НОВО

ЕНП в задънена улица

Небрежното отношение, с което Европейската народна партия (ЕНП) минаваше през проблемите на ЕС, дава логичен резултат в постепенното отслабване на партията. ЕНП повтори всички възможни грешки на германската християндемокрация от близките години. Затова партията ще...

Ален Делон: Аз не играех. Аз живях

“Не може да очакваш да си Делон в продължение на петдесет или шестдесет години, с кариера като моята, и да се надяваш да те обичат”. Как да оцелееш с такава съдба? Какво да бъдеш, когато всичко си бил? В неделя той ще получи в Кан почетната Златна палма за цялостната...

За Чернобил и неопролетариата

Много хубав нов сериал от HBO - Чернобил. Изглежда исторически достоверен, със соц-декорите, старите пепелници, панелките, и всички тези неща, които все още виждахме в детството си, че и сега в някои забравени от Бога места.  Идва втори епизод и гледам интересен...

Знаем си номерата

Аз не бих влизал в спор за очевидни неща - като например за ползата от чуждоезиковото обучение и за свободата да се изучава всеки език - бил той майчин или чужд. Бих искал само да напомня контекста, в който идва това изказване на посланик Улусой. От две десетилетия...

Манфред Понтийски

Изминалият дебат между кандидатите за председателския пост на Европейската комисия не показа абсолютно нищо ново и дори това не е новина. Участници бяха Манфред Вебер (Германия, Европейска народна партия), Франс Тимерманс (Холандия, Партия на европейските социалисти),...

Разновидности на троловете

Откъде се пръкват тези мутанти на българския народ в електронната ера и всъщност мутанти ли са те или някаква съвсем значителна част от един народ, който вече седемдесет години е подложен на негативна селекция? Трол-гюме Тези ще ги познаете, че са винаги първи под...

Бойкот на разума

Живеем във времена на бойкоти, кой от кой по-смехотворен, несъстоятелен и абсурден. Културата на протестния пърформанс е заразила публичното общуване, превърнала го е в заложник на чупливите чувства на одиозни демонстранти и агитатори. Агресивни активисти паразитират...

Оръжията и тяхната роля в цивилизованите общества

В човешкото общуване има само два начина за постигане на дадена цел - чрез взаимно съгласие или чрез принуда. Това не е просто някакво философско твърдение, което подлежи на дискусия, това е факт от природата. Принудата е била естествена, дори нормална част от бита на...

Орбан между двете Америки

2019 година изглежда най-добрата за унгарската дипломация от незапомнени времена. Вчера Виктор Орбан беше приет от американския президент в Белия дом, само няколко седмици след като получи сходно посрещане в Пекин и след като цяла пролет приемаше на свой ред...

Лидерският дебат за председател на ЕК

Главният редактор в дясната платформа "Консерваторъ" Николай Облаков гостува в предаването "Всичко коз" в Канал 3. Тема на разговора бе състоялият се дебат между лидерите на европейските партии. Гост още бе Божидар Чеков. Вижте пълното видео:...

Няколко идеи за София

Време за четене: 3 мин.

Специално за Петте кьошета

София е един чудесен град, който обаче непосредствено след обявяването си за столица, а и до днес е принуден да расте залпово, често с непосилен темп. Това създава условия за развитието на редица проблеми на градската среда, главно от проектантско и инфраструктурно естество. Създава се един хаос, който законово е много трудно да бъде сложен в рамки, както в строителството, така и в сектора на градския транспорт.

Най-нуждаещият се от промяна сектор не е реформиран от десетилетия, а той представлява кръвоносната система на града. Ето защо транспортната система в столицата трябва да бъде радикално реформирана с цел превръщането й в атрактивна алтернатива на личния автомобил, както е в развитите страни (градове).

На първо място Централната градска мрежа трябва да започне да работи на печалба, а ето и няколко идеи как би могло да се постигне това:

1. Като заплащането стане на входа на системата, тоест пътниците се качват само от една врата, където чекират карта или заплащат билет. Мит е, че това би било неудобно, след като 15 милионен Истанбул работи по този начин сто пъти по-успешно от 2 милионна София. Така ще се ограничи и гратиса, който в момента съставлява около 40% в централната зона и 15% в периферията и допълнително оскъпява и утежнява услугата. 

2. Като се предложи адекватна цена на предлаганата услуга, тоест – билетите трябва да бъдат зонирани или времеви. Себестойността на един билет в момента се равнява на 1.10 лв, което значи, че транспотната мрежа губи 10 ст. на всеки пътник. Неадекватна е практиката, в която ако пътник се вози 15 минути и смени три превозни средства харчи 3 лв за билети, а същевременно би се возил 50 мин с едно превозно средство срещу 1 лв. Решенията на този проблем са много, един разумен пример е в купуването на билет, който е валиден през следващите 2 часа и може да се използва в било кое превозно средство.

3. Като концесиите за частни линии започнат да работят според конкуренти правила. В момента на тези линии се плаща за изминат километър, което е меко казано неадекватно, защото концесионерът не се интересува от продупчените или продадените билети или броя превозени пътници. Тоест общината плаща на концесионери, които по презумпция не биха подобрили качеството на услугата, заради убитата в зародиш конкуренция.

Изводът до тук е, че докато транспотната система продължава да изпълнява социални функции тя 1. винаги ще работи на загуба; 2. Ще бъде избягвана от средната класа и активните хора, тъй като е нефункционална и непривлекателна.

До тук с транспортната система и от тук с няколко свежи идеи за градската среда.

Пространството в градския център на места излъчва заключеност и ограниченост. Този проблем са решили в Берлин чрез отваряне на част от вътрешно блоковите пространства и прибавянето им по атрактивен начин към центъра. В част от тези вече отворени към града пространства има кафенета, малки магазинчета със сувернирни стоки, антиквариати, ателиета, галерии. Площта на този тип затворени дворни блокови пространства в центъра на София е огромна, а функционалността й е нулева. Ето защо този чудесен пример от Берлин би трябвало пилотно да се изпробва и в центъра на София. Подходяща локация е ул. „Шишман“, която е в непосредствена близост и с „улицата на театрите” – „Раковска“, чийто потенциал също е подценен или по-точно неправилно планиран. На една дължина от около 500 метра са разположени над две трети от театрите в столицата, а ползата за градската среда от това е нулева. Идейно е да се работи към превръщане на тази част на София в „културно ядро”, което да включва и книжния пазар пл. „Славейков“, Народния театър, ул. „Граф Игнатиев“ и ул. „Шишман“.

Симеон Попов е експерт по регионално развитие и политика и председател на Младежкия консервативен клуб.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!