НОВО

Горанов и зелената ерес

Миналата седмица стана ясно, че финансовият министър Владислав Горанов е подписал от името на България декларация за налагането на “зелени” такси върху полетите със самолет. Декларацията е подписана също от министрите на Белгия, Германия, Франция, Холандия,...

Изборът на Гешев – позор или радост

След повторно гласуване във Висшия съдебен съвет, републиката вече има нов главен прокурор – Иван Гешев. Този избор предизвикваше напрежение още месеци преди да бъде осъществен, и логично, взриви общественото пространство по време на (пре)гласуването му. Противниците...

Има ли смисъл Националната принадлежност?

Всички сме чували или чели все по-нашумяващите аргументи против национализма, патриотизма или дори против най-обикновената и естествена национална принадлежност: "Какъв е смисълът в националната принадлежност? В елементарна племенна лоялност към нещо, в...

Всички обичат Реймънд и мразят Клинтън

Година преди изборите за президент на САЩ, които ще се проведат ноември месец 2020-та година, се състояха частични избори в някои щати от страната, включително във Вирджиния, в Кентъки и в Мисисипи. В тях гласоподавателите избираха състава на местните парламенти и/или...

“Зелената чума” приближава България

В средата на 14. век Европа е покосена от чумна епидемия, известна като "черната чума" или по-точно "черната смърт". Само за няколко години населението на Стария континент намалява наполовина, но още по-страшен е психологическия шок, който това бедствие нанася....

Как е „няма ляво и дясно“ на френски?

След като в продължение на няколко седмици се чудихме в какво се е превърнала политическата парадигма; след като се опитвахме да намерим аргументиран отговор дали голямото противопоставяне на днешния ден се е превърнало в „статукво/промяна“ или продължава да бъде...

Свободата е опасна ценност

Вчера ме порази мисълта, че сме забравили какво е Свободата и в представите си сме го заместили с нещо друго - вярно, не с нещо коренно различно, но с някакъв частен случай, твърде далеч от обхвата на цялото. Свели сме свободата до липса на забрана, а липсата на...

София вече излетя: Колко далеч искаме да стигне?

През седмицата попаднах на новия доклад на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции „Туризъм и въздушен транспорт в София“. Става ясно, че от 2010 г. насам се наблюдава стабилен ръст на туристите, нощувките и приходите от тях, който е особено...

Хормоните на либерализма

Декоративно просветените български либерали, които неиронично се смятат за елит, постоянно пришиват истерични и конспиративни мотиви към всяка критика на така наречената „джендър идеология“. Самото съчетание от думи стимулира спазми по лицето на местния прогресивен...

Роби ли сме на Брюксел и Вашингтон?

2019-та година. Пътувам към любима дестинация - Русе. Градът ни с най-западноевропейски и бутиков облик. Град, който изглежда като класическа музика (в случай, че класическата музика изглеждаше някак). Само в историческия си център, разбира се. За пръв път, обаче, ми...

Атаката срещу полетите е престъпление срещу човечеството

Време за четене: 3 мин.

Преди броени дни пътническата авиация навърши 100 години: На 25 август 1919 г. е пуснат първият всекидневен международен пътнически полет – от Лондон до Париж. Днес над 100 000 полета на ден кръстосват небето на света и пренасят хора и стоки по-бързо, евтино и сигурно, от който и да е познат начин на придвижване. Вместо да празнуват това невероятно достижение на цивилизацията обаче, активисти, политици и медии в Западна Европа се впускат в яростна атака. От призиви за намаляване на почивките, през „срама от летене“ и презокеанското пътешествие с платноходка на Грета Тунберг, до съвсем сериозни законови предложения за облагане на полетите и горивото – самолетите са под обстрел от зенитните оръдия на климатичната истерия. На всеки пасажер от Лондон до Ню Йорк се падал по 1 тон СО2, така че авиацията била зло, което трябва да се изкорени… Верно ли?

Ползите от авиацията са неизброими. Тя има огромна роля в съвременната глобална търговия – без нея и преноса на хора, стоки и услуги, които осигурява, качеството на живот, което познаваме и гоним, е абсолютно недостижимо. Дори в условията на глобална комуникационна свързаност, обменът на знания и умения все още се извършва най-ефективно чрез срещи, физически контакт, обучения и разговори, които изискват далечни пътувания. Освен най-бърз, въздухоплаването е най-сигурният начин на транспорт. Напредъкът в това отношение е толкова голям, че през 2017 г. комерсиалните полети със самолети с реактивни двигатели отбелязват нула инциденти с фатален изход. На авиацията дължим огромното намаление на смъртността при бедствия – днес можем да осигурим храна, вода, лекарства, спасителни екипи и всичко нужно във всяка точка на планетата за броени часове. Точно затова сушата, наводненията, ураганите и земетресенията вземат в пъти по-малко жертви в сравнение с преди.

Тук обаче желая да се спра на нещо не толкова очевидно, за което малко хора си дават сметка.  Изчерпването на ресурсите е един от най-устойчивите митове в цялата история на човечеството, който многократно съм коментирал. Реално, днес имаме достъп до много повече от всичко, отколкото когато и да било. Едно нещо обаче не се е променило – времето неизменно тече.

Времето е единственият наистина изчерпаем ресурс в живота на всеки човек!

Каквото и да правим, отлично знаем, че все някога всички ще умрем. Допреди гражданската авиация, пътуването винаги е отнемало огромна част от живота на хората. Първоначално на кон или камила, после на кораб или влак – за да свърши нещо някъде много далеч, човек винаги е имал нужда от ужасно много време, просто за да стигне до дестинацията си. Това време представлява огромен транзакционен разход, защото е загубено за друг полезен труд, прекарване със семейството и близки, почивка. Това означава, че са го правили практически само хора, за които пътуването е начин на живот. Неслучайно, преди Индустриалната революция масата хора са прекарвали целия си живот в радиус от броени километри около селото, в което са били родени. Освен търговците, войниците и робите, разбира се.

Пътническата авиацията толкова намалява както времето, така и финансовия разход за достигане на всяка точка на планетата, че буквално всеки икономически активен човек вече може да стигне навсякъде. Нискобюджетните авиолинии в Европа са върха на това явление. Благодарения на тях дори относително бедни хора могат да се възползват от благата на цивилизацията, да се запознаят с нови култури, да продават труда си най-изгодно, да виждат близките си по-често… да видят в живота си толкова много, колкото и Рокфелер не е можел навремето.

Пътническата авиация е еманация на усилията, които правим, за да спестяваме единствения реално изчерпаем ресурс на тази планета – времето, в което живеем така, както наистина е ценно за нас. Атаките срещу нея мога да квалифицирам само като престъпление срещу човечеството!

Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!