Никъде в нея няма да срещнете идеологизирана теза. Никъде няма спорни тези, само признати от цялата научна общност факти твърди зам.-министърът на образованието Петър Николов в интервю пред Евгени Петров
Евгени Петров: Г-н Николов, предложението за изучаване на комунизма в 10-ти клас предизвика очаквани противоречиви реакции. От колко време се подготвя тази програма и трябва ли да има изненадани?
Петър Николов: Тези, които твърдят, че едва сега този период влиза в учебниците не следят темата и нямат никакви познания по нея. Аз завърших гимназия през 90-те години и учех по учебници, които обхващаха целия период на комунизма и завършваха с приемането на новата конституция през 1990-та или дори по-късно.
Това, което обаче сега се прави е, че се приема задължителна програма, какво точно трябва да включват учебниците като теми и като нови понятия. Тя следва определена логика и във всяка следваща година на обучение се надгражда наученото през предходната. В 10-ти клас, когато завършва първият гимназиален етап, трябва в рамките на една учебна година да се премине през цялата българска история. Предложили сме програмата именно за тези учебници. Темите и понятията в предложената програма не изчерпват всичко, което ще съдържат новите учебници. Те просто дават задължителните елементи в тях.
Кое според вас е онова в програмата, което толкова ядоса социалистите, че да излязат с декларация по въпроса и какво като основни понятия включва изучаването на комунизма?
Нищо не ги ядоса. Просто търсят евтини сензации. Част от събитията, които те сега бранят и искат да ги няма в учебниците са отречени от БКП още на Априлския пленум през 1956 г. В желанието си да прави скандали, Корнелия Нинова стигна твърде далеч. Аз не мога да си представя как една партия-член на ПЕС си позволява да брани сталинизма, концлагерите и пр. Или по-скоро да иска те да бъдат заметени под килима и да не се изучават. Сериозен историк не може да ги каже тези неща. Може да ги каже само безотговорен политик.
Как ще отговорите на техните критики, че /цитирам/: „…е налице политизация, а идеологическият подход при изработването на програмите веднага се набива на очи“?
Няма политизация. Доколкото знам и левицата, и десницата в България подкрепят представителната демокрация, нали? Ние осъждаме не идеите на социализма, а идеите и практиките на тоталитарния комунистически режим. Нека БСП да каже, защитава ли концлагерите, забраната на опозиционните партии, екзекуциите на опозиционните лидери, отнемането на собственост, цензурата?
Никъде в програмата няма да срещнете идеологизирана теза. Никъде няма спорни тези, само признати от цялата научна общност факти. Програмата защитава принципите на свободата и демокрацията и затова дава негативна оценка на всяка тоталитарна или авторитарна диктатура, независимо дали тя е лява или дясна. Фашизмът, националсоциализмът и комунизмът са отречени, не защото са леви или десни, а защото са недемократични.
Кои са авторите на учебниците и натрупан ли е вече достатъчно съдържателен материал по темата, за да може да се представи комунизма у нас обективно и без пристрастия? Какво ще е участието на научната историческа общност при тяхното написване?
Авторите тепърва ще стават ясни. Има си дълга и сериозна процедура по одобряване на учебниците и те ще стигнат до класните стаи чак през 2019 г. Що се отнася до въпроса за безпристрастната оценка – именно това беше целта на тази програма. Подходът ни беше да съберем авторитетни историци с различна политическа окраска и да постигнем консенсус около определени тези и понятия. БСП трябваше първи да защитят този подход, защото той беше максимално уважителен към тях. Нещо повече, в програмата не влязоха като задължителни неща, само защото леви историци ги оспорват (например предложението България да стане република на Съветския съюз). Отрече се единствено диктатурата, само това, което засяга политическата свобода.
За да разберат учениците какво е комунизъм, трябва да знаят „що е демокрация“. Знаят ли според Вас?
За жалост не. В България все още липсва политическа култура именно заради действия като тези на БСП през последните дни. Целенасочено определени партии, медии и публични говорители през последните години слагат знак за равенство между съвсем различни факти. И създават в главите на младите хора един буламач, според който демокрация означава задължително пазарен фундаментализъм, ултра либерални ценности, мултикултурализъм и пр. Всъщност нищо от това не е вярно. Демокрацията (и по-точно представителната демокрация) означава, че легитимността на властта идва чрез провеждани регулярни избори от народа, че правата на останалите в малцинство трябва да се бранят, че медиите трябва да са свободни, че не трябва да има политическо насилие и терор. Всичко друго – леви или десни ни управляват, какви културни или геополитически избори правим, каква икономика градим, за какво харчим данъците си и пр. е въпрос на активен политически дебат. Нищо от тези неща не е детерминирано от демокрацията.
У нас има твърде много носталгици. Не се ли опасявате от мащабна реакция срещу изучаването на тази материя, независимо, че както казвате програмата ще съдържа само факти?
Ние не предлагаме крайности. На никого не му е хрумнало да отрече всичко, което се е случвало при комунизма, да твърди че няма постижения в сфери като наука, култура, спорт и пр. И честно казано не виждам нещо кой знае колко тревожно в това, по-възрастното поколение българи да изпитват носталгия по своята младост. Точно тук идва буламачът, който ни предлага БСП, както и някои крайни антикомунистически гласове…
БСП казва следното – ако отричате концлагерите и Народния съд, значи отричате и животът при комунизма, отричате Лили Иванова, бонбоните Амфора и велосипедите Балкан. От другата страна чуваме обратното – ако харесвате Лили Иванова, значи изпитвате носталгия по комунизма и одобрявате политическото насилие, съветизацията, Държавна сигурност и цензурата! Нали съзнавате, че и едната и другата оптика е абсурдна?
Новата програма за обучение в 10-ти клас решава именно този проблем. Тя казва: харесвайте си трабантчета и лимонови резанки, колкото искате, но моля не защитавайте Белене и Куциян! Не се гаврете с паметта на жертвите, както направи депутатът от БСП Крум Зарков! Не ни казвайте, че е нормално да извадиш Вазов от учебниците тъй като си решил, че е националистически автор! Че е нормално да вкараш Димитър Талев в концентрационен лагер! Да насилиш българите от Пиринския край да се пишат македонци! Или да осъдиш спасителя на българските евреи Димитър Пешев за антисемитска дейност!
Възлов момент в този процес са учителите? Не очаквате ли там проблеми, т.е. дали у някои преподаватели по история няма да надделеят носталгични или дори реваншистки настроения, опасявате ли се от това?
Много често подценяваме българските учители. Въпреки срива в образованието, въпреки ниските доходи и това, че години наред държавата ги беше изоставила, училището и образованието все още са най-ценното нещо за българина и учителите в огромната си част са високоинтелигентни хора, които разбират всичко казано по-горе. Убеден съм, че ще се справят.
Благодаря Ви за това интервю.