Ти си роза, ти си крем…

Globul става Telenor. Иван Тишев превърта нета с новия Loop. От FiBank са изплатили 1 милиард за един ден, а могат и повече, защото са „гръбнак”. Междувременно идват новогодишните празници, в които Дядо Коледа ще зареже работилницата си в Лапландия и ще започне да функционира като рекламно лице на Coca-Cola.

Всички тези агресивни реклами правят така че политическите клипове на партиите от скорошната изборна кампания да  изглеждат като неловки въздишки, извадени от лексикон на шестокласничка, чийто развълнуван почерк отразява вълнението в душата й. В жанра на лексикона прочутото „Ти си роза, ти си крем, ти си щастие за мен” олицетворява такъв юношески трепет, чийто аналог лесно може да бъде разпознат в предизборни послания като „Направи избор” или „Всичко е в твоите ръце”. А акнето по лицето ви е нищо повече от компромат, съчинен от политическия опонент.

Обект на всички тези облъчвания, разбира се, е потребителят. Потребителят е нещо като човек, но такъв, който е ориентиран преди всичко пазарно и не се разделя от своя калкулатор. Ако човекът се отличава с някои онтологични свойства, тези на потребителя се ограничават до числовото изражение на месечния му фиш, в зависимост от което той може да бъде или не социално конвертируем.

Човекът няма нужда от контекст, за да бъде човек. За разлика от потребителя. Последният е потребител или не в зависимост от контекста си. Той се формира като потребител и се изчерпва като потребител на базата на качествената и количествената си „обвивка” от стоки, услуги и други потребители.

Точно това яке прави разликата между обикновения човек и потребителя. Ако има точно това яке, раменете на човека може и да продължат да зъзнат, за разлика от тези на потребителя. В отлика на потребителя, човекът може да съществува и без да бъде обект на ласкателство. На света, пише Достоевски, няма нищо по- трудно от откровеността и по-лесно от ласкателството. Това, може би, е една от разликите между човека и потребителя. Откровеността би убила един потребител.

Затова няма как да попаднете на реклама, която би ви съобщила, че „Ти си роза, ти си крем, ама с ей такъв корем”.  За сметка на това, пакетът тоалетна хартия Милде върви дори и през зимата с летен средиземноморски бриз.

Още с натискането на копчето на дистанционното рано сутрин, през екрана на телевизора нахлува цяла сергия от стоки и услуги. Това не е просто информация. Това е пропаганда. Ако си мислите, че само политическите партии правят пропаганда, изгледайте един клип, в който семейството на една домакиня нямаше да бъде толкова щастливо, ако бельото на интимния й кръг не беше препирано точно с този прах за пране.

Когато един човек в рамките на един ден чуе една реклама пет пъти, много лесно той става потребител. Ако един ден се събудите и прецените, че нито ви бива в смятането, нито в игрите и спорта, но пък за сметка на това сте корифей в нежността и сближаването, може предишния ден и да сте си легнали като човек, но вече сте Лилавата крава на Милка. 

Разбира се, това че сте крава не е никакъв проблем, откакто една от масовите и универсални потребителски вериги предлага само този уикенд промоция на накопитници.

Снимка: google.com

Споделете:
Мартин Табаков
Мартин Табаков

Мартин Табаков е председател на Института за дясна политика. Бивш съветник към Политическия кабинет на министъра на външните работи Даниел Митов.