Съдържанието на скопената маркетингова мисъл

Свалянето на “Отнесени от вихъра” от HBO има общо и с нещо друго, по-опасно.

Не става дума просто за налудното преизпълнение на плана да не остане камък върху камък в киното и литературата, понеже класиците – ограничени расисти – наивно са мислели, че трайността им във времето зависи от майсторство, дълбочина, стил и неистов талант: неблагонадежден залог.

HBO всъщност преизпълняват масовата и страшна идея за Brand Safety (бел. ред. “безопасност на бранда”). Тя тръгва от мистичната мисъл на маркетинговите отдели, изповядващи в култ някаква абстрактна и несъществуваща чистота. Брандът е нещо, което непрекъснато трябва да се стерилизира, обезпаразитява и лъска; да не се докосва до нищо, което буди въпрос, критика, съмнение. Тази безопасност на бранда измамно внушава, че спира филми заради протестите в САЩ – ще спре каквото и да било завинаги, ако то наруши препоръките на неграмотните и нискокултурни чистачи на изкуството, треперещи върху безопасното. Те впрочем никога не наричат изкуството – изкуство, филма – филм, книгата – книга. Наричат го така: контент. Съдържание. Нещо, което може да привлече погледи, а погледите може да привлекат реклама. Всеки контент, който заплашва чистия кристал на скопената маркетингова мисъл, отива в контейнера.

Все повече ще живеем в този “Brand Safety” свят. Той няма общо с каквато и да било социална драма, имитира ангажираност и въвлеченост единствено заради нуждите на бизнеса. Тези нужди са не идеологически, а банални и чиновнически. Светът може да пламне в пожар; брандът ще се затвори в стъкленица. Така се оцелява. И – мимоходом – затъпява.

*Текстът е първоначално публикуван във фейсбук профила на автора. Заглавието е на “Консерваторъ”

Споделете:
Райко Байчев
Райко Байчев

Завършил Софийски университет със специалност журналистика. Журналист с опит в различни печатни издания. Занимава се и с драматургия.