Религиозната ориентация на транс идеологията

В тази наша светска епоха ние обичаме да предполагаме, че религиозният дух, който е мотивирал исторически цивилизации и империи по целия свят, е бил пренебрегнат и заменен от доктрината на науката и рационализма. Че нашата епоха наистина е светска и че дебатите, които засягат нашето време, са надхвърлили примитивното суеверие, не са заключения, до които може да се стигне с основание, когато се обърне необходимото внимание на истинската природа на политическите и социални трудности, измъчващи нашето общество.

През март Джо Байдън обяви Великденската неделя за „Ден на транссексуалната видимост“ в ход, който възмути мнозина и беше приет като нападение в най-свещения ден от годината. В известен смисъл това, разбира се, беше дълбоко шокиращо. И все пак това не е толкова шокиращо, колкото би могло да се предположи първоначално, а всъщност е донякъде в съответствие с факта, че трансджендъризмът, като политическо и идеологическо движение, е дълбоко религиозно в своята ориентация, особено в контраста си с християнството. На фона на шума за смъртта на Бог и упадъка на вярата, политическият климат на Запада е натоварен с религиозни идеи и импулси, маскирани под предполагаемия секуларизъм на социалните движения, завладяващи нашата култура, които, правилно проучени и разкрити, ще ни помогнат за по-добро справяне с това падение към ерес.

Трансджендъризмът е фалшив възглед на антропологията, основан на поредица от предпоставки, противоречащи на разума и разчитащи на ясно религиозни идеи, които се оказват фалшиви и не трябва да се приемат като истинни, добри или красиви. Силата му като идеологическа сила – наблюдавана в драматичното му улавяне на политическия дебат през последните години – може до известна степен да се припише на религиозния характер на неговите презумпции, което също демонстрира важността на решителното отхвърляне на неговите религиозни заключения и забрани. Но първо, нека си припомним само някои от доста удивителните последици от това движение и ефектите, които то има върху нашето общество – всичко това само преди десетилетие би се считало за немислимо абсурдно.

Някои лекари в NHS сега се наричат кърмата „човешко мляко“ и твърдят, че млякото, произведено от мъже, които са приемали хормони, за да предизвикат лактация, е също толкова полезно за новородените деца, колкото и това на майките. Медицинските органи умишлено премахват термини като майка от насоките за майчинство или отказват мъже да дават кръв, освен ако не потвърдят, че не са бременни.

Докато основният импулс на движението може би някога е бил ограничен до нормализиране на възрастните, идентифициращи се като противоположния пол, все повече активисти насочват фокуса си към така наречените „транссексуални деца“. По-конкретно в САЩ има шокиращи примери за осакатяване на деца – както в случая с детранслационистката Клоуи Коул, която претърпя двойна мастектомия на 15-годишна възраст. В Шотландия някои политици наскоро твърдяха, че трябва да обмислим разрешаването на прилагането на “операции за смяна на пола” върху осемгодишни. Пламенността, с която се проповядва тази доктрина, не показва признаци на отслабване, особено сред силно гласовитата активистка база.

Как тогава се стигна дотук? Как тази дълбока промяна в нашата рамка за разбиране на човешката личност се е случила толкова драматично и как е оказала такова силно влияние върху нашите обществени институции? Струва ми се, че трябва да обърнем внимание на фундаменталните религиозни предпоставки, стоящи в основата на идеологията, особено що се отнася до нейните възгледи за антропологията и връзката между душата и тялото.

Антропологията е била централен аспект на религиозната мисъл от хилядолетия и е била от съществено значение за християнската теологична рефлексия. Природата на човечеството е специално изследвана в началните глави на Битие, където мъжете и жените са обявени за създадени по „образ и подобие на Бога“ – описание, което обикновено се прилага само за царя в заобикалящите древни близкоизточни култури. Отношенията между мъжете и жените се изследват в тези глави и информират доктрината на Църквата, която празнува и подчертава отличителните черти и взаимното допълване на половете.

През последното столетие или нещо повече различни социални движения се опитваха да разводнят отличителните черти на половете и да разпространяват възгледа, че мъжете и жените са по същество еднакви. Тази мотивация е в основата на феминисткото движение. Това беше и аргументацията, използвана за оправдаване на легализирането и приемането на еднополовите бракове. По същия начин се смята, че подкрепя трансджендъризма. В края на краищата, колкото повече се оспорва разграничението между мъжете и жените, толкова по-лесно е да се твърди, че един мъж наистина може да стане жена и обратното. Различните задължения, отговорности и очаквания, които някога се смятаха за подходящи съответно за мъжете и жените, бяха премахнати до степен, че става по-лесно да се приеме противоположният антропологичен аргумент, който се стреми да намали взаимното допълване на половете и отваря възможност да настъпи трансформация.

Това различно антропологично разбиране може да се види по начина, по който „пол“ и „джендър“ сега са двете категории, които се прилагат все по-лесно към човешката личност. Но дори и тук откриваме дълбоко объркване. Официалните указания на NHS твърдят, че „половата дисфория“ описва чувство на безпокойство, което човек може да почувства поради „несъответствие между техния биологичен пол и тяхната полова идентичност“. И все пак, също така се поддържа, че половата дисфория категорично не е психично заболяване, въпреки че се признава, че въпросите на идентичността и самовъзприятието са обвити в това сложно разстройство.

„Полова идентичност“ е пословично зле дефиниран термин, който изглежда предполага някаква представа за това какво означава да си мъж спрямо това какво означава да си жена. Как може човек да разбере, че наистина е жена, а не мъж, ако няма рамка за разбиране на дефиниционните и обективни разлики между двете? Теологията винаги се е стремила да изследва дълбините на човешкото съществуване и да отговори на вечните въпроси какво означава да си човек и как човечеството се свързва с божественото. По подобен начин трансджендъризмът явно се занимава с проблемите на човешката идентичност, но когато Църквата твърди, че мъжете и жените са отделни и определими категории, трансджендъризмът предлага напълно неопределим подход, който позволява възможността един мъж наистина да стане жена. Човек трябва да реши дали това е вярно, защото на това се крепи цялата доктрина.

Може би още по-религиозен е начинът, по който трансджендъризмът се позовава на идеята за душата и връзката на душата с тялото. Този трънлив теологичен въпрос е довел до разливане на много мастило през вековете, но се е доказал като съществена точка от доктрината в християнската традиция. Идеята за противопоставянето на душата и тялото беше подкрепена от ранните гностици и опровергана от Църквата като погрешно разбиране за човечеството. Интеграцията на душата и тялото е централна за християнския живот, демонстрирана най-дълбоко в реалността на Боговъплъщението и надеждата за физическо възкресение при Второто пришествие. Физическият свят и физическото тяло не трябва да бъдат презирани в християнския мироглед, а напълно одобрени и обвързани с надеждата за спасение заедно с душата и духа. Физическите действия на поклонение, като участие в евхаристийната трапеза или коленичене по време на молитва, илюстрират тази богословска истина, че и душата, и тялото са обекти на спасителното дело на Бог. Следователно човешките същества са фундаментално интеграция на тяло и душа.

Въпреки че е по-малко склонен да използва своеволно „душа“ или „дух“, човек не може да не чуе силни нюанси на тези идеи в твърдението, че човек може да бъде „жена, хваната в капан в тялото на мъж“. Идеята за дихотомията между нечия „полова идентичност“ и нечий „биологичен пол“ също играе роля в тази гледна точка, че нечие вътрешно същество или душа може наистина да бъде това на жена, докато тялото или външният вид може да бъде това на мъж. За транссексуалния активист правилният курс на действие в противопоставянето между душата и тялото е да съобрази тялото с правилната идентичност на душата. Това означава да се освободим от ограниченията на тялото – чрез наркотици, осакатяване или друга подобна промяна – за да се изравним по-пълно с душата. Това е дълбоко религиозно разбиране за човешката личност, но се оказва неправилно, тъй като тялото и душата са, както беше посочено по-горе, интегрирани и не е възможно да има онтологично мъжко тяло, но и онтологично женска душа. Трансджендъризмът би застанал на страната на гностиците в издигането на душата над тялото, което позволява за съжаление твърде често срещаната злоупотреба, извършвана срещу тялото под прикритието на здравеопазването.

Следователно човек не трябва да се заблуждава от „науката“ за всичко това. Докато религиозни понятия като душата тайно се вмъкват в думи като „здравеопазване“ и „идентичност“ и докато лекарите може да са заменили облеклата си с лабораторни престилки, теологичните заключения за антропологията и връзката на душата с тялото са тези, които лежат в основата на аргументи, изтъкнати в днешния дебат. Наистина, религиозността отива по-далеч. Сега сме изправени пред настъпление на литургия, с която сме принуждавани да се съгласим, като например различните лозунги като „правата на транс са човешки права“ и драконовското налагане на използването на местоименията.

Идеологията има свой собствен свещен календар, като Седмицата на информираността за транссексуалните се отбелязва през ноември и Ден на видимостта на транссексуалните на 31 март. Трансджендъризмът дори има собствена концепция за разпъването и възкресението, видно в термини като „мъртво назоваване“. Това е грехът да се използва нечие старо име, което зловещо илюстрира как актът на прехода е замислен в тези категории на живот и смърт. Подобно на християнския принцип, че старият човек умира при кръщението, се присъединява към Христос в Неговата смърт на кръста и след това е възкресен в нов живот, трансформиран в нов човек, трансджендъризмът функционира в рамката на умиране и възкръсване за нов живот – единственият недостатък е, разбира се, че обещанието за нов живот в този случай се основава на неправилно разбиране на човечеството и няма да задоволи вечния копнеж на душата.

Естествено, не твърдя, че всичко това е конкретно в съзнанието на трансджендър активистите или тези, които тихо се подчиняват на неговата доктрина. Подозирам, че малцина сред тези поддръжници са учени теолози. Но не казвам, че човек трябва да е теолог, за да формулира теологични идеи. Ние толкова лесно приемаме, че сме се отървали от старомодната религия и сме навлезли в ерата на рационалността. И все пак това предположение ни заслепява за подчертано религиозните идеи, прокарвани от обществените и политическите движения днес, много от които предлагат идеи, които Църквата вече е чувала и опровергавала преди. Наистина няма нищо ново под слънцето! Дори дебатът за транссексуалните да не се води като кръстоносен поход, би било добре да признаем религиозния му плам, защото ако наистина е вярно, че един мъж може да стане жена или че предполагаемата война между душата и тялото може да бъде спечелена от душата, тогава трябва да го приемем: местоименията, медицинската намеса, разпъването на стария мъж за възкресението на новата жена, всичко накуп! И все пак, ако не е вярно, ако един мъж не може да стане жена, ако гностиците все още грешат и ако, водени от мъдростта на отвращението, открием, че осакатяването на тялото е нередно, тогава всичко трябва да бъде отхвърлено, цялата идеология.

Не мога да започна да си представя болката на някой, толкова погълнат от умствено и духовно объркване, че чувства такъв смут в личността си. Имам пълно съчувствие към тяхната болка и искрено се надявам на тяхното благополучие и спасение, надежда, между другото, която Църквата провъзгласява, че е станала истинска и достъпна в Евангелието на Исус Христос. И все пак точно това състрадание е основанието за отхвърляне на цялата идеология на трансджендъризма. Това е фалшива религия, прилагаща фалшиво състрадание, основана на идеи, които се използват за оправдаване на отвратителни действия срещу уязвими хора. Единственият състрадателен подход е да се говори истината, с любов и милосърдие, защото истината всъщност ще ви направи свободни. Трансджендъризмът е погрешен, ерес на нашето време – и онези, които са били заблудени и малтретирани от неговата доктрина, заслужават истината.


За автора: Айзък Райли е аспирант в университета в Кеймбридж, който се фокусира върху теологията на Стария завет.


Ексклузивно за България съдържание за “Консерваторъ” от нашите партньори “The European Conservative”

Споделете:
Консерваторъ
Консерваторъ