НОВО

Вината да си обикновен българин

Джок Полфрийман беше пуснат на свобода. Българският студент Андрей Монов си остава все така мъртъв. Джок Полфрийман направи НПО в затвора и се бореше за по-добри условия в тях. Андрей Монов си е все така два метра под земята. Джок Полфрийман заяви, че иска да се бори...

20 септември: Станислав Стратиев

„Българският модел е продупчена и завързана с конец стотинка. За да се возим безплатно в асансьор и да говорим безплатно по телефон.“ На днешния ден през 2000 година Станислав Стратиев Миладинов напуска света. Известен с псевдонима Станислав Стратиев, той е един от...

Тематичните коалиции – индикатор за желание за промяна

Архитект Христо Генчев е основател и съсобственик на най-голямото проектантско бюро в Европа за фасади и външни конструкции. Завършил е Техническия университет във Виена. Възпитаник е на Класическата гимназия за антични езици и култура. Син е на известния урбанист и...

Анкета: Каква обществена телевизия искаме?

Във връзка с предстоящото обществено обсъждане за Българската Национална Телевизия, ще ви зададем няколко въпроса - каква обществена телевизия искате и какво трябва да се промени в настоящата. Гласуването е напълно анонимно и "Консерваторъ" НЕ събира личните ви данни....

Брекзит: успех, катастрофа или политическа стратегия?

Преди да прекрати парламента по закон и регламент, но за по-дълго от обикновено и замине за Люксембург на среща с президента на Европейската Комисия, Жан Клод-Юнкер, британският министър-председател Борис Джонсън отстрани 21 консервативни парламентаристи, прие една...

Учебни гранати за обществото

Септември е време за рестартиране не само на учебната година. Завърналите се от отпуски граждани и политици са уж отпочинали. Презаредени с нови сили те отново подхващат задачите си. Министърът на отбраната Красимир Каракачанов с подновен плам се опита и в немалка...

Колеги журналисти, не бъдете евнуси

„Безпристрастен, хеле пък безстрастен журналист, е журналистически евнух“ Няма да крия, че често използвам знаменитата фраза на Йосиф Хербст в ежедневни разговори, когато се опитвам да убедя зрители, читатели и слушатели, а дори и колеги, че мантрата за...

Липсата на мнение не е журналистика

Наполеон успява да избяга от остров Елба на 6 март 1815 г. и се насочва към Париж в опит да си върне властта.   На 9 март 1815 г. вестник „Монитьор“ излиза с водещото заглавие: „Извергът е избягал“. На 11 март той вече пише: „Тигърът е слязъл на...

За Грета Тунберг и култа на алармизма

Срещата на върха на ООН за климата през 2019 г. ще се проведе на 23ти септември в Ню Йорк. На него ще присъства 16-годишната шведска суперзвезда, екоактивистката Грета Тунберг, която наскоро отплава през Атлантическия океан на модерна „въглеродно-неутрална“ яхта, като...

За ползата от привиканите русофили

Хора като нас не могат да коментират големите игри, защото са трагично лишени от информация. Можем да коментираме само реакциите на обществото по отношение на онова, което се чува. Така и с „шпионската афера“. Мисля, вече е извън съмнение, че изложбата за...

Атаката срещу полетите е престъпление срещу човечеството

Време за четене: 3 мин.

Преди броени дни пътническата авиация навърши 100 години: На 25 август 1919 г. е пуснат първият всекидневен международен пътнически полет – от Лондон до Париж. Днес над 100 000 полета на ден кръстосват небето на света и пренасят хора и стоки по-бързо, евтино и сигурно, от който и да е познат начин на придвижване. Вместо да празнуват това невероятно достижение на цивилизацията обаче, активисти, политици и медии в Западна Европа се впускат в яростна атака. От призиви за намаляване на почивките, през „срама от летене“ и презокеанското пътешествие с платноходка на Грета Тунберг, до съвсем сериозни законови предложения за облагане на полетите и горивото – самолетите са под обстрел от зенитните оръдия на климатичната истерия. На всеки пасажер от Лондон до Ню Йорк се падал по 1 тон СО2, така че авиацията била зло, което трябва да се изкорени… Верно ли?

Ползите от авиацията са неизброими. Тя има огромна роля в съвременната глобална търговия – без нея и преноса на хора, стоки и услуги, които осигурява, качеството на живот, което познаваме и гоним, е абсолютно недостижимо. Дори в условията на глобална комуникационна свързаност, обменът на знания и умения все още се извършва най-ефективно чрез срещи, физически контакт, обучения и разговори, които изискват далечни пътувания. Освен най-бърз, въздухоплаването е най-сигурният начин на транспорт. Напредъкът в това отношение е толкова голям, че през 2017 г. комерсиалните полети със самолети с реактивни двигатели отбелязват нула инциденти с фатален изход. На авиацията дължим огромното намаление на смъртността при бедствия – днес можем да осигурим храна, вода, лекарства, спасителни екипи и всичко нужно във всяка точка на планетата за броени часове. Точно затова сушата, наводненията, ураганите и земетресенията вземат в пъти по-малко жертви в сравнение с преди.

Тук обаче желая да се спра на нещо не толкова очевидно, за което малко хора си дават сметка.  Изчерпването на ресурсите е един от най-устойчивите митове в цялата история на човечеството, който многократно съм коментирал. Реално, днес имаме достъп до много повече от всичко, отколкото когато и да било. Едно нещо обаче не се е променило – времето неизменно тече.

Времето е единственият наистина изчерпаем ресурс в живота на всеки човек!

Каквото и да правим, отлично знаем, че все някога всички ще умрем. Допреди гражданската авиация, пътуването винаги е отнемало огромна част от живота на хората. Първоначално на кон или камила, после на кораб или влак – за да свърши нещо някъде много далеч, човек винаги е имал нужда от ужасно много време, просто за да стигне до дестинацията си. Това време представлява огромен транзакционен разход, защото е загубено за друг полезен труд, прекарване със семейството и близки, почивка. Това означава, че са го правили практически само хора, за които пътуването е начин на живот. Неслучайно, преди Индустриалната революция масата хора са прекарвали целия си живот в радиус от броени километри около селото, в което са били родени. Освен търговците, войниците и робите, разбира се.

Пътническата авиацията толкова намалява както времето, така и финансовия разход за достигане на всяка точка на планетата, че буквално всеки икономически активен човек вече може да стигне навсякъде. Нискобюджетните авиолинии в Европа са върха на това явление. Благодарения на тях дори относително бедни хора могат да се възползват от благата на цивилизацията, да се запознаят с нови култури, да продават труда си най-изгодно, да виждат близките си по-често… да видят в живота си толкова много, колкото и Рокфелер не е можел навремето.

Пътническата авиация е еманация на усилията, които правим, за да спестяваме единствения реално изчерпаем ресурс на тази планета – времето, в което живеем така, както наистина е ценно за нас. Атаките срещу нея мога да квалифицирам само като престъпление срещу човечеството!

Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!