„Кенсъл култура“ и критическа расова теория

Токсичното явление на системна цензура, оклеветяване, отмяна, заличаване и изчегъртване, позната вече и в България като „кенсъл култура“, продължава да мутира, да се изражда и да изяжда собствените си рожби и основания. Говорим за пиеса на абсурда, която вече има преводи по целия свят.

Ала централната сцена си остава САЩ. Както дори френският президент Еманюел Макрон отбеляза преди месеци – американските университети упорито внасят отровни идеологически течения, расови разделения и политики на идентичността в Европа.

Най-актуалната и рейтингова драма покрай екстремните състояния на „кенсъл културата“ успя да улови патологичната есенция на явлението и да ни я представи в дестилиран вид. Представете си телевизионен праймтайм, холивудски звезди, Холокост, критическа расова теория най-вече расизъм. Много расизъм.

Това са продуктите за последната рецепта на колективното умопомрачение, която либералните елити успяха да си сготвят тези дни. Световноизвестната актриса, комедиантка и телевизионна водеща с афро-американски произход Упи Голдбърг успя да покани „кенсъл културата“ на своята маса и да ни демонстрира двойните стандарти, по които корпоративните гиганти се саморазправят с публични фигури.

Упи Голдбърг, Снимка: abc, the view

Упи Голдбърг от години е в авангарда на най-крайните лимузинени либерали от елита на Америка и ревностно поддържа радикалното движение Black Lives Matter. Тя е оставила зад себе си позорен каталог на расистки изказвания срещу бели хора, но това изобщо не е проблем в шоубизнес средите. И не само.

Преди дни обаче тя доведе популярната в американските университети „критическа расова теория“ до отблъскващо, но съвсем логично продължение с абсурдни коментари за избиването на евреите от нацисткия режим по време на Втората световна война.

В предаването на ABC „The View“ Голдбърг се опита по странен начин да вкара Холокоста в модерните разбирания на прогресивните активисти за расизъм.

Упи се изцепи, че преследването и изтребването на евреите нямало нищо общо с расата и расизма, защото ставало дума за две групи бели хора. Тази перспектива напълно пасва на най-новите тенденции в ученията за социална справедливост и е изцяло прогнил плод на преподаваната в училищата и университетите „критическа расова теория“, срещу която все повече американски родители открито застават.

Според тази теория расизмът може да бъде насочен само срещу демонстративно не-бели хора, най-вече чернокожи. А пък само и единствено белите могат да бъдат расисти. Не е възможно за други групи да проявяват расова дискриминация и омраза. Това е разписано в множество фундаментални есета и трудове на новия и адски модерен култ.

Затова за някой напълно обсебен от идеята, че белите са изначално морално прокажени и развалени злодеи, които са посветили живота си на тормоза върху чернокожите, е трудно да структурира в мозъка си Холокоста и всяко историческо събитие извън робството в САЩ преди Гражданската война и сегрегацията в Южните щати след това.

„Критическата расова теория“ сякаш буквално зомбира неукрепнали съзнания и препрограмира зрели такива, на възрастни знаменитости като Упи Голдбърг.

Затова и все повече чернокожи публични личности, свързани с движения като Black Lives Matter, са открити антисемити. Най-яркият от тях е преподобният Луис Фаракан – обожаван от крайните либерали „борец за правата на чернокожите“, който преди години сравни евреите с термити. Фаракан дълго време беше част от либералния елит, а след по-отявлените му анти-еврейски изцепки, медиите известно време старателно криеха негови общи снимки с бившия президент Барак Обама, за да не накърнят репутацията тогавашната мегазвезда на Демократическата партия.

В този контекст се разиграва цялата драма от тази седмица. Голдбърг дори не се извини нормално, а се закопа допълнително с няколко последвали изяви, в които се опита да се изкара жертва, защото вече инстинктивно знае, че живее в епоха на жертвите. Особено ако принадлежат на някое малцинство.

И така след каскада от наистина безумни публични коментари, тя беше официално свалена от екран за две седмици.

И тук вече се разгърна другият сюжет – за двойните стандарти и либералната привилегия. Същата корпорация, която наказа временно Голдбърг за коментар, че избиването на евреите от нацистите нямало нищо общо с расизма, уволни директно актрисите Розан Бар и Джина Карано за драматично по-малко проблемни реплики.

Но Бар и Карано не бяха одобрени либерални знаменитости и дори имаха репутация на гласуващи за Тръмп и републиканците. Което само по себе си е основание за уволнение в множество западни компании.

А Голдъбрг има дълга история на наистина нелепи позиции. Преди години тя каза, че изнасилването на малолетно момиче от режисьора Роман Полански „не е точно изнасилване“. Но корпорацията я остави да печели милиони и да разпространява отрова. Нея и десетки като нея. Сега тепърва ще трябва да се плаща сметката за цялото безумие. Защото сливането на „кенсъл култура“ и „критическа расова теория“ вече ражда чудовища. Мутанти, които са готови за заселят и замърсят цялата планета. И няма култура с достатъчно силна имунизация срещу подобен вирус.


Оригинална публикация

Споделете:
Владислав Апостолов
Владислав Апостолов

Завършил е журналистика в Софийския Университет. Работил е за редица медии, включително вестник "Труд" и WebCafe