fbpx

НОВО

„Божията премъдрост“ и безразсъдността в политиката

“Царството небесно бива насилвано, и насилници го грабят”Матей 11:12 И ето – след 86 години като музей историческото сърце на православният свят, църквата „Света София“ в Константинопол е отново превърната в джамия. На 2 юли турският административен съд постанови, че...

Правилната кауза

Акцията на Христо Иванов в Росенец беше първият истински пробив на ДБ срещу статуквото. Изключително попадение, по няколко причини: 1. Реалистичен противник. Когато ДБ говори срещу всички едновременно - ГЕРБ, Главна прокуратура, Тръмп, Путин, международното положение...

Радикализираха ли се лявото и дясното?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Емил Вълков, както и Боян Стефанов от "Младежки консервативен клуб" и д-р Любомир Талев от "Институт за дясна политика", гостуваха в предаването "Реакция" на "ТВ Европа" с водещ Михаил Кръстев. Тема на разговора бе...

Има ли проблем с расизма в САЩ?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Емил Вълков гостува в предаването "Политиката под прицел" по телевизия СКАТ. Тема на разговора беше расизма в САЩ. Вижте пълното видео:...

Актуалните вътрешнополитически сюжети – политика или скандал?

Главният редактор на дясната платформа "Консерваторъ" Николай Обллаков гостува в предаването "Имате думата" по Канал 3. Тема на разговора беше вътрешнополитическата ситуация в страната. Вижте пълното видео:...

Каква е причината за протестите в Европа и САЩ

Авторът в дясната платформа "Консерваторъ" Димитър Къцарков гостува в предаването "Студио Хъ" по телевизия "7/8". Тема на разговора бяха протестите в Европа и САЩ. Вижте пълното видео:...

В Либия Ердоган постигна най-големия си успех

Това, което се случва в Либия, е най-големият външно-политически успех на турския президент Реджеп Ердоган в неговата кариера и като министър-председател, и като президент на страната си. Припомням, че намесата на Турция в северно-африканската страна е основната...

Лъжата „Гарант на етническия мир“

След акцията на Христо Иванов в незаконно окупираната от Ахмед Доган територия около Росенец, се повтори многократно старата лъжа, че вторият в частност и ДПС като цяло е „гарант за етническия мир в България“. Това, разбира се, не може да бъде по-далече от истината....

Функционираща икономика и лична отговорност

Функционираща икономика и лична отговорност, а не военновременен планов социализъм и крути забрани ще ни спасят от пандемията Днес - пред лицето на сериозна глобална пандемия - икономическата наука и функциониращата стопанска система не просто няма как да минат на...

Припомняне: защо Доган е зло

През последните седмици българският политически живот е тотално доминиран от скандали. Но докато повечето от тях всъщност „затапват” възможността за смислен политически дебат и поради тази причина са вредни, то във вторник се случи един, който определено си струва да...

17 декември: професор Андрей Староселски

Време за четене: 3 мин.

На днешния ден през 1959 година умира професор Андрей Николов Староселски –  бележит български скулптор, работил в Италия и България.

Следващият път, когато минавате покрай Паметника на Незнайния воин, обърнете поглед встрани. Там е полегнал бронзов лъв, внушителната статуя е дело на известния български скулптор Андрей Николов Староселски, който от съвсем млад намира мястото си в средите на най-изявените европейски творци. Сред приятелите и хората, с които общува са известният италиански скулптор Сарторио, писателят Франческо Сапори, Жорж Нурижан, скулпторът Арнолдо Дзоки. Чести гости са му и Александър Балабанов и Райко Алексиев.
Староселски е роден на 29 април 1878 г. във Враца, която все още е част от Османската империя. Детството му минава под знака на бедността, това обаче не пречи талантът му да бъде забелязан отрано. Той е сред първите 40 приети студенти в първия випуск на Държавното рисувателно училище в столицата. Изглежда произведенията му  привличат достатъчно внимание, защото успява да впечатли дори преподавателя си Борис Шатц, който препоръчва студентът да бъде изпратен да учи с държавна стипендия в Париж. Там, без да губи време, Староселски веднага се записва в ателието на известния скулптор Антоан Мерсие.


По-късно в началото на Първата световна война Николов е командирован от Министерството на културата в Рим, за където заминава заедно със семейството си. От 1915 до 1926 г. скулпторът редовно излага творбите си в Годишната изложба в италианската столица, Староселски дори от чужбина  успява да пробие с таланта си в политическите среди в България и през 1919 г., на връщане от Франция след подписването на Ньойския договор, Александър Стамболийски посещава Андрей Николов в Рим. Впечатлен, Стамболийски го приканва да се завърне в България и го увещава: „Ще дойдеш в София, ще направим статуи и бюстове на всички наши заслужили хора, от Възраждането до днешно време“. 
1922 г. се оказва нов връх за кариерата му, тъй като става член на журито на Годишната  изложба. Това обаче не е най-високото му отличие, защото малко по-късно е избран за представител на художниците-чужденци в управителния съвет на Международната асоциация на художниците в Рим.


През 1927 г. скулпторът  се завръща в родината си. Наред с творчеството си, в периода от 1931 до 1940 г. той се занимава и с  преподавателска дейност в Художествената академия в София, където повлиява на цяло поколение студенти.
Приключва живота си на завидните 81 г. в София на 17 декември 1959 г.
Културното наследство на Андрей Староселски оставя ярка следа в България –„Детски сън“, „Дух и материя“, „Майчина гръд“ и „Копнеж“ са само част от творбите му, които си заслужава да запомните, негови са още портретните бюстове на Иван Мърквичка, Александър Стамболийски, цар Борис ІІІ, Яна Язова и др. Няма да бъде без основание, ако кажем, че Староселски  изгражда  „пантеон“ с бюст-паметниците на Любен Каравелов, Петко и Пенчо Славейкови, които намират своята сцена в Борисовата градина.

За творчество му се счита, че поставя значима връзка между европейската традиция в скулптурата и българската модерна такава от ХХ век. Той е българин и европеец от голяма висота, който приближава България към Европа.

За Андрей Николов:

Изкуството на Андрей Николов иде направо от природата … Топло от кръв, като младо тяло, съдържа в пролетната пищност на формите жива и трептяща духовност. Андрей Николов е син на народа си; и неговото деликатно музикално изкуство сякаш е предназначено да покаже, … че България е майка на духове, способни на най-чистите прояви на цивилизацията.

Франческо Сапори, сп. „Емпориум“, 1925

„Андрей Николов … изхожда от земята, за да ни покаже, че тя би била по-човечна и съвършена, ако внесем в нея поне малко от мечтата – че и на земята ний носим божественото в душата си.“

Сирак Скитник, сп. „Златорог“, 1922

Споделете чрез

Предишен

Следващ