НОВО

Морал и догма в българската политика

Скандалът, завихрил се около апартаментите, продадени от фирма "Артекс" на ключови български политици при преференциални условия и последвалите съмнения за лобизъм и търговия с влияние се разгаря и ще се разгаря тепърва с още по-голяма сила.  Няколкото оставки в...

Хайде да си говорим за идеи и политики, а?

Казусът с апартаментите, продадени от фирма „Артекс инженеринг” на водещи политици от ГЕРБ, се очертава като „скандалът на скандалите”. Премиерът Борисов се закани, че който е съгрешил, ще си понесе последствията, а правосъдният мийнистър Цецка...

„Да здравствует революция!“

Каква беше точната цена на болшевишкия преврат в Русия? Между 7 и 12 милиона души загиват в Русия от 1917 г. до 1923 г, за да наложат болшевиките властта си в гражданската война и върху обществото. Около 500 000 войници загиват в битките, като сред цивилното население...

Идеализмът убива

Посещаването на опасни места по света следва да е продукт на подготовка, осъзнат риск, богата информираност и способност за критично мислене. Санитарният минимум от познания за това как работи светът диктува да може да различиш сравнително сигурните от несигурните...

Орбан и ЕНП или пушката като патерица

От решението на Европейската народна партия (ЕНП) да "замрази" участието на Фидес, ръководена от Виктор Орбан, няма спечелили. И ЕНП, и унгарският министър-председател само губят от така развилите се събития. ЕНП губи, тъй като тя трябва да кооптира, да си сътрудничи...

Ще сложи ли мюфтийството тире?

През последните дни съдбата на дълговете на мюфтийството (или както шеговито е известно „Българска Мюсюлманска Църква“) беше широко дискутирана, главно в аспекти, които бяха на нивото на гореспоменатите шеги или на дребно политиканстване. По същество дискусия много...

Трябват ни бащи и предци, които да ни покажат какво сме

Петър Николов-Зиков е възпитаник на Класическата гимназия, доктор по история на Нов български университет, отскоро и доцент по политически науки. Автор е на задълбочени изследвания върху развитието на дясната политическа мисъл, поместени в книгата му ,,Раждането на...

Значението на манифестът на Макрон за европейската енергийна политика

Преди десетина дни френският президент Еманюел Макрон пусна пламенна декларация за „спасението“ на Европа. Текстът не се отличава с конкретика и по-скоро има вид на уводна част от някакъв идеологически манифест. Въпреки това, в него се срещат някои генерални насоки и...

Макроновия ренесанс

Миналата седмица френският президент Макрон се обърна с писмо към всички европейци, като изложи в него визията си за “ренесанс” на европейския проект. Не можейки да остане по-назад, до края на седмицата Германия отговори на предизвикателството, макар че под немската...

(Полит)коректна наука

Става все по-трудно и опасно да се занимаваш с наука по време на политическа коректност. Хората, които доскоро издигаха абстрактната идея за наука като тотем на своето превъзходство над ретроградните и безпросветни проли, сега заличават реални и значими учени, уличени...

Българо-македонски бизнес клуб: Политиците свършиха своята работа, ред е на бизнеса

Време за четене: 5 мин.

Мисъль имаше привилегията да зададе няколко въпроса на президента и вицепрезидента на новосформирания Българо-македонски бизнес клуб (БМБК).

Никола Попилиев е роден в Скопие, дългогодишен политически и икономически анализатор от Република Македония. Като деклариран македонски българин той е сред възстановителите на ВМРО след разпада на Югославия и е организационен секретар на партията в периода 1998-2002 г.

Владимир Владимиров е експерт в областта на европейското финансиране и развитие на проекти за земеделие и хранително-вкусова промишленост. Понастоящем управител на собствено земеделско стопанство.

 

Симеон Попов: Какви са идеята и целта за създаването на клуба, защо точно сега?

Никола Попилиев: Основната идея е подобряване на бизнес климата и стокообмена между двете държави. Нашата цел е да се облекчи стартирането на бизнес на заинтересуваните компаниии, както и подобряване на текущото функциониране на вече стъпилите на двата пазара фирми.

Владимир Владимиров: Имаме подписан исторически договор между двете страни и от нас зависи да го изпълним със съдържание. Политиците този път свършиха своята работа добре и сега е ред на бизнеса да използва благоприятната ситуация и атмосфера на приятелство.

Как виждате търговския обмен между РМ и РБ?

В.В. Македония е стратегически търговски партньор за България – с близо половин милиард лева износ, нашият югозападен съсед изпреварва износа на нашата страна към страни като Русия и САЩ за 2016 година! Тези цифри са внушителни за двумилионен пазар, а радващото е че тенденцията изглежда възходяща и ние сме фокусирани именно върху този факт и процес. Вярваме, че има още по-големи възможности в търговски и инвестивионен аспект – нещо повече, смятаме че тепърва България ще увеличава съвсем естествено своите инвестивии в Македония.  От друга страна Македония тръгвайки по пътя на европейската интеграция ще увеличи своята конкурентоспособност и очакваме ръст и при вноса в България, който също е респектиращ – 280 милиона за 2016.

Н.П. Тук има две отчетливи тенденции от една страна нарастващата икономика на България през последните години, а от друга свиването на македонската икономика и централизирането ѝ в десетте години управление на правителството на Никола Груевски. Истината е, че доста големи и конкурентни македонски компании изчезнаха или са в лошо финансово състояние поради конюктурни причини.

Кои са сферите в които би могло да има засилено сътрудничество? Какъв е интереса на българския бизнес и в кои сфери от икономиката на РМ може да ги открие? А на македонския бизнес в България?

В.В. Всички сфери са отворени и неразработени като потенциал – инфраструктура, IT, храна и земеделие, инвестиции. Един голям сектор е преработката на храна. Македония е голям производител на първична земеделска продукция, основно плодове и зеленчуци. От друга страна България използва много удачно европейските фондове насочени към преработвателната и хранителната индустрия и на практика в Македония има ресурс, а в България модерни преработвателни мощности, които могат и трябва да използват този потенциал. Можем заедно да работим за промоцията на нашата балканска и вкусна храна на трети пазари като ЕС, Китай, Индия, Япония, Русия – съдинението прави силата!

Н.П. Интерес проявяват най-различни компании – от производители на земеделски продукти  и храна,  индустриaлни производители,  фармацевтика , полезни изкопаеми,  ИТ компании както и транспортни компании, компании които се занимават с услуги логистика, дистрибуция.

Има ли трудности при основаване на фирми в РМ и какви са те?

Н.П. Реално няма трудности при основаване на фирма в РМ, но има големи трудности при започване на реален бизнес. Икономическата среда в Македония не е на 100% отворена и как да кажем fair play. Държавата и правителството все още имат голяма роля и то в негативен аспект в икономиката.

Има ли проявен интерес от български и македонски фирми към клуба?

Н.П. Вече има няколко десетки фирми които са потврдили своето членство в клуба, въпреки че съществува само няколко седмици. Всеки ден получаваме нови запитвания и определено можем да кажем, че има сериозен интерес. Именно поради този факт ние решихме да организираме официално откриване с коктейл в Скопие през месец ноември. Програмата се изработва в момента, но се надяваме, че ще има много гости от частния сектор и преприемачеството както и представители на двете министерства на икономиката на България и Македония.

Къде виждате мястото на държавата? Трябва ли тя да подпомага преките чуждестранни инвестиции между двете страни и какъв трябва да е този начин?

Н.П. След демократичните промени в 90-те и до сега македонската държава подпомагаше основно конюктурни и съмнителни фирми от България да работят в Македония. Това са фирми  създадени  и повързани със структури в и извън България – фирми на които реалния бизнес не им е единствената цел. За съжаление в изминалия период и много македонски подобни компании започнаха работа в България. Ние смятаме, че този процес и порочна практика трябва да се спре и да се даде шанс на реалния бизнес – тъкмо за това и основахме този бизнес клуб.

В.В. Както казах и в началото за късмет този път политиците от двете страни на Осогово свършиха своята работа и имаме подходящи условия за развитие на бизнес помежду ни. Ролята на двете държави може и трябва да бъде в посока на подобряване и изграждане на инфраструктура, нови гранични пунктове и по-чести срещи на експертно ниво между правителствата. Основен приоритет остава Коридор номер 8 и тук е важно включването и на Албания и Косово в процеса – радващо е че виждаме активизиране на българската политика в тази посока.  В тази връзка ние работим по привличането на търговски камери от райони с голямо албанско население, които могат и ще бъдат мост към тези две страни.

Как български бизнесмени биха могли да се свържат с вас и какво бихте им предложили?

В.В. Връзката с нас може да стане по стандартните начини – страницата ни във фейсбук, в момента изготвяме и интерактивен уеб сайт, където ще има цялата информация. Услугата която ще предложим е приятелско и професионално отношение и съдействие на всички заинтересовани компании от България и Македония. В момента имаме офис в Скопие, а следващата година ще отворим и в София. Реално особено за по-малките компании ние предлагаме да имат „свой човек“ на отсрещния пазар, можем да предложим офис, място за срещи и дори аутсорсинг услуги.

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!