НОВО

Крясъците не са решение

Има хора алармисти, има и спокойни хора. Алармизмът се превръща в проблем, когато идва от институциите, особено от наднационални институции, като тези на Европейския съюз. Превръща се в особено голям проблем, когато е в комбинация със сложни за решаване казуси като...

2020 г. – усеща се като 1988 г.

Забраната на хазарта, която е толкова желана от шумни морални стожери, не би била прецедент по българските географски ширини Вече е 2020 г, но се усеща като 1988 г. Или която и да е друга година, която предшества демократичните промени през 1989 г. Малцина от...

Срещата в Берлин за Либия – резултатът остава неясен и само намек

Само по себе си провеждането на изминалата конференция в Берлин, касаеща бъдещето на Либия, бе положително като действие. Най-малкото, което този форум успя да направи, е да събере на едно място иначе широкия кръг от държави и съюзи, които имат отношения спрямо...

Поредният спектакъл “Вот на недоверие”

Ще мине ли поредният вот на недоверие към правителството? Не, не това е правилният въпрос. Правилният въпрос е има ли основание да бъде искан. А още по-правилният е: какво ще стане, ако мине? Очевидно вотът няма да мине, поне според мнението на онези наблюдатели и...

Няколко икономически урока от водната криза в Перник

Няколко базови икономически урока от водната криза в Перник. И системните проблеми и решения. Първо. Държавата и общините НЕ са добри стопани. Защото дори те да изземат юздите на целия стопански живот (ако водоснабдяването или топлината са “публично” благо, то какво...

Завръщането на плановата икономика

В последните години е модерно политици да се самоопределят като “десни”, без да имат абсолютно никаква престава какво означава това, в политически и икономически аспект. Падането на комунистическия строй и преминаването на България от планова към пазарна икономика...

Расизъм тук, расизъм там

Все още има много хора, които отчаяно са се вкопчили в илюзията, че политическата коректност е просто проява на добро възпитание. Световните новини от последните дни предлагат ново остро опровержение на тази трагикомична дефиниция. Фактите от реалността на терен...

Имам 99 ВиК проблема и София не е един от тях

Да създадеш ВиК холдинг, който да управлява всички държавни дружества в сектора под една шапка е същото като да събереш десетки и стотици хазартно зависими хора и да ги обединиш в управата на едно казино. Да предоставиш на този холдинг средства от държавния бюджет в...

Тази мистериозна Зелена сделка

След като екологичното острие на ВМРО (бивше митническо острие на Царя) Ревизоро, спешно прекръстен от народния гений на Язовиро, пое Министерството на околното среда, нашият най-зелен евродепутат Радан Кънев, заливайки междувременно фейсбук с възторг по адрес на...

Нов президент от Демократическата партия може да нанесе непоправими щети на космонавтиката на САЩ

„Ние избираме да отидем на Луната! Ние избираме да отидем на Луната през това десетилетие и да направим други неща. Не защото са лесни, а защото са трудни“ - с тази вдъхновяваща реч, произнесена в Университета Райс в Хюстън през 1962 година, президентът на САЩ Джон...

Обосновано ли е вдигането на местните данъци в София?

Време за четене: 3 мин.

В пресконференция, тази седмица кметът на София Йорданка Фандъкова предложи повишение на данъци на местно ниво – по-висок налог за по-старите и по-мощни автомобили с цел борба със замърсяването на въздуха и по-високо облагане на възмездните сделки с МПС и имоти.

И докато дебатът се измести върху това обещала ли е или не през предизборната кампания Фандъкова да не вдига данъците, самите предложения останаха на заден план. А няколко важни аспекта от тях трябва да бъдат обсъдени.

Замърсителят плаща?

Принципът „замърсителят плаща“ гласи, че този, който оказва негативно въздействие върху околната среда, трябва да поеме финансова отговорност за това. Тоест собствениците на по-замърсяващи автомобили би трябвало да бъдат облагани повече, отколкото тези на по-екологични такива. Вдигане на данъците на база този принцип не е лошо нещо. Но тук идва едно голямо НО.

Да се класифицират по-старите и по-мощните автомобили като по-замърсяващи е неправилно. Редица други фактори влияят много повече върху екологичността на един автомобил – тип гориво, наличие на катализатор/филтър, техническа изправност, дори и честота на потребление. Един автомобил, задвижван на газ замърсява по-малко от по-нов и по-мощен дизелов. Автомобил без катализатор или филтър, с модификации или неизправности по двигателя, може да нанася вреда по-голяма от тази на по-стар, но добре поддържан такъв. Автомобил, не влизащ в централните части на града не допринася за замърсяването, за разлика от друг, движещ се изцяло в центъра и т.н. Нужна е идентификация, кой точно е замърсителят и метод за индивидуалното му облагане. Примери за такава система из европейските градове не липсват.

Стимули за екологичност

За да бъдат стимулирани гражданите да използват по-щадящи околната страна автомобили, не е достатъчно да се вдигнат данъците за притежание на замърсяващите коли. Необходимо е и намаляване на облагането за по-екологичните. Разбира се, ако целта е тази, а не просто събиране на повече приходи в бюджета.

Ясно е, че тези по-щадящи околната страна автомобили са по-скъпи и с по-скъпа поддръжка. Единственият, доказано работещ стимул, хората да притежават такива автомобили, е те да имат по-висок стандарт на живот. По-богатите общества замърсяват с колите си по-малко. Единствената правилна Правилната екологична политика е политика за по-високи доходи. Това включва създаване на добра бизнес среда, привличане на инвестиции, намаляване на данъчната тежест и редица други мерки.

Всичко това, разбира се, важи не само за местно, но и за национално ниво.

Данъкът върху сделките

Докато зад увеличението на данъкът за автомобилите има обосновка, то за вдигане на данъците върху сделките с имоти, няма. Тезата “във всички големи общини данъкът е максималния законов от 3%, само в София е 2.5%” не е оправдание. Както каза и г-жа Фандъкова в предизборната кампания, за 10 години бюджетът на София се е увеличил двойно, без да се вдигат данъци и такси. Значи това е възможно. Случва се в следствие на по-висока събираемост, повече бизнес на територията на града и повече усвоени европейски средства.

Ако на софийска община са необходими допълнителни свободни средства, фокусът не трябва да бъде само върху приходите, а и върху разходите. Може да се търси по-висока ефективност и рационализация на харчовете.

Положителното

Една добра идея се съдържа в предложението на Фандъкова – половината от събраните средства да бъдат предоставени директно на районните кметове. Именно те са тези, които би трябвало да имат най-добро разбиране какви са проблемите в кварталите и какво е нужно за решаването им. Децентрализацията, както на ниво община, така и на национално ниво, води до по-висока ефективност.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!