НОВО

За какво говорим, когато говорим за Бърк

Едмънд Бърк, 1729 - 1797 "Шестнадесет или седемнадесет години изминаха, откакто видях кралицата на Франция… не допусках, че ще живея, за да видя как такива бедствия са паднали над нея, сред народ от галантни хора, сред народ от честни мъже и кавалери. Мислех, че десет...

Тоталитарна толерантност

Как се нарича система, в която полицията арестува жена, защото е казала на биологичен мъж, че е такъв в Интернет? Толерантна или тоталитарна? Как се нарича общество, в което се наблюдават рекордни скокове на уличните атаки с нож и киселина, терористични...

Изборният кодекс – нероденото дете на политически безхаберници

22 април 2014; 27 юни 2014; 28 ноември 2014; 13 октомври 2015; 26 май 2016; 22 юли 2016г; 28 октомври 2016г; 6 декември 2016; 7 март 2017; Това не са обикновени девет дати. Това са деветте дати, на които през последните по-малко от пет години е било променяно...

Социализмът е мозъчно увреждане

Социализмът е мозъчно увреждане. В момента социалистите в Ню Йорк празнуват, защото Амазон се отказа от строежа на втора централа на компанията в града. Това са 25,000 работни места и милиарди долари, които няма да се инвестират в града. Социалистите мразят...

Либерализъм и антиваксърство

Явлението антиваксърство Феномена „антиваксърство“ описах и преди в статия, озаглавена „Колективният имунитет, защо данъците не са кражба и защо хората не вярват на експертите“[i]. Там не обърнах никакво внимание на аргументите на антиваксърите, нито на тяхната...

Модите и “опорките” на отиващите си в политиката по света и у нас

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Тончо Краевски и Боян Стефанов от Младежки консервативен клуб гостуваха в предаването "Имате думата" по Канал 3 с водещ Александър Владимиров. Тема на разговора бяха "опорките" на левите партии в Европа и...

Кабинетните кърджалии ни пазят от конкуренция

Поредното вредно решение на Комисията за защита на конкуренцията обогатява републиканския бюджет с 15 милиона лева, ограничава правата на потребителите и прави всичко друго, освен да защитава конкуренцията. Спорът се върти около рекламна кампания на...

Какъв е отрасловият профил на областите в България?

През изминалата седмица НСИ публикува данните за регионалния брутен вътрешен продукт (БВП) за 2017 г. Тези данни ни дават възможността да се ориентираме в икономическите процеси на регионално ниво, макар и да са с година назад. Традиционно новините за...

Генералът, който иска да седне в стола на Нетаняху

На 12 февруари 2015 година, само няколко дни преди да се оттегли от активна военна служба, началникът на Генералния щаб на Израел, Бени Ганц, получава не само щедри думи за съвместната им работа, но и личен подарък от действащия министър-председател на страната...

Две минути до полунощ

Перо или чук без дръжка На първи февруари 2019 г. Президентът на САЩ,  Доналд Тръмп, обяви едностранното оттегляне на САЩ от Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty (INF Treaty). Договор за ликвидиране на ракетите с малък и среден обсег на чист български. Буквално на...

Тоталитарните забрани на рекламата – вредни и неефективни

„Да забраним! Да ограничим! Да филтрираме и цензурираме!”

Горе-долу това е всяка чиновническа рецепта за справяне с проблемите на обществото. Последен и показателен пример в това отношение е изказването на главния държавен здравен инспектор д-р Ангел Кунчев:

„Няма да се позволяват никакви реклами, дори и скрити, на храни, които не са здравословни, особено ако са насочени към деца. Тази забрана няма да покрива само радио, телевизия и преса, но и интернет пространството и социалните мрежи.“

Както неведнъж бе предупредено през последните месеци, когато малка група чиновници и народни избраници се опитаха да имплементират моралните си светоусещания в нормативни актове, апетитите на централизираната власт за налагане на контрол върху нейния суверен са неизчерпаеми. При липса на достатъчно ефективен и аргументиран отпор срещу тези щения, съвсем скоро може да попаднем в нелицеприятна оруелска действителност.

Но нека започнем с конкретното предложение. По стара българска традиция то е насочено към бизнеса и медиите, без да е направен внимателен пазарен анализ за последствията от иначе лесното вземане на решения в пленарна зала.

Така например нито Ангел Кунчев, нито волеизражението му, независимо от коя политическа сила ще се пръкне то, не биха могли да дадат прогноза какъв ефект върху икономиката ще окажат едни рестрикции върху компании като Нестле или Кока-Кола например, ако те решат да съкратят производствата си у нас. Достатъчно е да знаем, че от създаването си през 1994 г. българския клон на първата компания е направил инвестиции на стойност 260 млн. лв., а общият брой на служителите на компанията е над 1500 души. Вместо целта на българските власти да е да привличат други подобни инвеститори, както и да стимулират българските такива да се развиват, дали чрез облекчаване на административната тежест върху бизнеса или чрез намаляване на данъчната тежест, те решават да им забранят правото им на реклама.

Логично е да си зададем въпроса и кой ще сложи този „златен стандарт“ за здравословна храна? Световната наука не би могла да постигне консенсус по въпроси като това дали червеното месо е вредно или не, дали и по колко яйца трябва да бъдат консумирани на ден, дали маргаринът е канцерогенен или не, но екипът на българския главен държавен инспектор очевидно има капацитет да се справи с тази държава. Не бих се осмелил да прогнозирам каква борба на лобита ще се заформи за микрограмове сол и захар, които могат да изхвърлят от бизнеса един производител и да превърнат в пазарен лидер друг такъв.

И така достигаме до най-важния момент – въобще ефективна ли е държавната забрана за реклама на каквото и да е? За пример можем да вземем забраната за реклама на алкохол и цигари.

В България рекламата на твърд алкохол е забранена от 2004 г. Намаляване на потреблението има единствено при ракиите, като това едва ли се дължи на забраната за реклама, а по-скоро потребителите постепенно са преминали от ракии към друг вид спиртни напитки.

И продължаваме – забраната за реклама на цигари също в въведена през 2004 г.

По данни на НСИ:

2004 г. 49,7% от мъжете и 29,6% от жените са били пушачи.

2008 г. 50,3% от мъжете и 28,2% от жените са били пушачи.

От европейско здравно интервю 2008/2014:

2008 – 29,2% – пушещи цигари всеки ден (няма друга опция на интервюто)

2014 – 28,2% – да всеки ден

6,5% – да, понякога

Данните недвусмислено доказват, че забраната за реклама не дава ефект при потреблението. За сметка с енергични темпове реше още и още потенциални рекламодатели за медиите, докато не стигнем до момента, в който няма да има добра реклама. Това едва ли ще ни помогне да се вдигнем в класацията за свобода на словото, не мислите ли?

Вместо да измислят иновативни начини за влошаване на икономическата обстановка, не е ли редно властите да помислят как да подобрят здравната култура на българските граждани? Дали чрез създаване на обществени и достъпни спортни съоръжения, дали чрез поощряване на фирми и компании да следят за здравословното състояние на служителите си, дали чрез данъчни облекчения? Би било далеч по-градивно, отколкото да се забраняват рекламите на вафли, но за целта е нужна дългосрочна стратегия и капацитет тя да бъде осъществена.

Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!