НОВО

„Да здравствует революция!“

Каква беше точната цена на болшевишкия преврат в Русия? Между 7 и 12 милиона души загиват в Русия от 1917 г. до 1923 г, за да наложат болшевиките властта си в гражданската война и върху обществото. Около 500 000 войници загиват в битките, като сред цивилното население...

Идеализмът убива

Посещаването на опасни места по света следва да е продукт на подготовка, осъзнат риск, богата информираност и способност за критично мислене. Санитарният минимум от познания за това как работи светът диктува да може да различиш сравнително сигурните от несигурните...

Орбан и ЕНП или пушката като патерица

От решението на Европейската народна партия (ЕНП) да "замрази" участието на Фидес, ръководена от Виктор Орбан, няма спечелили. И ЕНП, и унгарският министър-председател само губят от така развилите се събития. ЕНП губи, тъй като тя трябва да кооптира, да си сътрудничи...

Ще сложи ли мюфтийството тире?

През последните дни съдбата на дълговете на мюфтийството (или както шеговито е известно „Българска Мюсюлманска Църква“) беше широко дискутирана, главно в аспекти, които бяха на нивото на гореспоменатите шеги или на дребно политиканстване. По същество дискусия много...

Трябват ни бащи и предци, които да ни покажат какво сме

Петър Николов-Зиков е възпитаник на Класическата гимназия, доктор по история на Нов български университет, отскоро и доцент по политически науки. Автор е на задълбочени изследвания върху развитието на дясната политическа мисъл, поместени в книгата му ,,Раждането на...

Значението на манифестът на Макрон за европейската енергийна политика

Преди десетина дни френският президент Еманюел Макрон пусна пламенна декларация за „спасението“ на Европа. Текстът не се отличава с конкретика и по-скоро има вид на уводна част от някакъв идеологически манифест. Въпреки това, в него се срещат някои генерални насоки и...

Макроновия ренесанс

Миналата седмица френският президент Макрон се обърна с писмо към всички европейци, като изложи в него визията си за “ренесанс” на европейския проект. Не можейки да остане по-назад, до края на седмицата Германия отговори на предизвикателството, макар че под немската...

(Полит)коректна наука

Става все по-трудно и опасно да се занимаваш с наука по време на политическа коректност. Хората, които доскоро издигаха абстрактната идея за наука като тотем на своето превъзходство над ретроградните и безпросветни проли, сега заличават реални и значими учени, уличени...

Време разделно в Европейската народна партия

Миналата седмица беше задействана процедура за изключването на партията на Виктор Орбан (Фидес) от семейството на Европейската народна партия. Формалният повод е билборд кампанията на унгарското правителство, която показва Жан-Клод Юнкер и Джордж Сорос един...

Роджър Скрутън за „Фигаро“: Във Франция, левият интелектуалец е свещеник без Господ

Философ, публичен коментатор и автор на повече от 40 книги. Една от най-известните и разпознаваeми фигури в консерватизма днес.Какво е дясното? Защо повечето интелектуалци са левичари? Разделението по оста „дясно-ляво“ актуално ли е все още във времето на популизма?...

Таксиметровата мечта за липса на избор

Време за четене: 3 мин.

Странно е как наглед милеем за достойнствата на демокрацията и свободния пазар, но появи ли се възможност, веднага търсим някаква централизирана институция, заместник на „партията-майка“, която да изпълни исканията ни или поне да отсъди кое е правилно и кое не. 30 години след падането на авторитарния режим в България, все още не можем да отпуснем съзнанието си и да потърсим икономическата логика в заобикалящата ни среда, без тя да бъде централно наложена от волята на малцина.

Показателен пример в това отношение са последните искания на т.нар. гилдия на таксиметровите шофьори. Възбудени от последните месеци на частично обществено недоволство, свързано донякъде и с близка до тях тема – цените на горивата и данъците за автомобилите, те решиха да се протестират за… минимална цена на услугата, която предлагат. Това едва ли следва да ни изненадва, след като живеем в държавата, в която все още минималната заплата се смята за ефективен метод за повишаване на стандарта на живот на гражданите, противно на всякаква икономическа логика. И все пак, исканията на таксиметровия бранш няма как да не предизвикат възмущение у тези, които има поне частица респект към свободния пазар. Първо е важно да отбележим, в София има максимална цена от 1.30лв. на километър през деня и 1.60 лв. през нощта. Тези ограничения сами по себе си противоречат на всякаква пазарна логика и са вредни. В един идеален свят не биха съществували, а дори страхът от т.нар. „копърки“ е полезен, тъй като възпитава потребителите да носят отговорност за решението да ползват или не дадена услуга.

Въпреки вредният характер на ограниченията, наложени от Столична община, пазарът и неговата невидима ръка все пак са успели да преодолеят затрудненията, като масовата цена на таксиметровата услуга в София не е близо до максималната. Всъщност големите таксиметрови компании предлагат дневна цена от около 80 стотинки на километър и нощна тарифа от 90 стотинки. Преценили са, че тази цена отговаря на разходите по осъществяването на услугата.

Сега обаче виждаме новите искания, а в тях минималната цена за осъществяването на таксиметровата услуга трябва да бъде фиксирана на „най-малко 98 ст. за километър пробег през деня и 1,14 – през нощта“. Тоест цената следва да бъде изкуствено завишена над пазарно предлаганата такава. И забележете, това решение следва да бъде взето от Столичния общински съвет, с което да се превърне в задължително за всеки, които предлага или реши да предлага този тип транспортна услуга. Ако някоя компания прецени, че желае да работи с по-ниска печалба и да разчита на по-голям поток от пътници, то тя няма да има това право. Описаната схема е всичко друго, но не и начинът, по който следва да функционира свободният пазар.

И понеже така или иначе сме на темата с такситата, нека припомним, че конкурентната им услуга, предлагана от компанията Uber, бе буквално забранена в България с един законопроект на двамата депутати от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков, едно решение на Комисията за защита на конкуренцията и потвърждаването му от Върховния административен съд. Все институции, които се намесиха в полза на същия този бранш, които днес иска друга централизирана институция, в лицето на Столична община, да му въведе минимална цена.

Всяка една такава намеса, независимо дали тя е за минимална цена на таксиметровите услуги и максимална цена на основните хранителни продукти (каквато икономически абсурдна идея се появи наскоро), изкривява пазара и води до катастрофални последици. Ако пазарът, в лицето на потребителите, не са склонни да платят изкуствено създадената всеобща минимална цена, то от това ще пострадат най-много самите таксиметрови шофьори, тъй като част от тях ще бъдат освободени или ще се принудят да потърсят друг начин за препитание. Ако пък цената е уместна, то нищо не им пречи да я въведат и сега, без да чакат „общината-майка“ да им го налага.

Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!