През изминалата седмица компанията Nike предизвика сензация чрез най-новата си реклама, в която бе включен американският футболист Колин Каперник, станал известен с решението си през 2016 година да не се изправи по време на родния си химн. Това негово решение, предизвикало внушителни полемики относно правотата на действията му, се основава на желанието му да засегне ключова тема за американското публично пространство, а именно полицейските жестокости към чернокожите граждани.
Очаквано, групи и от двете страни – тези, осъждащи неговото действие, и другите, които го възхваляват, се активизираха и започнаха отново да водят спорове относно адекватността на действията на футболиста от една страна, и решението на Nike да се застъпи за подобни либерални ценности от друга. Първите, които заклеймиха демонстрациите през 2016 година и сегашната реклама, се основат на консервативни идеали, възвеличаващи общата принадлежност към една държава, нейната история и дълг към нея. Другите, стоящи от левия спектър на политическото пространство, се обявяват против системния расизъм в американското общество, без значение дали има доказателства за неговото съществуване или не.
С две думи рекламата на Nike беше от успешна, по-успешна. Рекламата засегна пряко спорната тема от по-горе и марката отново навлезе в разговорите на широката публика, а и акциите на Nike, понесли спад първоначално в резултат на рекламата, бързо възвърнаха своите предишни нива. Все пак, няма лоша реклама. Въпреки че в момента голяма част от населението, та даже и Доналд Тръмп, се обявява против рекламата на корпорацията, те поддържат марката актуална, така че търсенето за нея както в интернет, така и в магазините няма как да не се увеличи.
Нещо повече, компанията, вярваща в предполагаемите полицейски ексцесии срещу чернокожи в САЩ или не, извърши един много смислен стратегически ход – обяви се в подкрепа на една актуална социална тема, която се споделя от либералния мейнстрийм в Северна Америка – район, от изключително важно значение за компанията . Това е важно, тъй като през последните месеци Nike страда от серия сексуални скандали, поради които редица високопоставени лица напуснаха компанията. Това е в пълна противоположност с целите, които компанията си е поставила, а именно да привлече младата женска аудитория. Чрез най-новата си реклама компанията отново гордо заявява, че тя стои зад „модерните ценности“, зад ценностите, които имат за цел да донесат „справедливост“ в нашите общество.
С по-горните аргументи споделям мнението, изразено от Financial times, че в действията на компанията няма искрена убеденост в дадени ценности, а просто много добър PR.Но все пак за пореден път можем да видим как лявонастроени индивиди не следват дадени убеждения. Те с гордост прегръщат марката на една от най-големите корпорации в света. Това само по себе си е оксиморон, тъй като в лявата парадигма подобни компании са част от „експлоататорите“. Е, както всяко друго нещо от постмодернистичното мислене и тук очевидно си проличава хаотичността и липсата на елементарни ценности, които да водят хората към дадена цел.
https://www.ft.com/content/23e7e6b4-b52d-11e8-bbc3-ccd7de085ffe
https://www.nytimes.com/2018/05/08/business/nike-harassment.html