fbpx

НОВО

Националната ненавист

"Ненавиждам София", написа някакъв варненец по повод блокадата на Орлов мост. Без значение чия правда е по-велика, аз съм вцепенен от думите, които си казват хората един на друг. От ужасяващата омраза, за която, надявам се, им стига смелост да изливат само в...

…и ще продължим да живеем с COVID-19

Невиждан в историята на САЩ срив на БВП - 33% на годишна база през второто тримесечие. В Иран заразените с коронавирус са вече над 300 хиляди. Австрия в рецесия след исторически спад - мерките срещу коронавируса тласнаха страната към най-голямо свиване на икономиката...

Нова православна партия?

Волен Сидеров е много интелигентен и културен човек и при него случайни движения няма Да инструментализираш вярата за политически цели е грях Преди време писах за четири нови политически проекта - на Васил Божков (Черепа), Мая Манолова, Цветан Цветанов и Станислав...

Социализмът – невъзможна и вредна утопия

Търговията, разделението на труда, частната собственост са благо  Летящите пилета   Планиран хаос Днес пред лицето глобалната икономическа криза, на глобалните протести и глобалната пандемия - имаме и глобална амнезия. Или просто незнание - престъпно...

Адекватни ли са новите икономически мерки в условията на политическа криза?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и авторът в платформата Никола Филипов гостуваха в предаването "Свободна зона с Георги Коритаров" по ТВ Европа. Тема на разговора бяха новите икономически мерки в условията на политическа криза, както...

Как да се спасим от икономическото цунами

Пандемията от COVID-19 постави света пред огромни икономически и социални предизвикателства. За няколко месеца бяха въведени безпрецедентни мерки за опазване на живота на гражданите и устойчивостта на здравните системи. Това предизвика драматичен спад в потреблението...

Основи на корпоративния социализъм – грешките при справянето с кризата

Теодор Димокенчев гостува на Димитър Вучев в предаването Business Daily по ТВ Европа. Тема на разговора бяха грешните мерки за справяне с кризата и протестите срещу правителството и главния прокурор. Двамата обсъдиха и по-дълбоките проблеми в икономиката,...

Зовът на сърцето

Днес, 28 юли, се навършва една година от смъртта на Алекс Алексиев – родолюбец, анализатор, експерт по сигурност и антитероризъм. Алекс Алексиев беше анализатор в изследователски център „Ран Корпорейшън“, изпълнителен директор на радио „Свободна Европа“ в Мюнхен,...

Печеливши и губещи при предсрочни и при редовни избори

Почти три седмици протести с различен интензитет настояват за оставката на премиера Бойко Борисов и главния прокурор Иван Гешев. Докато второто изглежда трудно изпълнимо по редица причини, първото е възможно, макар и към днешна дата (27.07.) да не изглежда вероятно. В...

Вот на недоверие №5 или как се говори на инфантилната тълпа

Чуйте ги само как говорят! Вижте ги как първото нещо, което ги интересува, е дали ще ги дават по телевизора! Преди малко гласуването на поредния вот на недоверие към кабинета започна с процедурно предложение за пряко излъчване по БНТ, въпреки че излъчването вече...

Ти си роза, ти си крем…

Време за четене: 3 мин.

Globul става Telenor. Иван Тишев превърта нета с новия Loop. От FiBank са изплатили 1 милиард за един ден, а могат и повече, защото са „гръбнак”. Междувременно идват новогодишните празници, в които Дядо Коледа ще зареже работилницата си в Лапландия и ще започне да функционира като рекламно лице на Coca-Cola.

Всички тези агресивни реклами правят така че политическите клипове на партиите от скорошната изборна кампания да  изглеждат като неловки въздишки, извадени от лексикон на шестокласничка, чийто развълнуван почерк отразява вълнението в душата й. В жанра на лексикона прочутото „Ти си роза, ти си крем, ти си щастие за мен” олицетворява такъв юношески трепет, чийто аналог лесно може да бъде разпознат в предизборни послания като „Направи избор” или „Всичко е в твоите ръце”. А акнето по лицето ви е нищо повече от компромат, съчинен от политическия опонент.

Обект на всички тези облъчвания, разбира се, е потребителят. Потребителят е нещо като човек, но такъв, който е ориентиран преди всичко пазарно и не се разделя от своя калкулатор. Ако човекът се отличава с някои онтологични свойства, тези на потребителя се ограничават до числовото изражение на месечния му фиш, в зависимост от което той може да бъде или не социално конвертируем.

Човекът няма нужда от контекст, за да бъде човек. За разлика от потребителя. Последният е потребител или не в зависимост от контекста си. Той се формира като потребител и се изчерпва като потребител на базата на качествената и количествената си „обвивка” от стоки, услуги и други потребители.

Точно това яке прави разликата между обикновения човек и потребителя. Ако има точно това яке, раменете на човека може и да продължат да зъзнат, за разлика от тези на потребителя. В отлика на потребителя, човекът може да съществува и без да бъде обект на ласкателство. На света, пише Достоевски, няма нищо по- трудно от откровеността и по-лесно от ласкателството. Това, може би, е една от разликите между човека и потребителя. Откровеността би убила един потребител.

Затова няма как да попаднете на реклама, която би ви съобщила, че „Ти си роза, ти си крем, ама с ей такъв корем”.  За сметка на това, пакетът тоалетна хартия Милде върви дори и през зимата с летен средиземноморски бриз.

Още с натискането на копчето на дистанционното рано сутрин, през екрана на телевизора нахлува цяла сергия от стоки и услуги. Това не е просто информация. Това е пропаганда. Ако си мислите, че само политическите партии правят пропаганда, изгледайте един клип, в който семейството на една домакиня нямаше да бъде толкова щастливо, ако бельото на интимния й кръг не беше препирано точно с този прах за пране.

Когато един човек в рамките на един ден чуе една реклама пет пъти, много лесно той става потребител. Ако един ден се събудите и прецените, че нито ви бива в смятането, нито в игрите и спорта, но пък за сметка на това сте корифей в нежността и сближаването, може предишния ден и да сте си легнали като човек, но вече сте Лилавата крава на Милка. 

Разбира се, това че сте крава не е никакъв проблем, откакто една от масовите и универсални потребителски вериги предлага само този уикенд промоция на накопитници.

Снимка: google.com

Споделете чрез

Предишен

Следващ