Фалшивите новини и българското Интернет пространство

От няколко дни ни заливат фалшиви новини и сензации относно няколко нашумели и популярни в момента теми. Докато това не е нищо ново и подобни „новини“ са излизали винаги, отличаващото тази седмица е размера, който те придобиха, както и популярността, с която се разпространиха. Дали това е само временен феномен, продукт на „перфектната буря“ от съчетали се фактори като световното по футбол и манията по конспирациите, или признак за нова тенденция в разрастването на феномена, станал известен от термина на Доналд Тръмп – „fake news”(фалшиви новини – бел. ред.)? Нека разгледаме някои от конкретните примери и опитаме да отговорим на този въпрос.

Фалшивите новини не са нищо ново – особено не в Интернет. От години в Българското Интернет пространство има цели страници, посветени изцяло на това да имитират амплоато на  медии и информационни агенции, докато напълно съзнателно създават или препечатват откровени лъжи, измислици, конспирации или слухове. Повечето са достатъчно известни на по-запознатите с Интернет пространството и носят или очевидно бутафорни имена на стопански инструменти като брадва.бг, секира.бг и прочее – или се опитват поне да имитират сериозност с такива като „Bultimes” или  „Алтермедиа“. Целите им са две – или чисто прагматични такива – да печелят пари от реклама посредством най-голям брой отваряния на „новините им“, или политическа такава – да създават дезинформация и манипулират населението към една или друга идеология, политика, партия или геополитическо течение. Тъкмо затова някои от сайтовете са доста очевидно профилирани в определени геополитически пристрастия и излизат със статии от типа на „Путин привика ИЗВЪНЗЕМНИТЕ ПОД ЗНАМЕНАТА! НЛО сеят СМЪРТ върху терористите в Сирия! /Изумително ВИДЕО/“. Така се съчетава от една страна популярността на конспирациите, фантастиката и афинитета на българина към „шокиращи разкрития“ (всички помни Царичината дупка), а от друга ширещата се крайна русофилия и симпатии към Путин в страната ни.

По-големите медии, претендиращи за качество и ниво на сериозност, винаги са се опитвали да странят от този тип новини и лъжи. За разлика от САЩ, където откровената манипулация и дори лъжа с политическа цел е отдавна част от всички основни медии – били те CNN или FOX, или Русия – където е леко смешно да говорим за независими и честни медии в който и да било период от историята на едно общество, което просто сменя формата на авторитарен режим през няколко десетилетия. В България, като че ли, това просто не беше така до момента – докато скриването на истината, подминаването на факти или цензурата в дадени периоди на прехода винаги са били налице, то откритото сеене на манипулация, на лъжа, на нещо изцяло скалъпено и лесно оборимо като че ли отсъстваше. До този момент.

В последните дни видяхме това да се пропуква и изкушението на фалшивите новини да става все по-примамливо. Първият пример, който ще разгледам е този покрай случващото се в Странджа. След като беше обявена опасността от зараза по животните, която да се разпространи в останалата част от страната и следователно нуждата от превантивна евтаназия в региона – фалшивите новини изведнъж изригнаха със сила, която не си спомням наскоро да са имали в България. Изведнъж, координирано или не (няма как да знаем), масово и абсолютно нагло – те почнаха да заливат онлайн пространството с твърденията си, как е взето решение да се „обезлюди региона Странджа“ – я от парламента ни, я от ЕС, я от НАТО или дори „от французите“. Целта варираше – от това „за да се заселят там 3 милиона бежанци“ до това, да ни продадат 48 тона френско месо с изтекъл срок на годност, или дори просто ей така, защото „продължава планът по затриване на българската нация!!!“.

Разликата този път беше в това, че тези новини и теории на конспирацията не си останаха подкрепени само с гореизборените жълти страници или шокиращи снимки и колажи. Към тях се наля една сериозна доза валидация от страна на големите медии, които скочиха на възможността за по-висок рейтинг, показвайки шокиращи кадри на разбираемата болка на животновъди, изгубили или пред загубата на стадата си. Както и, може би още по-грозно, от страна на политици, разиграващи театър на мястото на събитията с цел да извлекат максимален политически дивидент от ситуацията. Заредени с нова доза снимков материал на въпросните политици или на страдащи и протестиращи животновъди фалшивите новини и конспирации за случващото се тръгнаха с подновена сила, с доукрасени колажи и доразвити хипотези. Вече ставеше въпрос направо за „целенасочен геноцид над българския народ“ оркестриран от тайнствени и злонамерени международни сили. Към момента на написване на тази статия това е все още в разгара си, такива колажи и „новини“ от жълтите Интернет издания продължават да излизат, а все повече хора се организират за протестни действия в разнородните групи и събития онлайн, подтикнати или поне показващи като причина именно гореописаните теории и конспиративни хипотези.

Докато гореописаното се случваше предимно в средите на политически левите и „евразийски“ медии, групи, партии и хора – опитващи се да извлекат очевидната политическа полза от това да разпространят омраза към „Запада“, НАТО и ЕС, „които ни опустошават Странджа, за да докарат бежанци“, то успоредно с това „градските десни“ и либерални кръгове разпространяваха своите фалшиви новини. Крайно либералният портал Терминал 3 например днес сподели една напълно фалшива новина за това, как хърватските футболисти от световното били дарили 23 милиона евро за детска благотворителност. Това дойде само ден, след като същата медия и цялата крайно-либерална общност у нас споделяше своето огорчение по твърдението – пак фалшиво, че срещу чернокожите футболисти от френския футболен отбор на световното се била изсипала „расистка вълна от атаки“ в българските медии и Интернет пространство. За каква вълна от расистки атаки говореха? Най-обикновени препечатки на западни, включително френски и африкански медии, статии и карикатури, честитящи световната купа „на Африка“, поради наличието на 17 от 23 френски футболиста от африкански произход. Тази на пръв поглед безобидна шега беше раздута посредством либералните медии и основни обществени и онлайн говорители на тази общност като форма на „краен, балкански расизъм и ксенофобия“ и „атака срещу френската концепция за гражданска нация“. До такава степен стигна раздуването на тази „новина“ за уж поголовния и уникален български расизъм спрямо френските футболисти, че въпросните либерални активисти започнаха да пишат статуси и статии как „нацизмът вече е дошъл“ в България.

И двете фалшиви новини на либералните среди покрай световното, както и разразилата се около тях буря от дебати и мнения, имаха една и съща цел – да покажат определени несъществуващи социални феномена. Именно на базата на подобни обществени феномена като „крайния расизъм на българите“ или „огромната толерантност и благотворителност на цивилизованите народи“ могат да бъдат пробутани по-нататък конкретни либерални политики, от желанието за отворени граници с Африка до настояването колко нужни са цензуриращи закони за Политическа Коректност и „Реч на Омразата“.

Фалшивите новини и дезинформацията не са нищо ново за човечеството. От древни времена знаем за примери на целенасочено изобретяване на такива с различна цел – от чисто финансова до конкретна политическа. В ерата на дигиталните технологии, обаче, разпространението им става многократно по-лесно и следователно, опасно. Всяка част на политическият спектър желае, разбира се, да разпространява и налага някак своите тези и виждания за обществото, икономиката и геополитиката. Това не трябва, обаче, да се случва с методите на манипулацията и откровената лъжа. Независимо колко искрени и добри вярвате, че са идеите и целите ви – от „социална справедливост“ до „борба с омразата“, трябва да разберете принципа на реципрочност във войната, който Карл фон Клозевиц описва още през 1832 г. и важи с пълна сила и за войната на идеи. До каквито мерки и методи прибегнете – можете да бъдете сигурни, че реципрочно ще бъдат моментално употребени и от вашите съперници. С други думи – не можете да се ядосвате какви фалшиви новини и лъжи идват от вашите противници, ако самите вие не се свените да вярвате на такива или да ги произвеждате, когато това ви е изгодно.

Споделете:
Кристиян Шкварек
Кристиян Шкварек

Кристиян Шкварек е историк и политолог. Основател и изпълнителен директор на фондация "Консервативно Общество", както и на инициативата "Месец на Семейството". Бивш председател на Младежкия Консервативен Клуб и представител на "Европейските Консерватори и Реформисти" за България.