НОВО

Социологията – наука или магия?

След лавината от социологически проучвания през последните дни, човек не може да не си зададе някои въпроси. Например: социолозите отгатват ли изборните резултати или ги предизвикват? Провиждат ли в бъдещето или го създават? Този въпрос никак не е за...

Една женска космическа разходка разобличи двойните стандарти в отношението към политиците

На 18-ти октомври Кристина Кук и Джесика Меър, две астронавтки на НАСА, влязоха в историята, след като извършиха първата изцяло женска космическа разходка. Подобно на много други космически ентусиасти, така и аз наблюдавах събитието в реално време. За човек като мен,...

Споразумение или още по-голям хаос има около Брекзит?

Д-р Мартин Табаков от Института за дясна политика и журналистът и редактор в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев коментират сагата с Брекзит. Ще оцелее ли консервативната партия във Великобритания? Вижте пълното...

Четиринадесет гласа делят Борис от историята

Борис Джонсън го делят (най-много) 14 гласа от учебниците по история. Ако неговата версия на сделката за Брекзит бъде одобрена от парламента, дори той да загуби следващите избори, това няма да има значение. Защото ще остане завинаги като политикът, водил кампанията за...

Как се прави пропаганда: Мастър клас от Европейската комисия

Последното социологическо проучване на тема „Изменение на климата“ на Евробарометър и начинът, по който Европейската комисия използва резултатите, толкова ме изумяват, че не мога да не ги коментирам. Ето как изглеждат нещата в 10 стъпки: 1. Избираш базов въпрос, който...

Машина без заден ход

Преди време излезе едно социологическо проучване, което сочеше, че според 80% от българите ние сме велик народ, голяма работа сме, но едва 47% биха се сражавали за страната си в случай на война. Лековатите интерпретации плъзнаха из мрежата и оттогава ми заседна една...

Революцията изяжда децата си

“A l'exemple de Saturne, la révolution dévore ses enfants” Jacques Mallet du Pan, Considérations sur la nature de la Révolution de France, et sur les causes qui en prolongent la durée (1793) Noblesse oblige, заедно с принципите и последователността да кажем отново...

Корпоративна капитулация пред Китай

Западните компании и знаменитости обожават да говорят – а често и да крещят - за човешки права, демокрация и прогресивни ценности. Те са готови да бойкотират отделни малки американски щати, които не са достатъчно либерални по техните свръхлиберални критерии и редовно...

Сделката на Борис

Тепърва ще видим какво представлява в конкретика постигната сделка между Великобритания и ЕС. Дотогава: явно става дума за нещо като двоен режим на митническия съюз, в който Северна Ирландия ще остане в рамките на Великобритания, но ще спазва правила, характерни за...

“Кой ще ни даде пари” завладя и Европейския парламент

“Социалното изключване и бедността представляват нарушение на правата на човека” Запомнете тези думи. Ще ги чувате все по-често през следващите години и все от устите на хора, чиято изконна цел е да вземат вашите пари и да ги преразпределят към други, като по време на...

Няколко идеи за София

Време за четене: 3 мин.

Специално за Петте кьошета

София е един чудесен град, който обаче непосредствено след обявяването си за столица, а и до днес е принуден да расте залпово, често с непосилен темп. Това създава условия за развитието на редица проблеми на градската среда, главно от проектантско и инфраструктурно естество. Създава се един хаос, който законово е много трудно да бъде сложен в рамки, както в строителството, така и в сектора на градския транспорт.

Най-нуждаещият се от промяна сектор не е реформиран от десетилетия, а той представлява кръвоносната система на града. Ето защо транспортната система в столицата трябва да бъде радикално реформирана с цел превръщането й в атрактивна алтернатива на личния автомобил, както е в развитите страни (градове).

На първо място Централната градска мрежа трябва да започне да работи на печалба, а ето и няколко идеи как би могло да се постигне това:

1. Като заплащането стане на входа на системата, тоест пътниците се качват само от една врата, където чекират карта или заплащат билет. Мит е, че това би било неудобно, след като 15 милионен Истанбул работи по този начин сто пъти по-успешно от 2 милионна София. Така ще се ограничи и гратиса, който в момента съставлява около 40% в централната зона и 15% в периферията и допълнително оскъпява и утежнява услугата. 

2. Като се предложи адекватна цена на предлаганата услуга, тоест – билетите трябва да бъдат зонирани или времеви. Себестойността на един билет в момента се равнява на 1.10 лв, което значи, че транспотната мрежа губи 10 ст. на всеки пътник. Неадекватна е практиката, в която ако пътник се вози 15 минути и смени три превозни средства харчи 3 лв за билети, а същевременно би се возил 50 мин с едно превозно средство срещу 1 лв. Решенията на този проблем са много, един разумен пример е в купуването на билет, който е валиден през следващите 2 часа и може да се използва в било кое превозно средство.

3. Като концесиите за частни линии започнат да работят според конкуренти правила. В момента на тези линии се плаща за изминат километър, което е меко казано неадекватно, защото концесионерът не се интересува от продупчените или продадените билети или броя превозени пътници. Тоест общината плаща на концесионери, които по презумпция не биха подобрили качеството на услугата, заради убитата в зародиш конкуренция.

Изводът до тук е, че докато транспотната система продължава да изпълнява социални функции тя 1. винаги ще работи на загуба; 2. Ще бъде избягвана от средната класа и активните хора, тъй като е нефункционална и непривлекателна.

До тук с транспортната система и от тук с няколко свежи идеи за градската среда.

Пространството в градския център на места излъчва заключеност и ограниченост. Този проблем са решили в Берлин чрез отваряне на част от вътрешно блоковите пространства и прибавянето им по атрактивен начин към центъра. В част от тези вече отворени към града пространства има кафенета, малки магазинчета със сувернирни стоки, антиквариати, ателиета, галерии. Площта на този тип затворени дворни блокови пространства в центъра на София е огромна, а функционалността й е нулева. Ето защо този чудесен пример от Берлин би трябвало пилотно да се изпробва и в центъра на София. Подходяща локация е ул. „Шишман“, която е в непосредствена близост и с „улицата на театрите” – „Раковска“, чийто потенциал също е подценен или по-точно неправилно планиран. На една дължина от около 500 метра са разположени над две трети от театрите в столицата, а ползата за градската среда от това е нулева. Идейно е да се работи към превръщане на тази част на София в „културно ядро”, което да включва и книжния пазар пл. „Славейков“, Народния театър, ул. „Граф Игнатиев“ и ул. „Шишман“.

Симеон Попов е експерт по регионално развитие и политика и председател на Младежкия консервативен клуб.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!