fbpx

НОВО

Функционираща икономика и лична отговорност

Функционираща икономика и лична отговорност, а не военновременен планов социализъм и крути забрани ще ни спасят от пандемията Днес - пред лицето на сериозна глобална пандемия - икономическата наука и функциониращата стопанска система не просто няма как да минат на...

Припомняне: защо Доган е зло

През последните седмици българският политически живот е тотално доминиран от скандали. Но докато повечето от тях всъщност „затапват” възможността за смислен политически дебат и поради тази причина са вредни, то във вторник се случи един, който определено си струва да...

Двойната криза в САЩ

Деконструкция на разума Епидемията в САЩ отключи процеси, които дълго време набираха сила, още от края на седемдесетте, след петролната криза. Възходът на реториката в политиката и на популизма е още от 60-те с победите на Кенеди срещу Никсън благодарение на...

Наследството на панарабизма в Близкоизточния конфликт

Първият въпрос, като започнем да говорим за панарабизма и арабския национализъм е ясно да посочим какво се има предвид под Арабски свят – това са всички държави, където арабският език е първият официален език  и  арабската и ислямска култура доминират. В...

Води ли политическата коректност до политически разлом в ЕС?

Резолюцията на Европейския парламент в подкрепа на "расовите" бунтове в САЩ и движението Black Lives Matter няма правни последствия. Вероятно тя е неумел опит да се повлияе на предстоящия президентски избор зад океана през ноември. Днешното изявление на Доналд Туск в...

Корупцията в климатичната наука

Редакторът в "Консерваторъ" Теодор Димокенчев гостува в "Студио Хъ" по 7/8 ТВ. Тема на разговора беше корупцията в научните среди и последиците от Зелената сделка. Вижте пълния...

Консервативният аргумент за хегелиански ред

Проблемът с повечето политически философи на 20-ти век е, че не успяват да обхванат всички взаимосвързани системи, които изграждат човешкото общество и се фокусират единственото върху определени аспекти от него (икономически, културни, политически и т.н.). Факторите...

Туитър срещу Тръмп

Ако си човек с консервативни позиции и си активен в големите социални мрежи (да разбираме Фейсбук и Туитър), въпросът не е „дали“ ще дойде ден, в който ще бъдеш цензуриран, а „кога“. Спомням си как преди десетина години социалните мрежи бяха не просто свободно...

Пред какви икономически заплахи е изправена България?

Ще намери ли Европейският съюз общо решение за излизане от кризата? Михаил Кръстев и Никола Филипов – гости на Георги Коритаров. Вижте пълното...

Как непредвидимостта на епидемията ще се отрази на икономиката?

Какво ще е бъдещето на България след влизането в чакалнята на еврозоната и Банковия съюз? Михаил Кръстев и Никола Филипов – гости на „Свободна зона с Георги Коритаров“. Може ли проектът АЕЦ „Белене“ да скара България и Европейския съюз? Вижте пълното...

Атаката срещу полетите е престъпление срещу човечеството

Време за четене: 3 мин.

Преди броени дни пътническата авиация навърши 100 години: На 25 август 1919 г. е пуснат първият всекидневен международен пътнически полет – от Лондон до Париж. Днес над 100 000 полета на ден кръстосват небето на света и пренасят хора и стоки по-бързо, евтино и сигурно, от който и да е познат начин на придвижване. Вместо да празнуват това невероятно достижение на цивилизацията обаче, активисти, политици и медии в Западна Европа се впускат в яростна атака. От призиви за намаляване на почивките, през „срама от летене“ и презокеанското пътешествие с платноходка на Грета Тунберг, до съвсем сериозни законови предложения за облагане на полетите и горивото – самолетите са под обстрел от зенитните оръдия на климатичната истерия. На всеки пасажер от Лондон до Ню Йорк се падал по 1 тон СО2, така че авиацията била зло, което трябва да се изкорени… Верно ли?

Ползите от авиацията са неизброими. Тя има огромна роля в съвременната глобална търговия – без нея и преноса на хора, стоки и услуги, които осигурява, качеството на живот, което познаваме и гоним, е абсолютно недостижимо. Дори в условията на глобална комуникационна свързаност, обменът на знания и умения все още се извършва най-ефективно чрез срещи, физически контакт, обучения и разговори, които изискват далечни пътувания. Освен най-бърз, въздухоплаването е най-сигурният начин на транспорт. Напредъкът в това отношение е толкова голям, че през 2017 г. комерсиалните полети със самолети с реактивни двигатели отбелязват нула инциденти с фатален изход. На авиацията дължим огромното намаление на смъртността при бедствия – днес можем да осигурим храна, вода, лекарства, спасителни екипи и всичко нужно във всяка точка на планетата за броени часове. Точно затова сушата, наводненията, ураганите и земетресенията вземат в пъти по-малко жертви в сравнение с преди.

Тук обаче желая да се спра на нещо не толкова очевидно, за което малко хора си дават сметка.  Изчерпването на ресурсите е един от най-устойчивите митове в цялата история на човечеството, който многократно съм коментирал. Реално, днес имаме достъп до много повече от всичко, отколкото когато и да било. Едно нещо обаче не се е променило – времето неизменно тече.

Времето е единственият наистина изчерпаем ресурс в живота на всеки човек!

Каквото и да правим, отлично знаем, че все някога всички ще умрем. Допреди гражданската авиация, пътуването винаги е отнемало огромна част от живота на хората. Първоначално на кон или камила, после на кораб или влак – за да свърши нещо някъде много далеч, човек винаги е имал нужда от ужасно много време, просто за да стигне до дестинацията си. Това време представлява огромен транзакционен разход, защото е загубено за друг полезен труд, прекарване със семейството и близки, почивка. Това означава, че са го правили практически само хора, за които пътуването е начин на живот. Неслучайно, преди Индустриалната революция масата хора са прекарвали целия си живот в радиус от броени километри около селото, в което са били родени. Освен търговците, войниците и робите, разбира се.

Пътническата авиацията толкова намалява както времето, така и финансовия разход за достигане на всяка точка на планетата, че буквално всеки икономически активен човек вече може да стигне навсякъде. Нискобюджетните авиолинии в Европа са върха на това явление. Благодарения на тях дори относително бедни хора могат да се възползват от благата на цивилизацията, да се запознаят с нови култури, да продават труда си най-изгодно, да виждат близките си по-често… да видят в живота си толкова много, колкото и Рокфелер не е можел навремето.

Пътническата авиация е еманация на усилията, които правим, за да спестяваме единствения реално изчерпаем ресурс на тази планета – времето, в което живеем така, както наистина е ценно за нас. Атаките срещу нея мога да квалифицирам само като престъпление срещу човечеството!

Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ