Петко Попганчев

8 март: Петко Попганчев

На 8 март 1983г., в София умира полковник Петко Попганчев. Български летец от поколението пилоти, обучавано след Първата световна война.


Изключителните му професионални умения на пилот са причина за установяване на своеобразни рекорди. През 1932 година с ДАР-1А прелита под Стамболовия мост над р. Янтра във Велико Търново. През 1933г. прави 127 свързани лупинга със самолет ДАР-1А при полет от Карлово до Казанлък. Със самолет Focke-Wulf Fw 44 извършва гръбен полет в продължение на 33мин., а с Avia B-122 прави 135 свързани лупинга.

petko-popganchev


През 1959г., вече пенсионер, Петко Попганчев става първия републикански шампион по висш пилотаж и фигурно летене с моторен самолет на републиканския шампионат, организиран от Центален аероклуб (ЦАК) и аероклубовете в страната към ДОСО. От 1964г. той е единственият носител на званието “Заслужил майстор на спорта по моторно летене”. През 1968г. за изключителни заслуги във въздушния спорт е награден с диплом “Пол Тисандие” – най-високото отличие на Международната федерация по въздухоплаване (ФАИ).


Роден е на 21 август 1905г. в с. Сухиндол, Търновско. Завършва Аеропланното училище през 1925г. През 1939г. завършва аероинженерство. Работи като началник на конструкторската служба в Държавна аеропланна работилница-Божурище (ДАР-Божурище) и се изявява като изключителен пилот. Владее до съвършенство техниката на висшия пилотаж и е летец изпитател в ДАР.

Като летец изпитател е дал лоша оценка на първия български многомоторен самолет-двуплощника ДАР-4, поради което е прекратена работата по този проект. Изпитва ДАР-6, конструиран от инж. Цветан Лазаров и неговата най-добра оценка е причина за внедряването на самолета в серийно производство като ДАР-9 “Синигер”, а след преместването на ДАР в Държавната самолетна фабрика-Ловеч (ДСФ), работата по конструкцията и производството на ДАР-9 да продължи.


От 1943 година капитан инж. Петко Попганчев е Началник на ДСФ-Ловеч и шефпилот на предприятието. През март 1945 година провежда изпитателните полети на самолета ДАР-10Ф – един прекрасен щурмови самолет, за който освен ласкава оценка има и забележки. Работата се е приключила само с изработването на прототипа, тъй като ДАР-10Ф твърде късно е разработен- военно-въздушните сили вече се превъоръжават с реактивни самолети.

На 10 юни 1948 година полковник Петко Попганчев провежда първия изпитателен полет на прототипа Лаз-7, една отлична учебна машина. Изпълнява всички фигури от висшия пилотаж сам и с човек в първа кабина. Дава най- добра оценка за създадения от инж. Цветан Лазаров и неговия екип самолет. Той и поручик Васил Щерев изпитват прототипа на Лаз-7, предназначен за ВВС, след което в ДСФ са изработени 160 самолета Лаз-7 и 150 броя Лаз-7М (със съветски звездообразен двигател Швецов М-11ФР). 

Споделете:
Консерваторъ
Консерваторъ