fbpx

НОВО

Корупцията е симптом

Намесата на държавата води до изкривяване, което води до друга нова намеса За да влезе детето в детска градина - трябват връзки. За да не чакаш в КАТ с дни, или да получиш разрешение за строеж; за да няма проверки на ресторанта ти до откат, или да избегнеш ревизии с...

Анатомия на cancel-културата

През последните месеци и години в западния свят става все по-актуална темата за cancel-културата. Нарочно използвам англоезичния термин, защото преводите на български език не звучат добре – в родните медии явлението е наричано „култура на отказа“, „култура на...

Четирите фази на завладяването ни от марксистите: Юрий Безменов беше прав

Журналистът и съветски дезертьор отдавна разобличи съвременното левичарско движение Автор: Скот Маккей Превод от английски език: Любомир Талев Публикувана за пръв път в "American Spectator". Важно е да разберем, че се намираме в революционен момент от американската...

С всеки ден на власт управляващите ерозират

„От чисто политическа гледна точка най-добрият вариант на ГЕРБ в момента е да се съгласи да подаде оставка. Чисто електорално с всеки ден на власт ГЕРБ ерозира и кърви. Този процес ще се засилва, защото икономическата криза ще се задълбочава.“ Това каза пред...

Кризата от 2008 г. не се повтаря, много по-тежка е

Eфектите от икономическата криза са най-силно подценяваният фактор от началото на извънредната ситуация, предизвикана от световната пандемия от COVID-19. Въпреки, че най-яркото проявление на предстоящите финансови и икономически затруднения се появи още в средата на...

Коронавирусът пренареди света

През изминалото тримесечие американската икономика регистрира срив с почти 33% спрямо първото тримесечие и 9.5% на годишна база спрямо същия период на 2019 г. Безработицата счупи тавана на графиките. Това са абсолютни рекорди откакто има исторически данни. Икономиката...

Седемте смъртни гряха според ляво-либералната „религия”

Източното православие не разграничава ясно смъртните и простимите грехове. В католицизма седемте смъртни гряха са точно назовани: гордост, сребролюбие, блудство, завист, чревоугодие, гняв и леност. Първоначално те са посочени през 6-ти век от папа Григорий Велики, а...

Инфлацията ще стопи парите ни – как да се опазим?

„Спасителят“ е с тежък ревматизъм, свръхтегло и два микроинфаркта Днес светът на финансите е достигнал точка, от която няма връщане. През 2007-2009 г. имахме Голяма рецесия. Евтиният кредит от централните банки наду стратосферен имотен балон, придружен от сериозна...

На път сме да пропаднем в двойна криза с риск от нов локдаун

Ще успеем ли да съхраним икономиката Без съмнение България в момента е изправена пред прага на поне две изключително сериозни кризи. Протестната вълна от последния месец из цялата страна повдигна градуса на политическо противопоставяне в обществото. Макар и малобройни...

Оставки, избори и кабинети – какво ни казва Конституцията?

Често пъти в нашето общество политически, икономически и социални събития пораждат кризи, които бързо се прехвърлят на държавно ниво и водят до структурни изменения в тъканта на българската политика. И докато партии идват и си отиват, заедно с правителствата, които те...

Битката за “Света София”

Време за четене: 3 мин.

Юстиниановата “Света София” е едно от най-прекресните архитектурни творения в света. Над 900 години тя е била църква, а след като 1453 османите превземат Константинопол, “Света София” е превърната в джамия. След това изминават още почти 500 години, през които тя функционира като джамия, преди 1934 г. “Света София” да бъде обявена за музей.

Напред към …османското минало!

Отскоро в Турция се води дебат за превръщането на “Света София” отново в джамия. На 7 ноември 2013 година депутатът от опозиционната Партия на националистическото действие (ПНД) Юсуф Халакоглу внесе законопроект за отмяна на декрета от 24 ноември 1934 година, с който “Света София” е превърната в музей. Две седмици по-късно вицепремиерът Бюлент Арънч от Партията на справедливостта и развитието припомни на обществеността, че две други византийски църкви – “Света София” в Трабзон и “Света София” в Изник вече били превърнати в джамии и допълни: “Отправяме поглед към тази тъжна “Света София” и се молим на Бога, тя скоро да тържествува”.

Изявлението на Арънч очевидно бе предназначено за широката публика и искаше да покаже, че правителството подкрепя предложението. Възможно е обаче това изявление да е само политическа маневра. Защото ПНД е в опозиция и може да манипулира общественото мнение без да се опасява от политически последици. Възможно е също така със законопроекта опозицията да иска да покаже, че се застъпва за исляма повече отколкото управляващите.

Превръщането на “Света София” отново в джамия би бил безразсъден и дързък акт, който ще предизвика съпротива в обществата и политическите кръгове на Запад, ще навреди на имиджа на Турция и ще навреди на туризма, коментира по този повод германският ФАЦ. На страниците му историкът Едем Елдем от Университета в Истанбул пише, че особено на фона на загрижеността от политиката на премиера Ердоган, неговото правителство трябва да избягва нова конфронтация със Запада.

Защо се случва всичко това?

Превръщането на “Света София” отново в джамия е възможност за премиера Ердоган, който от тази седмица вече е и кандидат за президентските избори наесен, да привлече гласовете на религиозно-консервативния турски електорат. Освен това идеята може да се разглежда и като проява на антикемализъм, тъй като обявяването на “Света София” за музей през 1934 г. е лична заслуга на Кемал Ататюрк. Тогава това се е тълкувало като знак за помирение с миналото и послание към бъдещето – за вярата в исляма, който повече не е застрашен от външни християнски врагове. За съжаление турските ислямисти, подкрепяни от част от управляващата партия, не споделят нито една от тези представи, коментира по-нататък ФАЦ. Те възприемат светската република на Ататюрк като нападение срещу османското наследство.

За повечето историци политическият аспект на спора е по-маловажен от историческите измерения на конфликта. Защото в случая със “Света София” става дума за оценка на историята, наследството и идентичността на Турция. След военния преврат от 1980 година и неолиберализма на Тургут Йозал, “турско-ислямският синтез” привлича все по-голяма част от турското население. Защото той хвърля мост между националната и религиозна идентичност, отричаща кемализма. Възходът му започна още в началото на 50-те години, постепенно набираше скорост през годините, за да достигне днес своя апогей.

Точно в това се състои и драмата на историческото наследство на Турция: то няма никакво значение докато не пасне напълно на новия прочит на историята за пълното сливане между Османската империя и съвременната турска държава. И “Света София” има значение само тогава, когато бъде възприемана като османски, а по този начин и турски, трофей и символ на почти 600-годишното османско господство над града. Затова византийското наследство бива изтласквано на заден план и обявявано за второстепенно, чуждо, дори излишно.

От dw.de

Споделете чрез

Предишен

Следващ