НОВО

26 февруари: Михаил Сарафов

На днешния ден в Търново 1854 г. е роден Михаил Сарафов, български революционер, политик, дипломат, просветен деец.   Семейство Сарафови държи на образованието на синовете си, тъй като освен успешен политик, те успяват да отгледат още генерал и лекар. Политикът...

Еврозона, валутен борд или лев – какво да изберем?

На прага на „чакалнята“ за валутния съюз е дошло време разделно затова накъде ще поемем. На масата са три възможности: 1) да въведем еврото, минавайки през ERM2 (чакалнята) за неизвестен период и/или да си почакаме нарочно в тази чакалня, гледайки какво ще стане с...

Целите на Зелената сделка на ЕС

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Теодор Димокенчев гостува в предаването "Темите" по "ТВ Европа" с водещ Николай Лефеджиев. Тема на разговора бе Зелената сделка на ЕС. Вижте пълното...

Милиардери, комунисти, Демократи

Психодрамата в Демократическата партия набира скорост с разгръщането на първичните избори и наближаването на „супер вторника“ на 3 март. Тогава 14 щата ще гласуват за кандидатите за президентската номинация. Ще се раздават делегати на килограм, а погледите са вперени...

Какъв е българският политически профил

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Емил Вълков гостува в предаването "Реакция" по "ТВ Европа". Гост също бе политологът и колумнист в платформата Мартин Табаков. Водещ - Георги Харизанов. Вижте пълното видео:...

Има такава партия

Или вероятно ще има, ако съдът пак не се хване за нещо. Голяма реклама е съдът да се заяде, защото е доказано, че партията, с която се е заял, в чиято регистрация е турил прът, после има сияйно политическо бъдеще за по-голям или по-малък период от време. Ето,...

Готови ли сме за машинно гласуване

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев гостува в предаването "Свободна зона с Георги Коритаров". Тема на разговора бе машинното гласуване и има ли то почва у нас. Вижте пълното...

„Орелът трябва да позволи на малките птици да пеят“: Уроците от Брекзит за Източна Европа

Стивън Ф. Хейуърд преподава политически науки и право в Унивеситета Бъркли, Калифорния, където е член на Института за правителствени изследвания. Почетен гостуващ професор в програмата на името на Роналд Рейгън в Школата за публични политики на Университета Пепърдин....

Демократите в САЩ: между Еминем и Майкъл Джексън

Предстоящите избори за президент на САЩ, които ще се проведат през ноември месец по-късно тази година, ще са най-трудните и травматични за Демократическата партия от 80-те години насам. Тогава Уолтър Мондейл - кандидатът за президент на партията, загуби 49 щата от...

Войната срещу красотата

Джордж Оруел е казал, че английските интелектуалци са единствените, които мразят собствената си страна. През 2020-а това важи за почти всички западни интелектуалци и със сигурност е вярно за бледите им български подражатели и имитатори. Клишето гласи, че изживяващите...

Обосновано ли е вдигането на местните данъци в София?

Време за четене: 3 мин.

В пресконференция, тази седмица кметът на София Йорданка Фандъкова предложи повишение на данъци на местно ниво – по-висок налог за по-старите и по-мощни автомобили с цел борба със замърсяването на въздуха и по-високо облагане на възмездните сделки с МПС и имоти.

И докато дебатът се измести върху това обещала ли е или не през предизборната кампания Фандъкова да не вдига данъците, самите предложения останаха на заден план. А няколко важни аспекта от тях трябва да бъдат обсъдени.

Замърсителят плаща?

Принципът „замърсителят плаща“ гласи, че този, който оказва негативно въздействие върху околната среда, трябва да поеме финансова отговорност за това. Тоест собствениците на по-замърсяващи автомобили би трябвало да бъдат облагани повече, отколкото тези на по-екологични такива. Вдигане на данъците на база този принцип не е лошо нещо. Но тук идва едно голямо НО.

Да се класифицират по-старите и по-мощните автомобили като по-замърсяващи е неправилно. Редица други фактори влияят много повече върху екологичността на един автомобил – тип гориво, наличие на катализатор/филтър, техническа изправност, дори и честота на потребление. Един автомобил, задвижван на газ замърсява по-малко от по-нов и по-мощен дизелов. Автомобил без катализатор или филтър, с модификации или неизправности по двигателя, може да нанася вреда по-голяма от тази на по-стар, но добре поддържан такъв. Автомобил, не влизащ в централните части на града не допринася за замърсяването, за разлика от друг, движещ се изцяло в центъра и т.н. Нужна е идентификация, кой точно е замърсителят и метод за индивидуалното му облагане. Примери за такава система из европейските градове не липсват.

Стимули за екологичност

За да бъдат стимулирани гражданите да използват по-щадящи околната страна автомобили, не е достатъчно да се вдигнат данъците за притежание на замърсяващите коли. Необходимо е и намаляване на облагането за по-екологичните. Разбира се, ако целта е тази, а не просто събиране на повече приходи в бюджета.

Ясно е, че тези по-щадящи околната страна автомобили са по-скъпи и с по-скъпа поддръжка. Единственият, доказано работещ стимул, хората да притежават такива автомобили, е те да имат по-висок стандарт на живот. По-богатите общества замърсяват с колите си по-малко. Единствената правилна Правилната екологична политика е политика за по-високи доходи. Това включва създаване на добра бизнес среда, привличане на инвестиции, намаляване на данъчната тежест и редица други мерки.

Всичко това, разбира се, важи не само за местно, но и за национално ниво.

Данъкът върху сделките

Докато зад увеличението на данъкът за автомобилите има обосновка, то за вдигане на данъците върху сделките с имоти, няма. Тезата “във всички големи общини данъкът е максималния законов от 3%, само в София е 2.5%” не е оправдание. Както каза и г-жа Фандъкова в предизборната кампания, за 10 години бюджетът на София се е увеличил двойно, без да се вдигат данъци и такси. Значи това е възможно. Случва се в следствие на по-висока събираемост, повече бизнес на територията на града и повече усвоени европейски средства.

Ако на софийска община са необходими допълнителни свободни средства, фокусът не трябва да бъде само върху приходите, а и върху разходите. Може да се търси по-висока ефективност и рационализация на харчовете.

Положителното

Една добра идея се съдържа в предложението на Фандъкова – половината от събраните средства да бъдат предоставени директно на районните кметове. Именно те са тези, които би трябвало да имат най-добро разбиране какви са проблемите в кварталите и какво е нужно за решаването им. Децентрализацията, както на ниво община, така и на национално ниво, води до по-висока ефективност.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!