НОВО

Какво да правим с извергите?

Едно чудовищно престъпление потресе цяла България – 21-годишен изверг изнасили и уби по жесток начин 7-годишната Кристин от с. Сотиря, Сливенско! Въпросът какви наказания да се налагат за подобни престъпления, които шокират със своята безчовечност, отново е актуален....

Не ми се обиждай, но…

Идеологическите бесове се пренасят през култури и територии, прекосяват граници и цивилизационни различия, понякога пристигат със закъснение, но когато се вселят в едно обществено тяло, симптомите много бързо започват да личат. Често се случва политически вирус, който...

Да ти се изправи русата коса: Индия и Джаму и Кашмир

В края на миналия месец и без това вече побелялата коса на министър-председателя на Индия Нарендра Моди е имала всички основания да опровергае физическите закони и напук на тях да се изправи. Понеже във Вашингтон Имран Кан, пакистанският колега на индийския премиер,...

Прасето на малкия човек

Аман от този малък човек! Комунистите набиваха в главите на децата неговия образ в руската дореволюционна литература, той беше жертва на хищните експлоататори и фокус на класово състрадание. Едва ли не, когато попитаха едно чавдарче или пионерче какво иска да стане...

Принцове за социална справедливост

Последните изяви на принц Хари и Меган Маркъл затвърждават впечатлението, че двамата са решили да се представят в пространството като нравоучителното и снизходително „сошъл джъстис“ крило на британското кралско семейство. Расизъм, климатични промени, размахване на...

Трезво за пожарите в Сибир

Пожарите в Сибир през последните две седмици предизвикаха лавина от медийни публикации и коментари в социалните мрежи, в които е ужасно трудно да се различат фалшивите новини и истерията от реалните факти и последствия. Стигна се до толкова очевидни примери на грозна...

(А)политическа чума

Една тема, която не е особено популярна в пространството между Шишман и градинката на Кристал, между Витошка и „Народен“ – чумата по свинете. Макар и не особено интересна за горните ареали, потенциално тя има много по-голям протестен заряд отколкото изборът на нов...

Оръжието е най-автентичната форма на Феминизъм

Тече процес на силно затягане мерките за притежаване на огнестрелно оръжия – както в Северна Америка, където се случват често масови престрелки, така и в Европа, където не се. Подобни предложения биват чувани, а понякога и повече от това, доста често в Европейския...

Добрият влогър е глобеният влогър

Коварно време е лятото. Всички са на почивка начело със знатните граждани, които определят дневния ред на обществото и произвеждат новините. Парламентът е във ваканция. Гражданското общество е в Никити или на Вурвуру. Няма новини. Медиите се чудят какво да си изсмучат...

Призракът на социализма крачи към Столична община

Един призрак броди със смели крачки към сградата на Столична община и това, без капка ирония, е призракът на социализма. За съжаление освен този призрак, като че ли нищо друго не крачи към същата тази сграда, която прави предстоящите избори за местна власт в края на...

Ех, Шенген ти роден наш!

Време за четене: 3 мин.

Аз съм стар рекламист, но ето че на стари години срещнах трудност при разбирането на една реклама. Лесно е, когато става дума за реклама на бира, например. Там ти показват хора, които обичат да пият бира. Знае се каква е целта: да се продаде бира. Знае се на кого говори рекламата: на бираджиите. Знае се какво се очаква от тях: да си купят бира. Тоест рекламистът стимулира решението на хората да пият бира – решение, което е изцяло в тяхна власт.

В чия власт обаче е решението България да бъде в Шенген или да не бъде? Ето това е въпросът, който трябва да си зададе рекламистът, когато тръгне да прави кампания за членството на страната ни във въпросната зона. Такава кампания подхвана Сергей Станишев. Тя ще бъде национална и ще се състои в разпространяването на конкретен видео клип.

От общото настроение на клипа се долавя огорчение, че ние, българите, сме боклуци в очите на другите, въпреки че векове наред сме отблъсквали пълчища, за да може Западът спокойно да си играе на Ренесанс и Просвещение. Че изпълняваме задължения, без да ползваме права. Че свободите ни са ограничени задето не сме в Шенген и че да бъдем в него е въпрос не на привилегия, а на справедливост.

Посланието е: „Хей, Европо! Приемай ни в Шенген, че това ни се полага! Иначе ще се усъмним в европейската идея!“. За да докаже, че не сме „европейци втора ръка“, рекламата показва различни българи: семейства с бременни жени, самотни жени, възрастни семейства, работници с жълти каски, спортисти с анцузи, танцьорки от фолклорни ансамбли, млади и стари полицаи, цигулари, младоженци, жени войнички, екстремни спортисти, абитуриентки и самотни майки.

И ако съдържанието и посланието на рекламата са ясни, известно недоумение буди нейният адресат. Към кого е насочена тя? Има две хипотези: или към гражданите на европейските страни, или към българските граждани. Би било логично да приемем, че кампанията е насочена към българските граждани, защото е обявена като „национална“. Тоест решението дали България да бъде в Шенген зависи изцяло от българските граждани, само че те не желаят да го вземат, та се налага да бъдат „сенсибилизирани“ посредством рекламни кампании.

А можем да допуснем, че българските граждани искат да ги приемат в Шенген (защото имат исторически заслуги, не са „втора ръка европейци“ и т.н.), обаче европейските граждани се дърпат. Тогава излиза, че рекламата е насочена към европейските граждани, от които зависи да вземат решението. Ще им покажем колко мили и сравнително бели на цвят сме ние, как свирим на цигулки, имаме жълти каски, женим се помежду си и всичко останало. И тогава европейските граждани ще се смилят и ще ни приемат в Шенген.

Там е работата обаче, че членството в Шенген не зависи от чувствата на гражданите, а е административно-технически въпрос. Гражданите не решават нищо и няма смисъл да бъдат облъчвани с рекламни кампании. Защо тогава Станишев го прави? Нима е толкова тъп?

Не, Сергей Станишев не е тъп, а освен това разбира и от реклама – все пак е заобиколен от рекламисти, някои от които даже са му роднини. Кампанията „България в Шенген“ всъщност отправя съвсем други послания: 1.) Аз съм единственият български политик, на когото му пука за Шенген; 2.) Аз съм европейски социалист и се разграничавам от обречената русофилия на другите социалисти (напр. Миков и Първанов); 3.) Аз съм изключително подходящ за лидер на европейските социалисти.

И когато един ден България влезе в Шенген (а това ще стане по силата на административната процедура, а не под натиска на гражданското общество), Сергей Станишев ще се изпъчи и ще каже: „Добре че подхванах кампания! Ако не бях аз…“ И т.н., и т.н…

За The Economist LIFE

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!