– При сегашното състояние на българските ВВС и ВМС, колко време страната може сама да удържи агресия срещу нейното въздушно пространство и териториалните си води от изток? Във времената на Варшавския договор задачата беше България да издържи три часа срещу нападение на НАТО докато дойде помощта от Съветския съюз?
– По отношение на ВМС с четирите съвременни кораба – три фрегати и един минен ловец морската граница до значителна степен е защитена. Съвсем различен е въпросът с ВВС. Никога в бъдеще не трябва да смятаме, че ще се отбраняваме сами при каквато и да е заплаха от изток и затова преди 10 години влязохме в НАТО. Може да се приеме, че в момента ВВС осигуряват отбраната на въздушното пространство на страната, но при много голямо напрежение. Просто не всички изтребители Миг-29 могат да да бъдат използувани. Направената промяна в една наредба, в която „на книга“ се разрешава нов летателен ресурс за Миг-21, е много опасна от гледна точка на сигурността на полетите и на летците. Не смятам това за правилна мярка. Единственото, което следва да направим при сегашната обстановка е по силата на чл.4 от Вашингтонския договор за НАТО да поискаме консултации с Главната квартира на Алианса, както и са използуваме рутинното идване на Генералния секретар на Алианса в България за тази цел. Важното е, че ние трябва да поставим пред НАТО нашите проблеми, тъй като за нас е проблем да използуваме нашите дежурни изтребители толкова често по повод полетите на руски разузнавателни самолети над Черно море край въздушната ни граница. Затова е необходимо да се проведат такива консултации и да се разбере дали НАТО от своя страна може да осигури допълнителна защита на въздушното ни пространство, ако това се наложи. Дори и само да облекчи българските ВВС от задействането на дежурните изтребители при всяко прелитане на руски разузнавателни самолети покрай въздушната граница. Базираните на военното летище Граф Игнатиево Миг- 29 действително достигат до морето за 8 минути, но те бързо трябва да се връщат обратно, тъй като няма възможност да бъдат зареждани във въздуха, поради което техния радиус на действие е изключително скъсен. Това не се отнася, примерно, за американските Ф-16, които спокойно могат да бъдат зареждани при нужда във въздуха и то на разстояние от морето. Този въпрос е отработен на съвместни учения, при това многократно, с пребазиране на Ф-16 от Авиано, Италия в Граф Игнатиево. Подобно пребазиране не представлява трудност нито за страната, която ще осигури тези самолети, нито за България която ще ги приеме. Това е само знак на сигурност за българските граждани и възможност да се укрепи доверието в НАТО.
– Българският посланик в Москва Бойко Коцев се похвали по телевизията, че новоразкритите консулства в Русия ще издават за летния сезон визи за не повече от 2-3 минути, а авиокомпаниите обявиха, че очакват да превозят почти половин милион руски туристина българското Черноморие това лято. Хипотетично, възможно ли е в България да се появят внезапно няколкостотин „зелени човечета“ като онези, които тихомълком окупираха Крим?
– Това е само хипотеза, макар че нищо не трябва да се изключва. Вижте, обаче, какво се случва в Източна Украйна тези дни, където обявяват „Независима Донецка република“ и то по същата „пътека“, която изминаха в Крим! Следователно събитията ще се развиват. Ако Крим е свършен факт и едва ли нещо може да се направи по неговото връщане към Украйна, въпросът не стои така за цялата източна част на тази страна. От тази гледна точка хората, които трябва да мислят по този въпрос в правителствения Съвет по сигурността и в КСНС при президента трябва наистина да си дадат сметка доколко е застрашена военната сигурност на България. На последното заседание на КСНС този въпрос въобще не е разглеждан! И ако наистина желаем да бъдем предвидим член на НАТО, от който се очаква да допринася за системата за колективна отбрана, следва в тази посока да се направи всичко възможно, защото обстановката не е никак лека. И тя, според мен, все повече ще се утежнява! Със забавянето на икономическите санкции и от ЕС, и от САЩ, картината не изглежда никак добре. Още повече, че в Москва днес само един човек казва какво, кога и как може да се направи! Ако този човек сметне, че трябва да се направи нещо повече от това, което вече има като достижение в Крим, никой не си прави илюзията, че вътре в Русия някой може да му попречи. От тази гледна точка опасността от развитие на обстановката в крайно нежелателна посока е нарастнала и евентуален конфликт в Европа би бил нещо ужасно.
– Има ли алтернатива българското членство в НАТО? Десет години след присъединяването на страната към Алианса управляващ български политик с европейски претенции/С.Станишев/ заяви открито в Добрич:“Няма да позволим нашите отношения с Русия да бъдат накърнени“?
– Дали ще позволи или няма да позволи въпросният политик е отделен въпрос. Сега въпросът е не за лични и или икономически интереси на Русия в България. Както стана ясно , същите тези хора смятат, че 12 милната зона, която формира териториалните води на България, е извън наша територия, сиреч извън границите на ЕС, и там Русия спокойно може да си строи газопровода Южен поток! Подобно решение на практика накърнява суверенитета на страната. И ако се продължава по този начин, сиреч на всяка цена да се запазят връзките с Русия /които ние естествено трябва да пазим, имаме икономически интереси и други/ на кантар ще бъде поставен въпроса с нашите задължения като членка на НАТО и ЕС. От тази гледна точка изказвания от типа: „категорично да се намесим на страната на НАТО, ако има такава нужда“, както и от другия тип: „ние във всички случаи ще отстояваме връзките си с Русия, въпреки че членуваме в Алианса и ЕС“, са контрапродуктивни и на практика обезмислят реалната политика.
От bradva.bg