fbpx

НОВО

Връзката между християнството и капитализма

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Тома Петров гостува в предаването "Business Daily" по "ТВ Европа". Вижте пълното видео:

Какъв ще бъде светът след като свалим “маските”?

В преносен смисъл, всеки един от нас носи “маска”. В работата сме едни, вкъщи други, а пред близки приятели съвсем различни. Носим я, защото се страхуваме: от вируса, от отхвърляне, от истината… Но представете си, че този страх изчезне. Готови ли сме за истината като...

Антикрехкост и епидемии

„When it rains, it pours“[i]“Злото никога не идва само”„Няма, няма, па току си....“ Дебели опашки Както може да потвърди всеки преподавател в университет, студентите носят своите проекти и курсови работи наведнъж в последния ден на семестъра. Цял семестър е тихо,...

Малко по-лошо

Мишел Уелбек е псевдоним на Мишел Томас, френски писател, станал световно и скандално известен с романите „Елементарните частици“ („les Particules élémentaires“) и „Платформата“ („Plateforme“). Оригинална публикацияПревод: Константин Туманов Трябва да си го признаем:...

Привилегированите

В последните дни нашумяха поредните два случая на насилие. Първият - четирима души нападнаха младо семейство. Мъжът и жената са атакувани докато извеждат едногодишните си близначета на разходка. Ден по-рано бащата има кратък словесен сблъсък с един от нападателите,...

Кога е създаден македонският език (нови документи)

Представям на вниманието ви документ, намерен в държавния архив на Република Северна Македония в Скопие, от член на българската „Македонска патриотична организация Пирин“ в Чикаго и разпространен от нейния деец Драгомир Богданов. Оригиналният текст е на руски и е...

Държавните компании, данъците и кризисната икономика

Държавните компании в огромната част от случаите са на загуба, но по-важното е, че винаги имат негативен ефект върху конкуренцията и потребителите. Защо? Първо, за разлика от “частните”, държавните компании винаги могат да разчитат на помощ от бюджета. Те набират...

Как пандемията и извънредното положение повлияха на икономиката и какви мерки бяха взети?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Теодор Димокенчев, както и авторът в платформата Кристиян Анадолиев, гостуваха в предаването "Реакция" по "ТВ Европа". Вижте пълното...

Коронавирусът в Южна Америка

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Емил Вълков гостува в предаването "Пресечна точка" на "Военен телевизионен канал". Тема на разговора бе случващото се в Южна Америка. Вижте пълното видео:...

Ало, ало! Говори Си Дзинпин

След преодоляването на кризата с Covid-19 светът ще бъде различен. Този постковид (post-covid) свят ще бъде по-малко глобален и повече регионален. Това е така понеже в него все повече кислород и пространство ще използва Китай, посредством т.нар. модел на...

Ще сложи ли мюфтийството тире?

Време за четене: 3 мин.

През последните дни съдбата на дълговете на мюфтийството (или както шеговито е известно „Българска Мюсюлманска Църква“) беше широко дискутирана, главно в аспекти, които бяха на нивото на гореспоменатите шеги или на дребно политиканстване. По същество дискусия много наподобяваща съдбата на един футболен клуб, изпаднал в подобно лимбо от „опрощаване“, „разсрочване“ и „модерни финансови инструменти“, като в крайна сметка се наложи „да слага тире“.

Извън дебата дали ГЕРБ се коалира с ДПС задкулисно, дали управляващата коалиция е стабилна, дали ГЕРБ отново се поддаде на натиска на общественото мнение, колко агенти на чужди служби има във вероизповеданията (във всички), каква кола кара главния мюфтия – важни въпроси, но се изпусна най-важният:

Защо и трябва ли да се финансират вероизповеданията от българската държава?

Първият аспект е чисто показен – очевидно мюфтийството показно демонстрира, че няма финансови затруднения (както и висшият клир на Българската православна църква). Притежава и огромен сграден фонд, собствени приходи и редица данъчни облекчения. Без никакви съмнения големите религии (православието и ислямът) в България са способни да се самоиздържат и да съществуват в някакъв вид, без чужда помощ.

Вторият аспект е, че все пак тези задължения са натрупани във времето и погасяването им накуп би било проблематично – но такъв е и случаят с много държавни и общински дружества, а в по-малък мащаб дори с частни лица – защо те да не получат данъчна амнистия, ами вероизповеданията?

Така стигаме до най-важния аспект – защо всъщност една държава да финансира вероизповеданията и още по-конкретно, дори не официалното си вероизповедание.

Не е тайна, че особено за пропагандиране на различни ислямистки течения се дават милиарди в световен мащаб – и не си мислете, че ние сме изключение.

В момента основното спонсорство на ислямската пропаганда в България идва по две направления –турския Дианет и организации, които могат да бъдат проследени до уахабитски кръгове в Саудитска Арабия.

Новият закон за вероизповеданията се опитва да реши този проблем, но създава други – пречки към по-малките християнски вероизповедания поради недомислия, както вече писахме.

Каква е връзката с опрощаването на дълговете на мюфтийството?

Тези осем милиона, които биха се опростили ще се намерят – бъдете сигурни. И ще се намерят точно там, откъдето се намират и в момента значителни суми за него – от ислямизираща се Турция – което е контрапродуктивно на самата насоченост на законът за вероизповеданията. Извън всички други импликации за зависимост на немалка част от българското население и то регионално обособено от чужда, гранична държава. Която може и към момента да ни е съюзник, но това е въпрос на международна политика, която се изменя доста по-бързо, отколкото трайните последствия, които би имала една ислямистка пропаганда.

Същото между другото може да се каже и за руското влияние в Българската правиславна църква, срещу което едва напоследък има макар и частична вътрешна съпротива. Финансовото еманципиране – дори отчасти, от чужди влияния би било положително. Нещо повече, не би имало нищо лошо влиянието на хилядолетни институции да бъде използвано като инструмент ОТ, а не СРЕЩУ българската държава.

От другата страна имаме пропагандата в още по-радикален ислям. Интересното при него е, че това не се прави сред традиционното ни мюсюлманско население. Нещо повече – „българските турци“ са основна преграда пред него и подхождат с враждебност и недоверия към такива опити за радикализация.

От трета страна е цинично да се дават или опрощават пари на вероизповедания, които дори не са тези на „държавотворния народ“, а да не могат да се отпуснат за буквално животоспасяващи сектори.

Въпросът е далеч по-сложен, опасен и труден за решаване от партийното агиткаджийство. Опрощаването не е решение, разсрочването е временно и частично.

Ситуацията е точно като тази с армията – който не храни своята, ще храни чужда.

Оригинална публикация

Снимка: Топновини

Споделете чрез

Предишен

Следващ