fbpx

НОВО

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Защо България не трябва да бърза с тегленето на нови дългове?

Светът е изправен пред безпрецедентна дългова криза. Животът на дълг вече е нещо напълно нормално, но и много опасно. През годините наблюдаваме засилваща се тенденция към трупане на все повече и повече дългове. The Institute of International Finance направиха...

Нетолерантната толерантност

Политическата коректност е идеология, сред чиито основни характеристики фигурира създаването и налагането на изкуствени „неутрални” думи и изрази, очертаването на, така да се каже, лексикални (и граматични) рамки, в които говорещите са длъжни да се ограничават, за да...

Интелигенцията и Църкватa

Не социалните прослойки са тези, които правят човека Може би е редно да започнем с дефиниране на понятията, ако желаем текстът да заблести с наукоподобно очарование. Що е интелигенция? Някои казват, че това са всички висшисти. Други твърдят, че интелигенцията се...

Благи вести за новите политически проекти

От вече доста години над българската политика тегне една мъка - прозорецът пред нахлуването на нови политически проекти е затворен. Не че няма желаещи пеперуди, привлечени от ярката светлина вътре в стаята, но всеки път щом се засилят на пъстрите криле на надеждите...

Изкуство по време на криза

Фейсбук групата „Купи изкуство, помогни на художник“  е създадена в помощ на българските художници, които както всички останали българи, живеещи от труда си, трябва да стоят в карантина и да оцелеят в икономическата криза, започнала с пандемията от КОВИД-19....

Медийна теория for dummies

На международната геополитическа и икономическа сцена се случват различни събития, а от участниците се изказва да бъдат съобразителни, бързи и да преследват личния си интерес максимално успешно и на минимална цена. Също като в истинския живот. Нерядко същинското...

Платформа „Консерваторъ“ стартира кампания #ЧетиВкъщи

Как Платформа „Консерваторъ“ ще ни мотивира не само да си стоим вкъщи, но и да четем книги? Николай Облаков разяснява кампанията #ЧетиВкъщи. Какви са стимулите и как точно ще се провежда? Вижте пълното...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Коронавирус, българската икономика и необходимите мерки

Време за четене: 5 мин.

Коронавирусът

“Консерваторъ” публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19

Краят на илюзиите (I част)

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Вирусът COVID-19 е единствена тема за целия свят през последния месец. Хиляди хора са заразени, стотици хиляди живеят в извънредно положение в страните си, а милиони са обхванати от страх. Ефектите от вируса обхващат всички аспекти от нашия живот.

Но нека погледнем как това се отразява върху икономиката.

За последните два месеца ефектите се развихриха неудържимо и от някои затворени фабрики в Китай се стигна до разтрисане на световната икономика. Веригата на доставки е буквално разрушена. Много фабрики са затворени. Пазарите в целия свят се сриват – днес водещите индекси отбелязаха някои най-големите си еднодневни спадове в историята. Прогнозите за растеж на глобално ниво са ревизирани сериозно надолу. Много от международния бизнес е блокиран. Пътуванията са ограничени. Редица държави са в локдаун. Цели сектори са застрашени от фалит. Реално коронавирусът е по-смъртоносен за икономиката, отколкото за хората. Времето за глобална рецесия така или иначе беше дошло, но вирусът я предизвиква с бързи темпове. Еврозоната ще пострада най-сериозно, където растежът беше почти нулев, а големите икономики вече са достигнали пика си и показваха забавяне.

България

Непосредствените ефекти върху икономиката на България са предизвикани най-вече от обявеното извънредно положение и взетите кризисни мерки.

На всички е ясно, че извънредното положение и взетите мерки са необходими за спиране на разпространяването на заразата. Българската реакция е по-добра и по-навременна от тази на редица други по-развити държави. Всички се надяваме те да дадат резултат и последиците за здравето на българите да бъдат възможно най-малки.

Но междувременно родният бизнес понася сериозен удар – голяма част от малкия и среден бизнес не работи и няма приходи, но има разходи. Очакват се фалити на много фирми и много хора да останат без работа. Сектори като туризъм и транспорт са засегнати жестоко. За това е необходимо да се вземат мерки, които да запазят бизнеса жизнен, за да може да се възстанови след извънредното положение.

В кризисния щаб икономист няма, а правителството все още не е напълно ориентирано за мерките, които трябва да предприеме и ефектите от тях. Тезата, изказана многократно, че човешкият живот е по-ценен от икономиката, е погрешна и опасна, защото двете са свързани – бедността, безработицата и фалитът също застрашават човешкия живот. Да, икономиката ще се нагоди, но на каква цена? Извънредните мерки, разбира се, не трябва да се отменят, но други трябва да се вземат, които, обаче, да не нанесат повече вреда в дългосрочен план.

Какво може да направи правителството?

На първо място, трябва да освободи бизнеса от данъчна тежест за периода на кризисни мерки.

Точно в момента компаниите дължат вноските по ДДС от миналия месец, а без нов оборот, плащането става невъзможно. И това важи за почти всички фирми, защото прага на регистрация по ДДС е абсурдно нисък. Необходимо е отлагане на плащанията по ДДС с няколко месеца и/или варианти за разсрочено плащане. Данъчна ваканция е необходима и за всички други плащания към държавния и общинските бюджети – корпоративен данък (+ авансови вноски), патентни и туристически данъци, такси за тротоарно право, такси за търговия с акцизни стоки и така нататък. Адекватно би било и отлагане на плащанията на всичките данъци и осигуровки върху заплатите. Припомням, че работодателят плаща на държавата сума, равна на около 50% от тази, която плаща като нетна заплата. Такава мярка ще намали с 1/3 разходите за персонал и ще помогне да не се съкращават хора.

Друго, което държавата може да направи, е да осигури безпрепятственост на веригата на доставки, за да може производството да не остава без суровини, а магазините без доставки. Това означава запазване на границите отворени за тирове и улесняване на придвижването им към България.

Необходимо е и безпроблемно функциониране на всички държавни институции и агенции, за да не се затруднява допълнително бизнесът и делата му.

Какво не трябва да прави правителството?

Неправилна е идеята на правителството да създаде специален фонд, чрез който да налива пари директно в бизнеса. Имайки предвид имиджа на Българската Банка за Развитие, която ще разпределя парите, остава под съмнение на кого и как точно ще се дават предвидените средства.

Също така, държавата не трябва да се меси и в частните взаимоотношенията между бизнесите, както и в работата на банките.

Много вредна идея, която не трябва да се допуска, е контрол на цените. Основната икономическа теория (а и опитът) показва, че това е най-сигурният начин за създаване на недостиг. Въпреки това, тази идея вече беше предложена именно от министъра на икономиката.

А национализация дори не трябва да се споменава!

Държавният бюджет

Със сигурност държавният бюджет ще пострада значително. Дали ще е заради намалени приходи или увеличени разходи, трябва да се очакват сериозни бюджетни дупки. Необходимо е целево финансиране на общини и болници, за да могат адекватно да се преборят с разпространението. Можем да очакваме част от дупките да се покрият с европейски средства, но други да останат.

Но можеше да не е така. През последните години държавният бюджет отчиташе най-големите си приходи в историята и реализираше огромни излишъци. Тези излишъци, обаче, се разпределяха набързо, а не се заделяха за кризисни ситуации. Включително и в Бюджет 2020 нямаше предвиден буфер. А такъв беше нужен, не само за извънредни ситуации като тази с COVID-19, но и за резерв при очакваната икономическа криза, при която държавните приходи, със сигурност ще намалеят.

 

 

 

 

Коронавирусът

“Консерваторъ” публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19

Краят на илюзиите (I част)

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!