Спорната граница между трагичното и комичното

Не знам дали е ставало дума, но когато завършвах университета, темата на дипломната ми работа беше „Заглавието на лирическата творба“. Вероятно поради това оттогава съм особено чувствителен към този паратекст (или, ако щете, метатекст – зависи на кое направление в титрологията [1] симпатизирате) и през тялото ми сякаш премина електрически ток, когато зърнах заглавието

Георги Лозанов: Отпадането на ПП-ДБ от властта ще доведе до разпадане на либералната демокрация

Според мен проф. Лозанов е прекалено сдържан. Бих казал: минималистичен. Не либералната демокрация ще се разпадне, ако ПП-ДБ отпадне от властта, а ще се стопят ледените шапки на планетата, нивото на океаните ще се покачи и те ще залеят половината суша ведно с урбанистичните агломерации; от отчаяние Слънцето ще напусне Млечния път и ще се хвърли в космическия вакуум, за да търси по-оптимистични констелации. Ще се раждат бебета с по две глави и реките ще потекат обратно към изворите си. Ето това ще се случи, ако Промяната престане да продължава!

Шегувам се, разбира се.

“Светлините на рампата” на Чарли Чаплин, 1952 г.

Но тъй както се шегувам, така и се питам комично ли е всички това, на което ни принудиха да станем свидетели, откакто дойде време за договорената преди 9 месеца „ротация“, или е трагично. Защото трябва да ви призная, че почти съм изгубил желание да пиша седмичните си коментари и може би скоро съвсем ще се откажа – толкова грозно е станало всичко, което се разиграва на политическата сцена!

Трагедия или комедия? Призовавам литературоведи (какъвто съм аз поне по образование) и естети (какъвто не съм и никога няма да бъда) да обединят сили, мозъците им да запулсират в синхрон, така че тревожното им туптене да отекне далеч отвъд границите на нашата земя като една човешка длан, и да се опитат да опишат онова, което се случва на окървавената ни политическа арена. И не само да го опишат, но и да кажат дали то е трагично, дали е комично и ако е и двете, то къде минава границата между тях.

По принцип главната разлика между трагичното и комичното е тази, че при първото у публиката се предизвиква състрадание, а при второто състраданието е съзнателно изключено. Когато Ахил страда за убития Патрокъл, ние като публика му състрадаваме, състрадаваме му толкова силно, че се възвисяваме и току-виж сме стигнали до катарзис. Когато обаче Джери хвърли в устата на Том пръчка динамит и тя се взриви така, че от ушите му изригнат пламъци, а зъбите му се натрошат и се посипят по земята със звук на счупено стъкло – тогава се заливаме от смях, та чак дъх не можем да си поемем. Това е така, защото страданието и съответно състраданието са изключени. В следващия миг Том отново е цял целеничък и пак гони Джери.

Разбира се, колкото и парадоксално да звучи, трагичното и комичното могат да съжителстват в една и съща творба и дори в една и съща сцена. Вижте как завършва забележителният скеч, този последен реверанс на ветераните от една друга епоха – Чарли Чаплин и Бъстър Кийтън – към нямото кино във филма „Светлините на рампата“. Калверо (героят на Чарли Чаплин) така се е разпалил на цигулката, че пада в оркестъра и се заклещва в тъпана. Стърчат само гърдите и краката му, човекът не спира да свири буйния си мотив, макар че е сгънат под остър ъгъл. Публиката се смее с цяло гърло, плаче от смях, защото не знае, че гръбнакът на артиста е счупен, тоест състраданието е изцяло изключено. Когато обаче другата публика – не онази в залата, а ние, които гледаме филма, – научава всичко, когато надниква зад кулисите където първата публика с изключеното състрадание не може да надникне и да присъства на смъртта на Калверо под звуците на аплодисментите, тогава ситуацията мигновено се превръща от комична в трагична. Една и съща ситуация. Разликата е единствено в това какво знае наблюдаващият.

Какво знаем и какво не знаем ние в качеството си на публика, турена да наблюдава напрегнатите процеси по съставянето на поредно правителство? Безспорно комедиантите са от класа. Особено риданията на онези, които виждат как се разпиляват мечтите им и как техният звезден миг, който все още не могат да осмислят, бързо си отива и никога вече няма да се върне. И доколкото към тези ридания ние просто няма как да изпитаме състрадание, то спектакълът определено е комедия. Но пък ако повдигнем завесата още малко и надникнем зад кулисите, тогава добродушният смях ще се преобрази в гняв и възмущение от изнасилената справедливост. До тези две чувства ще се нареди и още едно – срам. Срам от това, че България никога не е била по-орезилена, отколкото е в момента, след всичко онова, което ѝ се случи от вдигнатия юмрук на Румен Радев и вдъхновените от Черепа „протести“ насам. Дано е вярно, че трагедията е страдание, което пречиства, и никога повече да не изпадаме в състоянието на такъв изпепеляващ срам.

И от тази гледна точка кое беше по-добре – на всяка цена да съставим правителство с наличния мат’рял или да вървим на поредни предсрочни избори? Безспорно разумът би казал, че да се направи някакво правителство е по-добре, защото и след нови избори картинката няма да е по-различна и пак ще имаме управление на същите сили, само ще бъдат пропилени пари и време. И всеки ще изгуби голяма част от вече и без друго изтънелия си престиж.

Обаче сърцето казва друго. Сърцето казва да не реанимираме кадавъра [2], да не продължаваме до безкрай агонията (и резила), а да отидем на избори с може би наивната надежда, че този път най-сетне ще се случи нещо хубаво или поне нещо нормално. И нещо морално. Поне малко. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.


[1] Титрология – наука за заглавията

[2] Кадавър – донор в състояние на клинична смърт, труп


Оригинална публикация

Споделете:
Иван Стамболов
Иван Стамболов

До 1994 г. е хоноруван сценарист и продуцент в Националната телевизия, Националното радио и Дарик Радио. През 1994 г. основава собствена компания и се заема с консултантски бизнес, с който се занимава и до днес предимно в областта на медиите и политическото позициониране. През последните години поддържа собствени публицистични рубрики в печатни и интернет издания. Автор е на книгите „Безобразна поезия“ (пародия); „Додекамерон“ (12 новели), романите „Янаки Богомил. Загадката на иконата и слънчевия диск“ и „Янаки Богомил 2. Седем смъртни гряха“; сборниците публицистика „Дзен и изкуството да си обършеш гъза“, „Картаген трябва да бъде разрушен“ и „Тънкият гласец на здравия разум“; систематичното ръководство „Технология и философия на творческото писне“. Бил е колумнист във вестниците „Пари“ и „Сега“, сп. „Економист“ и сайтовете „Уеб кафе“ и „Топ новини“, а понастоящем – във в. „Труд“ и „Нюз БГ“. Автор е на един от най-популярните български блогове Sulla.bg, носител на големите награди на Българската WEB асоциация и Фондация „БГ Сайт”. Член на Обществения съвет на БНТ и на Творческия съвет към Дирекция “Култура” на Столична община.