fbpx

НОВО

Историческата мисия на SpaceX и НАСА

Авторът в дясната платформа "Консерваторъ" Светослав Александров гостува в сутрешния блок на БНТ. Тема на разговора бе историческата мисия на НАСА и Space X. Вижте пълното видео:...

За държавата и данъците

В неделното издание на "Имате думата" по Канал 3 гостува журналистът и автор в платформата "Консерваторъ" Михаил Кръстев. Вижте какво сподели той по темата за Държавата и данъците. Вижте пълното видео:...

При нашествието на османците към Балканите и Европа дали не е играл роля един неотчетен фактор?

Редица изследвания свързват успеха на едно общество с нивото на ДОВЕРИЕ между неговите членове. Успехът на сегашните скандинавски общества (преди да ги обхване мултикултурната илюзия), се дължи на умението им да живеят заедно, като си вярват едни други. Това ги прави...

Дефлацията като политически проблем

Основната тема след Covid-19 е свързана с тежките икономически последици. Все по-големи са страховете от идваща сериозна дефлация (спад на потребителските цени), породена от забавената икономическа активност. Макар че всеобщото мнение е, че дефлацията е много...

Китайският пир по време на чума

Докато светът е залисан в това да ограничава пандемията, свързана с Covid-19, както и икономическите последствия от нея, Китай се възползва от възникналите обстоятелства и осъществява геополитическите си цели. Последните не са нови, но т.нар. коронавирус освободи...

Напред, науката е петолъчка или лявата индоктринация в американската академия

В една идеална ситуация, политическите убеждения не би следвало да играят роля в университетите при избор на преподавател или изследовател. Но, в графиката по-долу ситуацията е далеч от идеална - във факултетите по антропология на американските университети, на всеки...

Дълбоко ли е расовото разделение в САЩ?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Никола Бушняков гостува в предаването "Свободна зона с Георги Коритаров" по "ТВ Европа". Тема на разговора бяха протестите и грабежите в САЩ, както и причините за тях. Вижте пълното видео:...

Не равни права, а равни резултати

Забравете за Флойд - aфроамериканците не са на улицата заради него. Това, което искат, не са равни права с „белите” , те ги имат, нито системата да им даде равни възможности за финансова и житейска реализация с белите, което също имат. Не равни права, а равни...

Кои са “Привилегированите”?

Редакторите в "Консерваторъ" Николай Облаков и Виктория Георгиева гостуват в "Студио Хъ" по темата за битовата престъпност и материала "Привилегированите" Подхождаме с разбиране към затрудненията с четенето на нашите либерални приятели, но показаните данни имат...

Прогресивният данък – една услуга, различни цени

Дебатът за размера на данъците и философията на облагането на доходите (плосък срещу прогресивен модел) наглед е финансово-икономически, но по същество има съвсем друга природа. Това се вижда и от аргументите на защитниците за смяна и оставане на модела - и вляво, и...

Таксиметровата мечта за липса на избор

Време за четене: 3 мин.

Странно е как наглед милеем за достойнствата на демокрацията и свободния пазар, но появи ли се възможност, веднага търсим някаква централизирана институция, заместник на „партията-майка“, която да изпълни исканията ни или поне да отсъди кое е правилно и кое не. 30 години след падането на авторитарния режим в България, все още не можем да отпуснем съзнанието си и да потърсим икономическата логика в заобикалящата ни среда, без тя да бъде централно наложена от волята на малцина.

Показателен пример в това отношение са последните искания на т.нар. гилдия на таксиметровите шофьори. Възбудени от последните месеци на частично обществено недоволство, свързано донякъде и с близка до тях тема – цените на горивата и данъците за автомобилите, те решиха да се протестират за… минимална цена на услугата, която предлагат. Това едва ли следва да ни изненадва, след като живеем в държавата, в която все още минималната заплата се смята за ефективен метод за повишаване на стандарта на живот на гражданите, противно на всякаква икономическа логика. И все пак, исканията на таксиметровия бранш няма как да не предизвикат възмущение у тези, които има поне частица респект към свободния пазар. Първо е важно да отбележим, в София има максимална цена от 1.30лв. на километър през деня и 1.60 лв. през нощта. Тези ограничения сами по себе си противоречат на всякаква пазарна логика и са вредни. В един идеален свят не биха съществували, а дори страхът от т.нар. „копърки“ е полезен, тъй като възпитава потребителите да носят отговорност за решението да ползват или не дадена услуга.

Въпреки вредният характер на ограниченията, наложени от Столична община, пазарът и неговата невидима ръка все пак са успели да преодолеят затрудненията, като масовата цена на таксиметровата услуга в София не е близо до максималната. Всъщност големите таксиметрови компании предлагат дневна цена от около 80 стотинки на километър и нощна тарифа от 90 стотинки. Преценили са, че тази цена отговаря на разходите по осъществяването на услугата.

Сега обаче виждаме новите искания, а в тях минималната цена за осъществяването на таксиметровата услуга трябва да бъде фиксирана на „най-малко 98 ст. за километър пробег през деня и 1,14 – през нощта“. Тоест цената следва да бъде изкуствено завишена над пазарно предлаганата такава. И забележете, това решение следва да бъде взето от Столичния общински съвет, с което да се превърне в задължително за всеки, които предлага или реши да предлага този тип транспортна услуга. Ако някоя компания прецени, че желае да работи с по-ниска печалба и да разчита на по-голям поток от пътници, то тя няма да има това право. Описаната схема е всичко друго, но не и начинът, по който следва да функционира свободният пазар.

И понеже така или иначе сме на темата с такситата, нека припомним, че конкурентната им услуга, предлагана от компанията Uber, бе буквално забранена в България с един законопроект на двамата депутати от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков, едно решение на Комисията за защита на конкуренцията и потвърждаването му от Върховния административен съд. Все институции, които се намесиха в полза на същия този бранш, които днес иска друга централизирана институция, в лицето на Столична община, да му въведе минимална цена.

Всяка една такава намеса, независимо дали тя е за минимална цена на таксиметровите услуги и максимална цена на основните хранителни продукти (каквато икономически абсурдна идея се появи наскоро), изкривява пазара и води до катастрофални последици. Ако пазарът, в лицето на потребителите, не са склонни да платят изкуствено създадената всеобща минимална цена, то от това ще пострадат най-много самите таксиметрови шофьори, тъй като част от тях ще бъдат освободени или ще се принудят да потърсят друг начин за препитание. Ако пък цената е уместна, то нищо не им пречи да я въведат и сега, без да чакат „общината-майка“ да им го налага.

Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ