fbpx

НОВО

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Защо България не трябва да бърза с тегленето на нови дългове?

Светът е изправен пред безпрецедентна дългова криза. Животът на дълг вече е нещо напълно нормално, но и много опасно. През годините наблюдаваме засилваща се тенденция към трупане на все повече и повече дългове. The Institute of International Finance направиха...

Нетолерантната толерантност

Политическата коректност е идеология, сред чиито основни характеристики фигурира създаването и налагането на изкуствени „неутрални” думи и изрази, очертаването на, така да се каже, лексикални (и граматични) рамки, в които говорещите са длъжни да се ограничават, за да...

Интелигенцията и Църкватa

Не социалните прослойки са тези, които правят човека Може би е редно да започнем с дефиниране на понятията, ако желаем текстът да заблести с наукоподобно очарование. Що е интелигенция? Някои казват, че това са всички висшисти. Други твърдят, че интелигенцията се...

Благи вести за новите политически проекти

От вече доста години над българската политика тегне една мъка - прозорецът пред нахлуването на нови политически проекти е затворен. Не че няма желаещи пеперуди, привлечени от ярката светлина вътре в стаята, но всеки път щом се засилят на пъстрите криле на надеждите...

Изкуство по време на криза

Фейсбук групата „Купи изкуство, помогни на художник“  е създадена в помощ на българските художници, които както всички останали българи, живеещи от труда си, трябва да стоят в карантина и да оцелеят в икономическата криза, започнала с пандемията от КОВИД-19....

Медийна теория for dummies

На международната геополитическа и икономическа сцена се случват различни събития, а от участниците се изказва да бъдат съобразителни, бързи и да преследват личния си интерес максимално успешно и на минимална цена. Също като в истинския живот. Нерядко същинското...

Платформа „Консерваторъ“ стартира кампания #ЧетиВкъщи

Как Платформа „Консерваторъ“ ще ни мотивира не само да си стоим вкъщи, но и да четем книги? Николай Облаков разяснява кампанията #ЧетиВкъщи. Какви са стимулите и как точно ще се провежда? Вижте пълното...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Под карантина

Време за четене: 6 мин.

Коронавирусът

“Консерваторъ” публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19

Краят на илюзиите (I част)

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Вече повече от седмица съм под карантина. Имах късмета да вържа мартеница на една немска девойка, която се оказа носител на коронавирус. Ако беше получила мартеницата с българския флаг няколко дни по-рано можеше да ѝ се размине разболяването, но сега поне го кара по-леко. С почти стопроцентова сигурност мога да предполагам, че тя е една от многото млади хора, които бяха заразени в един от нощните клубове в Берлин. До вчера информацията ми беше, че в 2 нощни клуба са заразени общо 26 души – 17 в единия и 9 в другия. Днес се разбра, че клубовете вече са 3, а в един от тях заразените са 42! Да, не е време за купон…

Благодарение на принудителния престой вкъщи имам повече време да се осведомявам за случващото се по света и да го осмислям. Наред с важните неща, за които времето не ми стига, ми се налага всеки ден да се занимавам и с фалшивите новини, с които роднини, приятели и познати ме заливат – дали защото ми желаят доброто и искат да имам нужната информация, дали за да ме използват за филтър, който им помага сами да се ориентират в необятното море от информация. Здравната криза покрай коронавируса за пореден път ми доказва два големи провала на образователната ни система.

Първият провал е в това да развием критично мислене у учениците и той се наблюдава при представителите на няколко поколения (точно така, баба ви и дядо ви също са били деца).

Достатъчно е „една жена да каже“, „да го кажат по телевизора“ или „да го напишат в интернет“, за да приемем твърдението за чиста монета. Хитът на днешния ден е недоказаната хипотеза, че приемът на един конкретен аналгетик повишава риска от смъртност, ако сме болни от коронавируса. Тя се разпространи под формата на гласово съобщение (казано от една жена!) в германоезичните страни и бе повторена дори от френския министър на здравеопазването, който го прочел в някакво списание. Разбира се, през изминалите дни имаше и далеч по-фрапантни случаи. Сегашната ситуация е рай за хората с богата фантазия, наивно мислене и конспиративни подозрения. Например, някои твърдят, че разпространението на 5G мрежата отслабвало имунитета и причинявало коронавируса, като привеждат за доказателство китайският град Ухан и италианският регион Ломбардия, в които вече били инсталирани съответните антени. Но пък учтиво забравят, че в Иран, който е също тежко засегнат, такива технологични иновации не се намират.

В момента просто на всеки му е изгодно да вижда това, в което вярва и да го пропагандира на останалите. Малко хора имат времето и желанието да сверяват източници и да проверяват истинността на конкретни твърдения. За сметка на това някои уверено живеят със самомнението на последна инстанция и подценяват заплахата от коронавируса, определяйки я като „манипулация“ и „медийна истерия“. Съответно не спазват препоръките за карантина на здравните власти и разнасят заразата сред останалите членове на обществото. И рискуват да пренесат коронавируса на свои близки на преклонна възраст или с отслабен имунитет, което да има фатален край.

Вторият проблем, който е дори по-голям, е обърканата ценностна система, която се възпитава у младите поради светската специфика на образованието.От 1944 година насам повечето български граждани са били възпитавани с атеистичната идея, че светът е само материален, напълно игнорирайки духовната му страна или заменяйки „духовността“ с идеята, че зад нея стои само четенето на книги и посещаването на културни събития. Десетилетия наред комунистическата власт репресираше хората, които вярваха в Бог и в това, че Неговите закони и Неговата воля стоят над повелите на партийните апаратчици. След краха на комунизма „демократичният политически елит“ не намери воля да върне вероучението в училищата. Съответно се наложи на хората от моето поколение да се самообучават „в движение“ по религиозните въпроси, освен ако не бяха с повече късмет да имат близки роднини, които да им преподадат нужните познания.

Резултатът на този десетилетен пропуск е избуяването на егоизма. Особено хората в активна възраст превърнаха капитализма в конзумеризъм, отдавайки се на една хедонистична вакханалия в преследване на материални придобивки и щракане на снимки по различни туристически дестинации. А много от уж по-образованата и политически активна част залитнаха и по крайно либерални идеологии и пропагандиране на политиката на идентичностите в името на една така наречена „социална справедливост“. Съответно пандемията от коронавирус в момента ни дава възможност да излекуваме и душите си, и икономиките си от натрупаните дефицити. Съзнателно в този текст наблягам на първото, защото през последните дни ме питат само и единствено за второто, което в чисто философски аспект и в дългосрочен план е по-маловажно. Понеже каква полза ще има човек, ако спечели целия свят, а живота си изгуби, или какво ще даде човек в замяна на живота си? (Матей, 16:26)

След повече от седмица размисли по темата смятам, че коронавирусът е тук да ни напомни две неща – колко е важно семейството и какво точно представлява Любовта към ближния. Той ни учи да проявяваме повече алтруизъм и ни дава възможност да се отблагодарим на бабите и дядовците ни, на майките и бащите ни за грижите, които са положили за нас през целия ни живот. Любов към ближния е да си останеш вкъщи, когато има риск да си преносител на зараза, независимо дали имаш симптоми или не. Дори вече тестът ти за коронавирус да е бил отрицателен, остани си вкъщи поне за 14 дни, защото в началото тестът често може да бъде негативен при безсимптомни пациенти! Любов към ближния е, ако си здрав, да идеш и да му напазаруваш, ако той е принуден да стои под карантина. Сърдечно благодаря на приятелите ми, които през изминалата седмица се погрижиха да бъда зареден с провизии, като ми оставиха покупките пред вратата! Любов към ближния е да забраниш на бабите и дядовците си да се редят на опашки за хляб и да вършиш всичко необходимо вместо тях. А ако прибавите към всичко това и една молитва на ден, уверявам ви, ще се чувствате много по-добре. И в заключение ще завърша с една препратка към втората част на анимационният филм „Замръзналото кралство“ – във времена на несигурност като сегашното, когато не знаеш в коя посока да поемеш, просто направи следващото правилно нещо!

Коронавирусът

“Консерваторъ” публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19

Краят на илюзиите (I част)

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!