НОВО

Ще живеят ли повече хора в България?

Докато текат вяли следизборни дебати относно размерът на прословутата партийна субсидия, някак без особен шум мина прогнозата на ООН с тежест на присъда - според доклад, изнесен от глобалистката организация в най-оптимистичният вариант към края на ХХI век в страната...

Сюжет за 18+: Вашингтон срещу Техеран

Нека пробваме да сглобим някои елементи от мозайката на ескалиращото напрежение между Иран и САЩ, без да имаме претенцията, че ще успеем да видим картината в нейната цялост, понеже не разполагаме с всички части от пъзела. Но така или иначе това, което постепенно...

Изградете Кенотаф* за тленните останки на цялата комунистическа естетика

Принадлежа към онези, които са били насилствено хранени със социалистическа културна естетика в изобразителните изкуства. Наречете го соц реализъм, “политически правилно творчество”, “народна” култура. Монументи, истукани от цимент и гранит, бронзови сака, метални...

Инфантилният Запад

През последните години все по-натрапчиво се създава усещането, че Западна Европа (същото може да се каже и за Северна Америка) вече въобще не е онова прекрасно място за живеене, каквото беше допреди едно-две десетилетия. И причините за това далеч не са основно...

Борбата за истината е тежка, но за сметка на това продължителна

Когато най-накрая бе приет Закона за задължително изучаване на престъпленията на комунистическия режим, в обществото се появиха реакции от типа на: „Дотук добре, но кой ще пише учебниците?” Времето твърде скоро показа, че тези притеснения са били...

Фандъкова срещу Манолова и обратно

Йорданка Фандъкова срещу Мая Манолова – това ли ще е софийската интрига в меката есен? Вероятно. Ако Мая Манолова все още не е обявила, че ще се кандидатира, то е защото не е съвсем сигурна дали ще получи отнякъде партийна подкрепа. Въпреки че след неделния...

Диктатура на дъгата

Юни е месецът, в който цветовете на дъгата потичат от логата на всевъзможни бизнес организации – от глобални корпорации до малки хипстър-куиър кафенета, които предлагат 25 вида тиквено лате и тост с авокадо. Монументални маркетингови усилия се впрягат с двойна цел....

Има един глупак, но той не е Борис Джонсън

Ако Борис Джонсън още не ви е обидил, това е само защото не ви познава. За острия език на БоДжо, както е известен бившият кмет на Лондон и настоящ фаворит за председател на Консервативната партия и премиер на Обединеното Кралство, няма фигури, които да не се превръщат...

Темите, които ни разделят

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Емил Вълков, както и председателя на "Младежки консервативен клуб" Боян Стефанов, гостуваха в предаването "Имате думата" по Канал 3 с водещ Александър Владимиров. Тема на разговора бяха провелият се за поредна година в...

Тръмп е виновен, че е… Тръмп

Тръмп е глупав. Тръмп е незначителен. Тръмп е необразован. Тръмп не е прочел и една книга. Тръмп прекарва дните си пред телевизора. Тръмп е вулгарен. Тръмп е лекомислен. Тръмп е нелеп. Тръмп е женомразец. Тръмп е расист. Тръмп е мързелив. Тръмп е алчен. Тръмп е...

Таксиметровата мечта за липса на избор

Време за четене: 3 мин.

Странно е как наглед милеем за достойнствата на демокрацията и свободния пазар, но появи ли се възможност, веднага търсим някаква централизирана институция, заместник на „партията-майка“, която да изпълни исканията ни или поне да отсъди кое е правилно и кое не. 30 години след падането на авторитарния режим в България, все още не можем да отпуснем съзнанието си и да потърсим икономическата логика в заобикалящата ни среда, без тя да бъде централно наложена от волята на малцина.

Показателен пример в това отношение са последните искания на т.нар. гилдия на таксиметровите шофьори. Възбудени от последните месеци на частично обществено недоволство, свързано донякъде и с близка до тях тема – цените на горивата и данъците за автомобилите, те решиха да се протестират за… минимална цена на услугата, която предлагат. Това едва ли следва да ни изненадва, след като живеем в държавата, в която все още минималната заплата се смята за ефективен метод за повишаване на стандарта на живот на гражданите, противно на всякаква икономическа логика. И все пак, исканията на таксиметровия бранш няма как да не предизвикат възмущение у тези, които има поне частица респект към свободния пазар. Първо е важно да отбележим, в София има максимална цена от 1.30лв. на километър през деня и 1.60 лв. през нощта. Тези ограничения сами по себе си противоречат на всякаква пазарна логика и са вредни. В един идеален свят не биха съществували, а дори страхът от т.нар. „копърки“ е полезен, тъй като възпитава потребителите да носят отговорност за решението да ползват или не дадена услуга.

Въпреки вредният характер на ограниченията, наложени от Столична община, пазарът и неговата невидима ръка все пак са успели да преодолеят затрудненията, като масовата цена на таксиметровата услуга в София не е близо до максималната. Всъщност големите таксиметрови компании предлагат дневна цена от около 80 стотинки на километър и нощна тарифа от 90 стотинки. Преценили са, че тази цена отговаря на разходите по осъществяването на услугата.

Сега обаче виждаме новите искания, а в тях минималната цена за осъществяването на таксиметровата услуга трябва да бъде фиксирана на „най-малко 98 ст. за километър пробег през деня и 1,14 – през нощта“. Тоест цената следва да бъде изкуствено завишена над пазарно предлаганата такава. И забележете, това решение следва да бъде взето от Столичния общински съвет, с което да се превърне в задължително за всеки, които предлага или реши да предлага този тип транспортна услуга. Ако някоя компания прецени, че желае да работи с по-ниска печалба и да разчита на по-голям поток от пътници, то тя няма да има това право. Описаната схема е всичко друго, но не и начинът, по който следва да функционира свободният пазар.

И понеже така или иначе сме на темата с такситата, нека припомним, че конкурентната им услуга, предлагана от компанията Uber, бе буквално забранена в България с един законопроект на двамата депутати от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков, едно решение на Комисията за защита на конкуренцията и потвърждаването му от Върховния административен съд. Все институции, които се намесиха в полза на същия този бранш, които днес иска друга централизирана институция, в лицето на Столична община, да му въведе минимална цена.

Всяка една такава намеса, независимо дали тя е за минимална цена на таксиметровите услуги и максимална цена на основните хранителни продукти (каквато икономически абсурдна идея се появи наскоро), изкривява пазара и води до катастрофални последици. Ако пазарът, в лицето на потребителите, не са склонни да платят изкуствено създадената всеобща минимална цена, то от това ще пострадат най-много самите таксиметрови шофьори, тъй като част от тях ще бъдат освободени или ще се принудят да потърсят друг начин за препитание. Ако пък цената е уместна, то нищо не им пречи да я въведат и сега, без да чакат „общината-майка“ да им го налага.

Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!