НОВО

Горанов и зелената ерес

Миналата седмица стана ясно, че финансовият министър Владислав Горанов е подписал от името на България декларация за налагането на “зелени” такси върху полетите със самолет. Декларацията е подписана също от министрите на Белгия, Германия, Франция, Холандия,...

Изборът на Гешев – позор или радост

След повторно гласуване във Висшия съдебен съвет, републиката вече има нов главен прокурор – Иван Гешев. Този избор предизвикваше напрежение още месеци преди да бъде осъществен, и логично, взриви общественото пространство по време на (пре)гласуването му. Противниците...

Има ли смисъл Националната принадлежност?

Всички сме чували или чели все по-нашумяващите аргументи против национализма, патриотизма или дори против най-обикновената и естествена национална принадлежност: "Какъв е смисълът в националната принадлежност? В елементарна племенна лоялност към нещо, в...

Всички обичат Реймънд и мразят Клинтън

Година преди изборите за президент на САЩ, които ще се проведат ноември месец 2020-та година, се състояха частични избори в някои щати от страната, включително във Вирджиния, в Кентъки и в Мисисипи. В тях гласоподавателите избираха състава на местните парламенти и/или...

“Зелената чума” приближава България

В средата на 14. век Европа е покосена от чумна епидемия, известна като "черната чума" или по-точно "черната смърт". Само за няколко години населението на Стария континент намалява наполовина, но още по-страшен е психологическия шок, който това бедствие нанася....

Как е „няма ляво и дясно“ на френски?

След като в продължение на няколко седмици се чудихме в какво се е превърнала политическата парадигма; след като се опитвахме да намерим аргументиран отговор дали голямото противопоставяне на днешния ден се е превърнало в „статукво/промяна“ или продължава да бъде...

Свободата е опасна ценност

Вчера ме порази мисълта, че сме забравили какво е Свободата и в представите си сме го заместили с нещо друго - вярно, не с нещо коренно различно, но с някакъв частен случай, твърде далеч от обхвата на цялото. Свели сме свободата до липса на забрана, а липсата на...

София вече излетя: Колко далеч искаме да стигне?

През седмицата попаднах на новия доклад на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции „Туризъм и въздушен транспорт в София“. Става ясно, че от 2010 г. насам се наблюдава стабилен ръст на туристите, нощувките и приходите от тях, който е особено...

Хормоните на либерализма

Декоративно просветените български либерали, които неиронично се смятат за елит, постоянно пришиват истерични и конспиративни мотиви към всяка критика на така наречената „джендър идеология“. Самото съчетание от думи стимулира спазми по лицето на местния прогресивен...

Роби ли сме на Брюксел и Вашингтон?

2019-та година. Пътувам към любима дестинация - Русе. Градът ни с най-западноевропейски и бутиков облик. Град, който изглежда като класическа музика (в случай, че класическата музика изглеждаше някак). Само в историческия си център, разбира се. За пръв път, обаче, ми...

18 стъпки за екологична политика в полза на здравето ни

Време за четене: 5 мин.

„Моите приоритети ще бъдат качеството на въздуха и водите“ и „Проблемът с фините прахови частици във въздуха е много по-сериозен от този за глобалното затопляне“. С тези две изказвания от първите си дни като Министър на околната среда и водите, Нено Димов ясно постави човешкото здраве и благополучие в основата на екологичната политика на новото правителство. Думите му звучат изненадващо добре, но реализацията съвсем няма да е лесна.

Вече 25 години амбициите за глобално климатично лидерство на Европейския съюз определят екологичните и енергийни политики на континента. Резултатът е катастрофален за качеството на въздуха – уж влязохме в чистия и спретнат Клуб на богатите, а те взеха, че го опушиха.

Днес се налага буквално да им дишаме праха, а отскоро – и да плащаме за „удоволствието“. Многократно съм описвал защо и как се случи това, така че тук ще коментирам само какво трябва да направи министърът. Водещият принцип е ясен: Мръсен въздух има там, където чистата енергия е относително скъпа. И това се отнася преди всичко за отоплението и транспорта на домакинствата.

1. Ясно да заяви отговорността и ангажимента на МОСВ по отношение на качеството на въздуха. Да не се оправдава с бездействието на общините, защото най-важните стъпки за решаване на проблема са на национално ниво и реално не могат да бъдат направени от тях.

2. Да си осигури подкрепа в правителството като първо потърси такава в Министерството на здравеопазването, където е крайно време да осъзнаят значимостта на проблема. После заедно да гонят министерствата на финансите, енергетиката, вътрешните работи, транспорта, социалната политика, от които всъщност зависят ключови политики.

3. Да потърси обществена и политическа подкрепа – темата вече се радва на обществено внимание и хората очакват ефективни действия. С партиите в Парламента ще трябва да се постигнат конкретни договорки, а организации като Световната банка могат да бъдат силен партньор.

4. Да отправи ясно послание към бизнеса, че темата е от най-висок приоритет за правителството и всякаква подкрепа и сътрудничество ще бъдат оценени. Компаниите могат да бъдат изключително изобретателни, когато имат възможност да изграждат репутацията си с положителен пример. Днес си смятат само въглеродните емисии и изобщо не забелязват страничните ефекти.

5. Да работи активно за разбиване на митовете по темата – особено сред медиите и неправителствения сектор, защото точно те най-активно ги създават и подхранват.

6. Да адресира неадекватните европейски политики, които влошават проблема. Председателството на ЕС може да бъде използвано по умен начин и изведнъж България да се окаже мотор за позитивна промяна в съюза.

 

7. Да затвори дупките в системата на годишните технически прегледи като направи практически невъзможно преминаване през нея на автомобил, който не отговаря на изискванията на ЕВРО стандарта си. Това трябва да се комбинира с пресичане на възможностите за легално сваляне и търговията с крадени катализатори и филтри.

8. Да даде възможност на КАТ да глобява и/или спира от движение силно замърсяващи автомобили.

9. Да измени напълно структурата на данъчното облагане на автомобилите, така че замърсяващите да плащат чувствително повече, а електромобилите и хибридите да получат чувствително предимство.

10. Да сложи бариера пред вноса на стари дизели без филтри за фин прах (колите преди 2009 г.) с много по-висока еко-такса при регистрация.

11. Да постигне възможно най-дълго дерогации за изпълнение на новите изисквания на ЕК за лигнитни ТЕЦ-ове, за да задържи най-чистата енергия (електричеството) относително евтина. Ако се наложи те да инвестират сега, това ще бъде катастрофа за качеството на въздуха, защото скокът в цената на електричеството ще принуди стотици хиляди домакинства да преминат на дърва, към които ще се добавят огромни количества евтин лигнит. А прякото намаление на емисиите на серни оксиди от ТЕЦ ще бъде незабележимо.

12. Да подпомогне възраждането на топлофикационната услуга в страната по модела на Пловдив и Варна – със стратегически частен инвеститор. Приватизацията на Топлофикация-София и внедряването на механизъм за ограничение на ползването на мръсни енергийни източници в топлофицирани сгради са много важни стъпки.

13. Да подкрепи проекти за централизирано отопление на квартали и големи сгради, използващи геотермална енергия, биомаса, отпадъци, слънчева енергия като намали пречките пред тяхната реализация. Средствата от ОПОС могат да бъдат насочени към подобни мерки.

14. Да се бори за реална диверсификация на източниците на природен газ за България, да премахне мораториума за проучване на потенциалните находища на шистов газ и да насърчи проучванията за добив на метанови хидрати от Черно море и възможностите за газификация на наличните въглищни запаси. Всички страни с високо качество на въздуха в света хвалят ВЕИ, но масово се отопляват на газ. И това няма да се промени в обозримо бъдеще.

15. Да измени системата за енергийни помощи като закупуването на дърва и въглища в най-големите градове бъде изцяло изключено, а вместо това да помисли за механизъм за осигуряване на нуждаещите се домакинства с високоефективни отоплителни уреди, които потребяват значително по-малко енергия и емитират по-малко прах.

16. Да принуди малкото останали индустриални замърсители на въздуха в страната да вземат реални мерки. Вече започна с Кроношпан, но има и други. Най-важната битка е тази с ТЕЦ-овете и топлофикациите на Ковачки, но там се иска комбинация от силен обществен натиск и политическа воля на най-високо ниво. За съжаление нито една от двете предпоставки не изглежда да е налице.

17. Да измени структурата на данъчното облагане на жилищните сгради, така че имоти с висока стойност, които се отопляват на твърдо гориво, да плащат чувствително повече. Има твърде много такива. Хората трябва да разберат, че биомасата не е „модерно и екологично“ гориво за дома.

18. Най-важното е обаче да премахне ненужните пречки и административната тежест, които екологичното законодателство създава пред бизнеса, защото мръсният въздух е проблем на бедността, а тя може да бъде преодоляна дългосрочно само в условията на икономическа свобода.

Ако тези стъпки бъдат направени в първата половина на мандата на това правителство, твърдя, че качеството на въздуха в страната ще се подобри значително още преди края му.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!