НОВО

Ще живеят ли повече хора в България?

Докато текат вяли следизборни дебати относно размерът на прословутата партийна субсидия, някак без особен шум мина прогнозата на ООН с тежест на присъда - според доклад, изнесен от глобалистката организация в най-оптимистичният вариант към края на ХХI век в страната...

Сюжет за 18+: Вашингтон срещу Техеран

Нека пробваме да сглобим някои елементи от мозайката на ескалиращото напрежение между Иран и САЩ, без да имаме претенцията, че ще успеем да видим картината в нейната цялост, понеже не разполагаме с всички части от пъзела. Но така или иначе това, което постепенно...

Изградете Кенотаф* за тленните останки на цялата комунистическа естетика

Принадлежа към онези, които са били насилствено хранени със социалистическа културна естетика в изобразителните изкуства. Наречете го соц реализъм, “политически правилно творчество”, “народна” култура. Монументи, истукани от цимент и гранит, бронзови сака, метални...

Инфантилният Запад

През последните години все по-натрапчиво се създава усещането, че Западна Европа (същото може да се каже и за Северна Америка) вече въобще не е онова прекрасно място за живеене, каквото беше допреди едно-две десетилетия. И причините за това далеч не са основно...

Борбата за истината е тежка, но за сметка на това продължителна

Когато най-накрая бе приет Закона за задължително изучаване на престъпленията на комунистическия режим, в обществото се появиха реакции от типа на: „Дотук добре, но кой ще пише учебниците?” Времето твърде скоро показа, че тези притеснения са били...

Фандъкова срещу Манолова и обратно

Йорданка Фандъкова срещу Мая Манолова – това ли ще е софийската интрига в меката есен? Вероятно. Ако Мая Манолова все още не е обявила, че ще се кандидатира, то е защото не е съвсем сигурна дали ще получи отнякъде партийна подкрепа. Въпреки че след неделния...

Диктатура на дъгата

Юни е месецът, в който цветовете на дъгата потичат от логата на всевъзможни бизнес организации – от глобални корпорации до малки хипстър-куиър кафенета, които предлагат 25 вида тиквено лате и тост с авокадо. Монументални маркетингови усилия се впрягат с двойна цел....

Има един глупак, но той не е Борис Джонсън

Ако Борис Джонсън още не ви е обидил, това е само защото не ви познава. За острия език на БоДжо, както е известен бившият кмет на Лондон и настоящ фаворит за председател на Консервативната партия и премиер на Обединеното Кралство, няма фигури, които да не се превръщат...

Темите, които ни разделят

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Емил Вълков, както и председателя на "Младежки консервативен клуб" Боян Стефанов, гостуваха в предаването "Имате думата" по Канал 3 с водещ Александър Владимиров. Тема на разговора бяха провелият се за поредна година в...

Тръмп е виновен, че е… Тръмп

Тръмп е глупав. Тръмп е незначителен. Тръмп е необразован. Тръмп не е прочел и една книга. Тръмп прекарва дните си пред телевизора. Тръмп е вулгарен. Тръмп е лекомислен. Тръмп е нелеп. Тръмп е женомразец. Тръмп е расист. Тръмп е мързелив. Тръмп е алчен. Тръмп е...

Българо-македонски бизнес клуб: Политиците свършиха своята работа, ред е на бизнеса

Време за четене: 5 мин.

Мисъль имаше привилегията да зададе няколко въпроса на президента и вицепрезидента на новосформирания Българо-македонски бизнес клуб (БМБК).

Никола Попилиев е роден в Скопие, дългогодишен политически и икономически анализатор от Република Македония. Като деклариран македонски българин той е сред възстановителите на ВМРО след разпада на Югославия и е организационен секретар на партията в периода 1998-2002 г.

Владимир Владимиров е експерт в областта на европейското финансиране и развитие на проекти за земеделие и хранително-вкусова промишленост. Понастоящем управител на собствено земеделско стопанство.

 

Симеон Попов: Какви са идеята и целта за създаването на клуба, защо точно сега?

Никола Попилиев: Основната идея е подобряване на бизнес климата и стокообмена между двете държави. Нашата цел е да се облекчи стартирането на бизнес на заинтересуваните компаниии, както и подобряване на текущото функциониране на вече стъпилите на двата пазара фирми.

Владимир Владимиров: Имаме подписан исторически договор между двете страни и от нас зависи да го изпълним със съдържание. Политиците този път свършиха своята работа добре и сега е ред на бизнеса да използва благоприятната ситуация и атмосфера на приятелство.

Как виждате търговския обмен между РМ и РБ?

В.В. Македония е стратегически търговски партньор за България – с близо половин милиард лева износ, нашият югозападен съсед изпреварва износа на нашата страна към страни като Русия и САЩ за 2016 година! Тези цифри са внушителни за двумилионен пазар, а радващото е че тенденцията изглежда възходяща и ние сме фокусирани именно върху този факт и процес. Вярваме, че има още по-големи възможности в търговски и инвестивионен аспект – нещо повече, смятаме че тепърва България ще увеличава съвсем естествено своите инвестивии в Македония.  От друга страна Македония тръгвайки по пътя на европейската интеграция ще увеличи своята конкурентоспособност и очакваме ръст и при вноса в България, който също е респектиращ – 280 милиона за 2016.

Н.П. Тук има две отчетливи тенденции от една страна нарастващата икономика на България през последните години, а от друга свиването на македонската икономика и централизирането ѝ в десетте години управление на правителството на Никола Груевски. Истината е, че доста големи и конкурентни македонски компании изчезнаха или са в лошо финансово състояние поради конюктурни причини.

Кои са сферите в които би могло да има засилено сътрудничество? Какъв е интереса на българския бизнес и в кои сфери от икономиката на РМ може да ги открие? А на македонския бизнес в България?

В.В. Всички сфери са отворени и неразработени като потенциал – инфраструктура, IT, храна и земеделие, инвестиции. Един голям сектор е преработката на храна. Македония е голям производител на първична земеделска продукция, основно плодове и зеленчуци. От друга страна България използва много удачно европейските фондове насочени към преработвателната и хранителната индустрия и на практика в Македония има ресурс, а в България модерни преработвателни мощности, които могат и трябва да използват този потенциал. Можем заедно да работим за промоцията на нашата балканска и вкусна храна на трети пазари като ЕС, Китай, Индия, Япония, Русия – съдинението прави силата!

Н.П. Интерес проявяват най-различни компании – от производители на земеделски продукти  и храна,  индустриaлни производители,  фармацевтика , полезни изкопаеми,  ИТ компании както и транспортни компании, компании които се занимават с услуги логистика, дистрибуция.

Има ли трудности при основаване на фирми в РМ и какви са те?

Н.П. Реално няма трудности при основаване на фирма в РМ, но има големи трудности при започване на реален бизнес. Икономическата среда в Македония не е на 100% отворена и как да кажем fair play. Държавата и правителството все още имат голяма роля и то в негативен аспект в икономиката.

Има ли проявен интерес от български и македонски фирми към клуба?

Н.П. Вече има няколко десетки фирми които са потврдили своето членство в клуба, въпреки че съществува само няколко седмици. Всеки ден получаваме нови запитвания и определено можем да кажем, че има сериозен интерес. Именно поради този факт ние решихме да организираме официално откриване с коктейл в Скопие през месец ноември. Програмата се изработва в момента, но се надяваме, че ще има много гости от частния сектор и преприемачеството както и представители на двете министерства на икономиката на България и Македония.

Къде виждате мястото на държавата? Трябва ли тя да подпомага преките чуждестранни инвестиции между двете страни и какъв трябва да е този начин?

Н.П. След демократичните промени в 90-те и до сега македонската държава подпомагаше основно конюктурни и съмнителни фирми от България да работят в Македония. Това са фирми  създадени  и повързани със структури в и извън България – фирми на които реалния бизнес не им е единствената цел. За съжаление в изминалия период и много македонски подобни компании започнаха работа в България. Ние смятаме, че този процес и порочна практика трябва да се спре и да се даде шанс на реалния бизнес – тъкмо за това и основахме този бизнес клуб.

В.В. Както казах и в началото за късмет този път политиците от двете страни на Осогово свършиха своята работа и имаме подходящи условия за развитие на бизнес помежду ни. Ролята на двете държави може и трябва да бъде в посока на подобряване и изграждане на инфраструктура, нови гранични пунктове и по-чести срещи на експертно ниво между правителствата. Основен приоритет остава Коридор номер 8 и тук е важно включването и на Албания и Косово в процеса – радващо е че виждаме активизиране на българската политика в тази посока.  В тази връзка ние работим по привличането на търговски камери от райони с голямо албанско население, които могат и ще бъдат мост към тези две страни.

Как български бизнесмени биха могли да се свържат с вас и какво бихте им предложили?

В.В. Връзката с нас може да стане по стандартните начини – страницата ни във фейсбук, в момента изготвяме и интерактивен уеб сайт, където ще има цялата информация. Услугата която ще предложим е приятелско и професионално отношение и съдействие на всички заинтересовани компании от България и Македония. В момента имаме офис в Скопие, а следващата година ще отворим и в София. Реално особено за по-малките компании ние предлагаме да имат „свой човек“ на отсрещния пазар, можем да предложим офис, място за срещи и дори аутсорсинг услуги.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!