Кен Фолет: Катедралите са сърцето на нашето европейско наследство

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.20.2″][et_pb_row _builder_version=”3.20.2″][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”3.20.2″][et_pb_team_member name=”Кен Фолет” image_url=”https://conservative.bg/wp-content/uploads/2019/02/ken-follet.png” admin_label=”Кен Фолет” _builder_version=”3.20.2″ header_level=”h2″ body_text_align=”center” border_radii_image=”on|180px|180px|180px|180px” border_width_all_image=”6px” border_color_all_image=”#303c66″ border_style_all_image=”double” text_orientation=”center” custom_css_member_image=”margin: 0 auto;||width: 70%;” custom_css_member_description=”padding-top:15px;” custom_css_member_position=”padding-bottom: 20px;||letter-spacing: 2px;||text-transform: uppercase;||font-size: 14px;” border_style=”solid” saved_tabs=”all”][/et_pb_team_member][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”3.20.2″][et_pb_text _builder_version=”3.20.2″]

Уелският писател Кен Фолет, автор на бестселъра ,,Устоите на Земята” (разказ за строител на катедрали) споделя чувствата си след драмата в Париж пред френския всекидневник „Фигаро́“.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.20.2″ custom_padding=”32px|0px|0|0px|false|false”][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”3.20.2″][et_pb_text _builder_version=”3.20.2″]

ФИГАРО: Като писател, каква беше реакцията ви, когато разбрахте за инцидента в Нотърдам дьо Пари? 

КЕН ФОЛЕТ: В моя роман ,,Устоите на Земята” има глава, в която катедралата Кингсбридж гори. За да напиша тази сцена преди трийсет години, направих някои изследвания, за да разбера как пожарът в катедрала се разгаря. Огънят трябва да започне от покрива, защото там има дърво,  докато останалата част от сградата е камък. Обикновено, при разрушаване на рамката, оловният слой в покрива се топи и сводът се свива, тъй като е направен от по-фини камъни. Стотици тонове отломки попадат в църквата, което може да доведе до колапс на кулите. Голямата църква е като паяжина. Елементите се подкрепят взаимно. Обикновено, когато един се срине, всичко се разпада. 

Събудих се във вторник сутрин, успокоен и удивен, че стените на Нотърдам дьо Пари са останали изправени.Средновековните строители са майстори!

В понеделник вечер си легнах с мисълта, че във вторник сутрин няма да остане нищо от Нотърдам дьо ПариЗа щастие, това не се сбъдна. Събудих се успокоен и честно казано, учуден, че стените са изправени. Устоите на земята стояха стабилно! Особено подпорните сводове на катедралата, което ме радва много, защото заради тях тя е особено красива, гледана от остров Ил Сен Луи. Строителите на Средновековието са майстори! 

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”3.20.2″][et_pb_image align=”right” src=”https://conservative.bg/wp-content/uploads/2018/12/49067467_270533266945451_1918634278502006784_n.png” _builder_version=”3.20.2″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.20.2″ custom_padding=”0|0px|32px|0px|false|false”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.20.2″][et_pb_text _builder_version=”3.20.2″]

ФИГАРО: Какво означава Нотърдам дьо Пари за Европа? 

КЕН ФОЛЕТ: През Средновековието Парижката Света Богородица е център на Париж, тя е сърцето на Париж. Катедралите ни свързват с миналото, те са връзката с нашата история. Всеки ден, когато минаваме покрай тези сгради, можем да си кажем: ,,построена е от моите предци и е моя”. Катедралите създават нашето чувство за идентичност. Всички европейци почувстваха, че миналата нощ нещо умира. През Средновековието английските и френските зидари са обменяли знанията си, разменяли са се помежду си, за да споделят своите умения. Така майсторът на Кентърбъри се нарича и Гийом дьо Сенс. Тогава за пръв път французи и англичани работят заедно. Това е символ на европейското общо наследство. 

 

ФИГАРО: Не е ли страшно, че ние, модерните хора, не сме успели да запазим наследство на осем века? 

КЕН ФОЛЕТ: Не искам да критикувам. Самият аз, последният път, когато отидох в Нотр Дам, не мислех за правилата за безопасност или пожарните аларми. Днес всички епископи на Европа трябва да се срещнат, за да помислят за мерките, които трябва да приемат, за да не се случи никъде другаде. Мисля, че можем да възстановим Нотр Дам. Макрон каза:  ,,Ще се възстановим.“ Това са силни думи, които ме докоснаха. 

 

ФИГАРО: Откъде идва вашата страст към катедралите? 

КЕН ФОЛЕТ: Когато започнах да посещавам катедрали преди петдесет години, се чудех: защо? Не е ли излишно? Толкова много време, толкова много пари, похарчени за тези катедрали! Чудех се какво ли е накарало тези хора от средните векове да изградят паметници, които няма да видят завършени през живота си. Започнах да чета, да се интересувам от този период. През Средновековието катедралата е имала религиозна роля, разбира се, но не само. Това е било и място, където се преподава, където има пазари. И когато настъпи буря, всички жители на града се крият зад стълбовете на катедралата. Казах си: каква красива тема за роман! Издателите ми казаха, че никога няма да успее, че хората се интересуват само от шпионски романи. Ами ,,Устоите на Земята” е най-големият ми успех: доказателство, че хората харесват катедралите.

 

 

Оригинална публикация

Превод от френски: Мария-Антоанета Даскалова

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Споделете:
Мария-Антоанета Даскалова
Мария-Антоанета Даскалова

Мария-Антоанета Даскалова е журналист, работила в регионални и национални медии. Изучава журналистика в Нов Български Университет