fbpx

НОВО

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Защо България не трябва да бърза с тегленето на нови дългове?

Светът е изправен пред безпрецедентна дългова криза. Животът на дълг вече е нещо напълно нормално, но и много опасно. През годините наблюдаваме засилваща се тенденция към трупане на все повече и повече дългове. The Institute of International Finance направиха...

Нетолерантната толерантност

Политическата коректност е идеология, сред чиито основни характеристики фигурира създаването и налагането на изкуствени „неутрални” думи и изрази, очертаването на, така да се каже, лексикални (и граматични) рамки, в които говорещите са длъжни да се ограничават, за да...

Интелигенцията и Църкватa

Не социалните прослойки са тези, които правят човека Може би е редно да започнем с дефиниране на понятията, ако желаем текстът да заблести с наукоподобно очарование. Що е интелигенция? Някои казват, че това са всички висшисти. Други твърдят, че интелигенцията се...

Благи вести за новите политически проекти

От вече доста години над българската политика тегне една мъка - прозорецът пред нахлуването на нови политически проекти е затворен. Не че няма желаещи пеперуди, привлечени от ярката светлина вътре в стаята, но всеки път щом се засилят на пъстрите криле на надеждите...

Изкуство по време на криза

Фейсбук групата „Купи изкуство, помогни на художник“  е създадена в помощ на българските художници, които както всички останали българи, живеещи от труда си, трябва да стоят в карантина и да оцелеят в икономическата криза, започнала с пандемията от КОВИД-19....

Медийна теория for dummies

На международната геополитическа и икономическа сцена се случват различни събития, а от участниците се изказва да бъдат съобразителни, бързи и да преследват личния си интерес максимално успешно и на минимална цена. Също като в истинския живот. Нерядко същинското...

Платформа „Консерваторъ“ стартира кампания #ЧетиВкъщи

Как Платформа „Консерваторъ“ ще ни мотивира не само да си стоим вкъщи, но и да четем книги? Николай Облаков разяснява кампанията #ЧетиВкъщи. Какви са стимулите и как точно ще се провежда? Вижте пълното...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Войната срещу красотата

Време за четене: 3 мин.

Джордж Оруел е казал, че английските интелектуалци са единствените, които мразят собствената си страна. През 2020-а това важи за почти всички западни интелектуалци и със сигурност е вярно за бледите им български подражатели и имитатори. Клишето гласи, че изживяващите себе си като просветени космополитни мислители по медии, университети и институции мразят простите и груби маси, презират ограничения и обикновен човек.

Сградата на Конгреса, Вашингтон

В действителност днешните интелектуалци водят война с най-красивите и извисени измерения на цивилизацията, в която са имали късмета да се родят. Те оварваряват великолепното наследство на Запада с нагона да унищожат архитектурата, литературата и музиката на мислители и творци, които никога не биха могли дори да доближат. Красивите класически сгради стимулират особено свирепа ярост в малките, празни души на днешните просветени и прогресивни елити. За тях те са символ на расизъм, колониализъм и империализъм.

От десетилетия тези хора оскверняват западните градове с чудовищните архитектурни бесове на брутализма и деконструктивизма.

Със садистично удоволствие архитекти, преподаватели и журналисти нагло лъжат, че няма обективна красота и приравняват класическата естетика с дехуманизиращите геометрични извращения на висши вандали като Льо Корбюзие.

Войната срещу красотата отново излезе на преден план – този път в светлината на американската политика. Преди дни се разбра, че Доналд Тръмп планира да разпореди всички нови сгради на федералното правителство да бъдат издигани в класически архитектурен стил. Тръмп иска да възроди естетиката на най-красивите сгради в САЩ от XVIII и XIX век, вдъхновени от европейската архитектура с корени в Древна Гърция и Древен Рим.

Библиотеката на Конгреса, Вашингтон

Планът е „да направим правителствените сгради отново красиви“. Тръмп иска да прекъсне половинвековната доминация на бруталистка и деконструктивистка архитектура, пропагандирана от модернисти и постструктуралисти.

От администрацията на президента посочиха, че архитектурните творения на брутализма не са в състояние да предложат „визуално свидетелство за достойнството, силата и стабилността на американското правителство, така както това може да направи класическата и традиционната регионална архитектура“.

Обективната естетическа истина е, че повечето от сградите след Втората световна война са грозни в сравнение с тези преди тях, издържани в класически стил.

Има изобилие от примери на снимки „преди и сега“, в които из целия Западен свят виждаме великолепни стари сгради, заменени от квадратни душегубки. Геометрията на една грозна идеология, наместена върху някога красиви градски пространства, будещи вдъхновение и изумление от архитектурния талант на предишни поколения.

Върховния съд, Вашингтон

Планът на Тръмп за възраждане на класическата естетика бе посрещнат подобаващо от либералните медии, които от години водят война с красотата и истината.

„Artnet“ написа: „Идеята на Тръмп да направи „федералните сгради красиви отново“ с изпълнителна заповед напомня фашистката история“. „Forbes“ изкрещя: „Тъмната страна на архитектурната фантазия на Тръмп“. „The Guardian“ си беше „The Guardian“: „Ще направи ли Тръмп архитектурата отново велика? Мрачната история на диктаторския шик“. „The New Republic“ капсулира либералната патология в легендарно заглавие: „Невежеството и расизма зад дясното желание за „класическа“ архитектура“. „The New York Times“ се изяви с коментар, в който пише за „MAGA  войната срещу архитектурното разнообразие“. Според лявото издание Тръмп използва древногръцките колони като оръжие срещу сакралното „дайвърсити“. В случая архитектурното „дайвърсити“ е сурогат за още по-сакралното етническо „дайвърсити“. Текстът иска да внуши, че класическите сгради са изражение на бялото превъзходство, а брутализмът е мултикултурализъм. Изправяйки се срещу грозните постройки, Тръмп атакува малцинствата. А пък „Washington Post“ направо пита „какво толкова е великото на фалшивите римските храмове?“ , внушавайки, че по никакъв начин не е възможно класическата естетика да има нов живот и трябва да си остане в ретроградното минало.

Журналисти, активисти и архитекти организираха общ фронт срещу класическата архитектура.

Те отказват да признаят, че старите сгради са несравнимо по-красиви и вдъхновяващи от техните „дайвърсити“ храмове на посредствеността и стъклената, бетонна арогантност.

Западът трябва да е разнообразно неприветлив и стерилен. Да бъде грозен по много начини. Красотата на миналото следва да бъде отречена и изтрита, да няма връзка с това, което е било. Брутализмът убива барока, деконструктивизмът се разправя с готическите арки. Прогресивни клоунади вместо колонади. Планът на съвременните „просветени елити“ е отблъскващ като сградите им.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!