fbpx

НОВО

Коронавирусът пренареди света

През изминалото тримесечие американската икономика регистрира срив с почти 33% спрямо първото тримесечие и 9.5% на годишна база спрямо същия период на 2019 г. Безработицата счупи тавана на графиките. Това са абсолютни рекорди откакто има исторически данни. Икономиката...

Седемте смъртни гряха според ляво-либералната „религия”

Източното православие не разграничава ясно смъртните и простимите грехове. В католицизма седемте смъртни гряха са точно назовани: гордост, сребролюбие, блудство, завист, чревоугодие, гняв и леност. Първоначално те са посочени през 6-ти век от папа Григорий Велики, а...

Инфлацията ще стопи парите ни – как да се опазим?

„Спасителят“ е с тежък ревматизъм, свръхтегло и два микроинфаркта Днес светът на финансите е достигнал точка, от която няма връщане. През 2007-2009 г. имахме Голяма рецесия. Евтиният кредит от централните банки наду стратосферен имотен балон, придружен от сериозна...

На път сме да пропаднем в двойна криза с риск от нов локдаун

Ще успеем ли да съхраним икономиката Без съмнение България в момента е изправена пред прага на поне две изключително сериозни кризи. Протестната вълна от последния месец из цялата страна повдигна градуса на политическо противопоставяне в обществото. Макар и малобройни...

Оставки, избори и кабинети – какво ни казва Конституцията?

Често пъти в нашето общество политически, икономически и социални събития пораждат кризи, които бързо се прехвърлят на държавно ниво и водят до структурни изменения в тъканта на българската политика. И докато партии идват и си отиват, заедно с правителствата, които те...

Отворено писмо срещу агресията към журналисти

Присъединяваме се към отвореното писмо на АБРО, БНР и БНТ срещу агресията срещу журналисти: АБРО, БНТ и БНР призовават към безпрекословно зачитане на личната неприкосновеност и независимост на журналистите при изпълняването на тяхната професионална мисия да отразяват...

Катастрофата в Бейрут

Светът стана свидетел на потресаващи кадри вчера от Бейрут. По-малко от двадесет и четири часа след огромната експлозия, все още няма потвърждение, какво може да е причинило взрива, но още в първите часове след него говорител на израелското правителство обяви, че...

Националната ненавист

"Ненавиждам София", написа някакъв варненец по повод блокадата на Орлов мост. Без значение чия правда е по-велика, аз съм вцепенен от думите, които си казват хората един на друг. От ужасяващата омраза, за която, надявам се, им стига смелост да изливат само в...

…и ще продължим да живеем с COVID-19

Невиждан в историята на САЩ срив на БВП - 33% на годишна база през второто тримесечие. В Иран заразените с коронавирус са вече над 300 хиляди. Австрия в рецесия след исторически спад - мерките срещу коронавируса тласнаха страната към най-голямо свиване на икономиката...

Нова православна партия?

Волен Сидеров е много интелигентен и културен човек и при него случайни движения няма Да инструментализираш вярата за политически цели е грях Преди време писах за четири нови политически проекта - на Васил Божков (Черепа), Мая Манолова, Цветан Цветанов и Станислав...

Ех, Шенген ти роден наш!

Време за четене: 3 мин.

Аз съм стар рекламист, но ето че на стари години срещнах трудност при разбирането на една реклама. Лесно е, когато става дума за реклама на бира, например. Там ти показват хора, които обичат да пият бира. Знае се каква е целта: да се продаде бира. Знае се на кого говори рекламата: на бираджиите. Знае се какво се очаква от тях: да си купят бира. Тоест рекламистът стимулира решението на хората да пият бира – решение, което е изцяло в тяхна власт.

В чия власт обаче е решението България да бъде в Шенген или да не бъде? Ето това е въпросът, който трябва да си зададе рекламистът, когато тръгне да прави кампания за членството на страната ни във въпросната зона. Такава кампания подхвана Сергей Станишев. Тя ще бъде национална и ще се състои в разпространяването на конкретен видео клип.

От общото настроение на клипа се долавя огорчение, че ние, българите, сме боклуци в очите на другите, въпреки че векове наред сме отблъсквали пълчища, за да може Западът спокойно да си играе на Ренесанс и Просвещение. Че изпълняваме задължения, без да ползваме права. Че свободите ни са ограничени задето не сме в Шенген и че да бъдем в него е въпрос не на привилегия, а на справедливост.

Посланието е: „Хей, Европо! Приемай ни в Шенген, че това ни се полага! Иначе ще се усъмним в европейската идея!“. За да докаже, че не сме „европейци втора ръка“, рекламата показва различни българи: семейства с бременни жени, самотни жени, възрастни семейства, работници с жълти каски, спортисти с анцузи, танцьорки от фолклорни ансамбли, млади и стари полицаи, цигулари, младоженци, жени войнички, екстремни спортисти, абитуриентки и самотни майки.

И ако съдържанието и посланието на рекламата са ясни, известно недоумение буди нейният адресат. Към кого е насочена тя? Има две хипотези: или към гражданите на европейските страни, или към българските граждани. Би било логично да приемем, че кампанията е насочена към българските граждани, защото е обявена като „национална“. Тоест решението дали България да бъде в Шенген зависи изцяло от българските граждани, само че те не желаят да го вземат, та се налага да бъдат „сенсибилизирани“ посредством рекламни кампании.

А можем да допуснем, че българските граждани искат да ги приемат в Шенген (защото имат исторически заслуги, не са „втора ръка европейци“ и т.н.), обаче европейските граждани се дърпат. Тогава излиза, че рекламата е насочена към европейските граждани, от които зависи да вземат решението. Ще им покажем колко мили и сравнително бели на цвят сме ние, как свирим на цигулки, имаме жълти каски, женим се помежду си и всичко останало. И тогава европейските граждани ще се смилят и ще ни приемат в Шенген.

Там е работата обаче, че членството в Шенген не зависи от чувствата на гражданите, а е административно-технически въпрос. Гражданите не решават нищо и няма смисъл да бъдат облъчвани с рекламни кампании. Защо тогава Станишев го прави? Нима е толкова тъп?

Не, Сергей Станишев не е тъп, а освен това разбира и от реклама – все пак е заобиколен от рекламисти, някои от които даже са му роднини. Кампанията „България в Шенген“ всъщност отправя съвсем други послания: 1.) Аз съм единственият български политик, на когото му пука за Шенген; 2.) Аз съм европейски социалист и се разграничавам от обречената русофилия на другите социалисти (напр. Миков и Първанов); 3.) Аз съм изключително подходящ за лидер на европейските социалисти.

И когато един ден България влезе в Шенген (а това ще стане по силата на административната процедура, а не под натиска на гражданското общество), Сергей Станишев ще се изпъчи и ще каже: „Добре че подхванах кампания! Ако не бях аз…“ И т.н., и т.н…

За The Economist LIFE

Споделете чрез

Предишен

Следващ