fbpx

НОВО

Наредба-18 и COVID-19 промениха 2020

Преди година Наредба-18 беше най-коментираната тема в онлайн средите и сред бизнес обществото в България. С нея се създаде цял един виртуален хейт спрямо управляващите за неадекватността на мерките, които в първообраза си имаха за цел намаляване на сивата икономика,...

Емил Георгиев: Да не губим автономността си (интервю)

Време за четене: 10 мин. Време за четене: 10 мин. Задавам шест въпроса, търсейки душевна рецепта срещу Covid-19.
Отговаря: Emil Georgiev, психолог и психотерапевт.

Споделете чрез

Първата битка за Сирия – сблъсъкът на западните държави и СССР

През последните почти десет години гражданската война в Сирия е в почти непрекъснатото полезрение на целия свят. Създалата се криза там има многобройни проекции – политически, геополитически, енергийни, икономически, идеологически и религиозни – и колкото...

Коронакризата – от подценяването до паниката

Коронавирусът "Консерваторъ" публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19 Подценяването Всичко започна като на шега. На градски пазар в далечен Китай вирус от прилепи се пренесе впоследствие върху хората. Днес има глобална пандемия, а светът е в...

Корпоративен социализъм: Държавата спасява не вас, а инвеститорите и мениджърите

Насим Никълъс Талеб е ливански и американски икономист и есеист. Работи до 2004 г. в редица финансови институции, след които се отдава на преподавателска и писателски дейност. Книгата му „Черният Лебед“ е оценена от Sunday Times като една от 12-те най-влиятелни книги,...

Коронавирусът в Германия от първо лице

Когато четете този текст, броят на потвърдените случаи на коронавирус в Германия ще е прехвърлил 100 хиляди души. През последните седмици мнозина отбелязаха, че Германия има много ниска смъртност на фона на останалите държави - тя варираше между 0,2% и 0,4%. Това вече...

Ще промени ли COVID-19 азбуката на капитализма?

Георги Коритаров потърси за разговор по телефона Теодор Димокенчев. Ще промени ли COVID-19 азбуката на капитализма? Какви ще са измеренията на икономическата криза? Вижте пълното...

Емил Вълков в Студио Xъ за образованието по време на криза

Редакторът в платформа "Консерваторъ" Емил Вълков гостува в Студио Xъ по 7/8 ТВ за образованието по време на криза

Никола Бушняков в “Имате Думата” за кризата като възможност

В днешното предаване ще видите интервю с Никола Бушняков, редактор в платформата "Консерваторъ” за кризата като възможност. И още: директни включвания на зрители на тема "Доволни ли сте от мерките, предприети от правителството"? Повече във видеото....

Теодор Димокенчев в Студио Xъ за мерките за съхраняване на икономиката

Редакторът в платформа "Консерваторъ" Теодор Димокенчев в Студио Xъ за 20-те мерки за съхраняване на българската икономика...

„Възходът на Скайуокър“ или защо продълженията на филмите обикновено ни разочароват

Време за четене: 5 мин.

Последният филм от новата трилогия на „Междузвездни новини“ е вече по кината, а отзивите са преобладаващо негативни. Това вероятно е основната причина, поради която „Възходът на Скайуокър“ ми допадна повече, отколкото предполагах – на фона на толкова много отрицателни ревюта аз нямах никакви очаквания и просто се оставих да бъда изненадан от малкото позитиви. Личните впечатления обаче са си лични, а статистиката е статистика и тя показва убедително, че новата трилогия не се харесва на голяма част от феновете на „Междузвездни войни“. Това е чудесен повод да поразсъждаваме по темата – защо продълженията на култовите филми обикновено ни разочароват? Разбира се, във всяко правило си има изключения – има някои страхотни продължения, които са по-добри от оригиналите. Но тенденцията е такава – обикновено новите епизоди не ни допадат и въздишайки си казваме: „съсипаха хубавата поредица“, „подиграха се с феновете“, „всички споделихме какви са ни опасенията и изобщо не ни послушаха“.

Във всеки един спор има две страни, а не би било възможно да си съставим мнение по темата, ако не чуем и двете. Най-често се чуват гневните вопли от феновете, които са убедени, че режисьорите и сценаристите са им показали среден пръст. Но какво да кажем за творците и ще чуем ли тяхната гледна точка? Защото всички можем да се съгласим – филмовото изкуство е комплексно изкуство и за създаването на един филм е нужен голям екип – режисьори, сценаристи, продуценти, композитори, актьори, оператори и т.н. Преди години, след поредното разочарование, този път от компютърна игра (също комплексно изкуство), към нашия спор се присъедини талантлив музикант, който ни представи гледната точка на един творец.

Daisy Ridley is Rey and Adam Driver is Kylo Ren in STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER

И ето каква е тя: в комплексното изкуство крайният продукт би бил добър само ако всички творци имат определена творческа свобода и следват своето лично виждане за продукта. Разбира се, творците са длъжни да са наясно с традициите и това е особено вярно за поредица от типа на „Междузвездни войни“, тъй като в този конкретен случай имаме определена интелектуална собственост, първоначално в ръцете на Джордж Лукас, а после делегирана на друга компания –Уолт Дисни. Но би бил лош ход да се даде задача на творците да имитират предходни произведения – това ще убие творческия им потенциал и ще е сигурна рецепта за провал.

Така че най-вероятно не става въпрос за неуважение от страна на Дисни спрямо феновете.

По-скоро имаме екип, който се опитва по най-добрия начин да наложи своето виждане за „Междузвездни войни“, но според част от хората не се представя на ниво. Екипът, създал първата поредица („Нова надежда“, „Империята отвръща на удара“ и „Завръщането на джедаите“) е бил съвсем различен, съставен от невероятни специалисти – режисьора Джордж Лукас, композитора Джон Уилямс, продуцента Гари Кърц, актьорите Марк Хамил, Кери Фишър, Харисън Форд и още много, много други. Те са работили в уникална обществена и политическа обстановка – точно така, не само днешните филми, но и тогавашните също са отразявали политически тенденции за времето си. Говорим за 70-те години, когато сблъсъкът между демократичния свят и тоталитаризма е бил явно изразен. Тази обстановка не може да бъде повторена в днешно време – дори и само защото повечето от гореизброените таланти са се пенсионирали, а някои са починали. Промениш ли само една малка брънка от звеното, вече никога не е същото. Даже предисторията на „Междузвездни войни“, създадена в периода между 1999-та и 2005-та година, успя да разочарова съществена част от старите фенове, а тя все пак бе режисирана от Джордж Лукас. Спомням си, че някои критици бяха определили един фактор за решаващ – през 70-те години Лукас е бил сравнително неизвестен и по-отворен за диалог, следователно в създаването на оригиналната трилогия екипната работа е протичала много по-качествено. Докато в края на 90-те години Лукас вече е бил голямо име и хората от неговия екип не смеели да оспорват решенията му – просто защото Лукас е Лукас и той знае най-добре кое как се прави. Не си доволен от решенията му? Свободен си да си тръгнеш, отвън чакат хиляди други, желаещи да работят с Лукас. Ето как дори само заради славата няма как да е същото!

Затова аз съм се научил да гледам реалистично на нещата. Наясно съм, че поради горепосочените съображения, старата трилогия никога няма да бъде надмината. Така остават само две възможности – едната е поредицата „Междузвездни войни“ да бъде зарязана. Класиката е класика и тя следва да си остане такава, каквато е. В такъв случай вече няма да видим нов филм. Другата възможност е да оставим Дисни да се разполагат с интелектуалната си собственост така, както сметнат за добре – дори и резултатът да не се хареса на някои хора. Моята позиция в подобна ситуация винаги е една и съща – ако трябва да избирам между „нещо“ и „нищо“, естествено че бих предпочел да е „нещо“. Пък току-виж се появил добър продукт. Тук напомням, че дори и последната трилогия да разочарова феновете, новият сериал „Мандалорецът“ се оказа зашеметяващ успех. Самият аз го гледах с голям интерес и очаквам с нетърпение следващия сезон през 2020-та.

Да, има твърде много неща в модерните „Междузвездни войни“, които ме дразнят.

Новите филми са отражение на темите, вълнуващи модерното общество – примерно политическата коректност и феминизма. Но както вече споменах, следването на политическите течения от съответната епоха са част от традицията на сагата. Тя се отличава и по още един показател от класическите фентъзи поредици като „Хрониките на Нарния“ на К.С. Луис или „Властелинът на пръстените“ на Дж.Р.Р. Толкин. Ако Луис и Толкин са били посветени християни, следователно християнските мотиви са сериозно застъпени в техните романи, не може да се каже същото за Джордж Лукас – макар и отгледан в семейство от християни-методисти, в хода на живота си той възприема източните религии. И вместо да изискаме от поредицата  „Междузвездни войни“ да олицетворява това, което не може да олицетворява и вместо да мрънкаме, че филмите не са това, което искаме да са, аз бих предпочел по-позитивен подход към проблема. Ако тези от нас, които сме с християнски убеждения, сме разочаровани от светското изкуство, по-добре е да развиваме собствените си дарби и таланти и да създадем нови произведения на изкуството. Или както казва българският богослов Радостин Марчев – ако не желаете децата ви да се прехласват по „Хари Потър“, напишете нова „Нарния“.

Нищо друго не бих могъл да добавя към този призив.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!