават такива автомобили, е те да имат по-висок стандарт на живот. По-богатите общества замърсяват с колите си по-малко. Единствената правилна Правилната екологична политика е политика за по-високи доходи. Това включва създаване на добра бизнес среда, привличане на инвестиции, намаляване на данъчната тежест и редица други мерки.

Всичко това, разбира се, важи не само за местно, но и за национално ниво.

Данъкът върху сделките

Докато зад увеличението на данъкът за автомобилите има обосновка, то за вдигане на данъците върху сделките с имоти, няма. Тезата “във всички големи общини данъкът е максималния законов от 3%, само в София е 2.5%” не е оправдание. Както каза и г-жа Фандъкова в предизборната кампания, за 10 години бюджетът на София се е увеличил двойно, без да се вдигат данъци и такси. Значи това е възможно. Случва се в следствие на по-висока събираемост, повече бизнес на територията на града и повече усвоени европейски средства.

Ако на софийска община са необходими допълнителни свободни средства, фокусът не трябва да бъде само върху приходите, а и върху разходите. Може да се търси по-висока ефективност и рационализация на харчовете.

Положителното

Една добра идея се съдържа в предложението на Фандъкова – половината от събраните средства да бъдат предоставени директно на районните кметове. Именно те са тези, които би трябвало да имат най-добро разбиране какви са проблемите в кварталите и какво е нужно за решаването им. Децентрализацията, както на ниво община, така и на национално ниво, води до по-висока ефективност.

Споделете:
Стефан Стоянов
Стефан Стоянов

Стефан Стоянов е завършил бакалавър на УНСС и магистратура в ВУЗФ с редица допълнителни специализации. Сертифициран Независим оценител на търговски предприятия и вземания към КНОБ. Работил като финансов анализатор във водещи компании като Telenor, Walltopia и DXC