Мисъль имаше привилегията да зададе няколко въпроса на президента и вицепрезидента на новосформирания Българо-македонски бизнес клуб (БМБК).
Никола Попилиев е роден в Скопие, дългогодишен политически и икономически анализатор от Република Македония. Като деклариран македонски българин той е сред възстановителите на ВМРО след разпада на Югославия и е организационен секретар на партията в периода 1998-2002 г.
Владимир Владимиров е експерт в областта на европейското финансиране и развитие на проекти за земеделие и хранително-вкусова промишленост. Понастоящем управител на собствено земеделско стопанство.
Симеон Попов: Какви са идеята и целта за създаването на клуба, защо точно сега?
Никола Попилиев: Основната идея е подобряване на бизнес климата и стокообмена между двете държави. Нашата цел е да се облекчи стартирането на бизнес на заинтересуваните компаниии, както и подобряване на текущото функциониране на вече стъпилите на двата пазара фирми.
Владимир Владимиров: Имаме подписан исторически договор между двете страни и от нас зависи да го изпълним със съдържание. Политиците този път свършиха своята работа добре и сега е ред на бизнеса да използва благоприятната ситуация и атмосфера на приятелство.
Как виждате търговския обмен между РМ и РБ?
В.В. Македония е стратегически търговски партньор за България – с близо половин милиард лева износ, нашият югозападен съсед изпреварва износа на нашата страна към страни като Русия и САЩ за 2016 година! Тези цифри са внушителни за двумилионен пазар, а радващото е че тенденцията изглежда възходяща и ние сме фокусирани именно върху този факт и процес. Вярваме, че има още по-големи възможности в търговски и инвестивионен аспект – нещо повече, смятаме че тепърва България ще увеличава съвсем естествено своите инвестивии в Македония. От друга страна Македония тръгвайки по пътя на европейската интеграция ще увеличи своята конкурентоспособност и очакваме ръст и при вноса в България, който също е респектиращ – 280 милиона за 2016.
Н.П. Тук има две отчетливи тенденции от една страна нарастващата икономика на България през последните години, а от друга свиването на македонската икономика и централизирането ѝ в десетте години управление на правителството на Никола Груевски. Истината е, че доста големи и конкурентни македонски компании изчезнаха или са в лошо финансово състояние поради конюктурни причини.
Кои са сферите в които би могло да има засилено сътрудничество? Какъв е интереса на българския бизнес и в кои сфери от икономиката на РМ може да ги открие? А на македонския бизнес в България?
В.В. Всички сфери са отворени и неразработени като потенциал – инфраструктура, IT, храна и земеделие, инвестиции. Един голям сектор е преработката на храна. Македония е голям производител на първична земеделска продукция, основно плодове и зеленчуци. От друга страна България използва много удачно европейските фондове насочени към преработвателната и хранителната индустрия и на практика в Македония има ресурс, а в България модерни преработвателни мощности, които могат и трябва да използват този потенциал. Можем заедно да работим за промоцията на нашата балканска и вкусна храна на трети пазари като ЕС, Китай, Индия, Япония, Русия – съдинението прави силата!
Н.П. Интерес проявяват най-различни компании – от производители на земеделски продукти и храна, индустриaлни производители, фармацевтика , полезни изкопаеми, ИТ компании както и транспортни компании, компании които се занимават с услуги логистика, дистрибуция.
Има ли трудности при основаване на фирми в РМ и какви са те?
Н.П. Реално няма трудности при основаване на фирма в РМ, но има големи трудности при започване на реален бизнес. Икономическата среда в Македония не е на 100% отворена и как да кажем fair play. Държавата и правителството все още имат голяма роля и то в негативен аспект в икономиката.
Има ли проявен интерес от български и македонски фирми към клуба?
Н.П. Вече има няколко десетки фирми които са потврдили своето членство в клуба, въпреки че съществува само няколко седмици. Всеки ден получаваме нови запитвания и определено можем да кажем, че има сериозен интерес. Именно поради този факт ние решихме да организираме официално откриване с коктейл в Скопие през месец ноември. Програмата се изработва в момента, но се надяваме, че ще има много гости от частния сектор и преприемачеството както и представители на двете министерства на икономиката на България и Македония.
Къде виждате мястото на държавата? Трябва ли тя да подпомага преките чуждестранни инвестиции между двете страни и какъв трябва да е този начин?
Н.П. След демократичните промени в 90-те и до сега македонската държава подпомагаше основно конюктурни и съмнителни фирми от България да работят в Македония. Това са фирми създадени и повързани със структури в и извън България – фирми на които реалния бизнес не им е единствената цел. За съжаление в изминалия период и много македонски подобни компании започнаха работа в България. Ние смятаме, че този процес и порочна практика трябва да се спре и да се даде шанс на реалния бизнес – тъкмо за това и основахме този бизнес клуб.
В.В. Както казах и в началото за късмет този път политиците от двете страни на Осогово свършиха своята работа и имаме подходящи условия за развитие на бизнес помежду ни. Ролята на двете държави може и трябва да бъде в посока на подобряване и изграждане на инфраструктура, нови гранични пунктове и по-чести срещи на експертно ниво между правителствата. Основен приоритет остава Коридор номер 8 и тук е важно включването и на Албания и Косово в процеса – радващо е че виждаме активизиране на българската политика в тази посока. В тази връзка ние работим по привличането на търговски камери от райони с голямо албанско население, които могат и ще бъдат мост към тези две страни.
Как български бизнесмени биха могли да се свържат с вас и какво бихте им предложили?
В.В. Връзката с нас може да стане по стандартните начини – страницата ни във фейсбук, в момента изготвяме и интерактивен уеб сайт, където ще има цялата информация. Услугата която ще предложим е приятелско и професионално отношение и съдействие на всички заинтересовани компании от България и Македония. В момента имаме офис в Скопие, а следващата година ще отворим и в София. Реално особено за по-малките компании ние предлагаме да имат „свой човек“ на отсрещния пазар, можем да предложим офис, място за срещи и дори аутсорсинг услуги.