НОВО

Не ми се обиждай, но…

Идеологическите бесове се пренасят през култури и територии, прекосяват граници и цивилизационни различия, понякога пристигат със закъснение, но когато се вселят в едно обществено тяло, симптомите много бързо започват да личат. Често се случва политически вирус, който...

Да ти се изправи русата коса: Индия и Джаму и Кашмир

В края на миналия месец и без това вече побелялата коса на министър-председателя на Индия Нарендра Моди е имала всички основания да опровергае физическите закони и напук на тях да се изправи. Понеже във Вашингтон Имран Кан, пакистанският колега на индийския премиер,...

Прасето на малкия човек

Аман от този малък човек! Комунистите набиваха в главите на децата неговия образ в руската дореволюционна литература, той беше жертва на хищните експлоататори и фокус на класово състрадание. Едва ли не, когато попитаха едно чавдарче или пионерче какво иска да стане...

Принцове за социална справедливост

Последните изяви на принц Хари и Меган Маркъл затвърждават впечатлението, че двамата са решили да се представят в пространството като нравоучителното и снизходително „сошъл джъстис“ крило на британското кралско семейство. Расизъм, климатични промени, размахване на...

Трезво за пожарите в Сибир

Пожарите в Сибир през последните две седмици предизвикаха лавина от медийни публикации и коментари в социалните мрежи, в които е ужасно трудно да се различат фалшивите новини и истерията от реалните факти и последствия. Стигна се до толкова очевидни примери на грозна...

(А)политическа чума

Една тема, която не е особено популярна в пространството между Шишман и градинката на Кристал, между Витошка и „Народен“ – чумата по свинете. Макар и не особено интересна за горните ареали, потенциално тя има много по-голям протестен заряд отколкото изборът на нов...

Оръжието е най-автентичната форма на Феминизъм

Тече процес на силно затягане мерките за притежаване на огнестрелно оръжия – както в Северна Америка, където се случват често масови престрелки, така и в Европа, където не се. Подобни предложения биват чувани, а понякога и повече от това, доста често в Европейския...

Добрият влогър е глобеният влогър

Коварно време е лятото. Всички са на почивка начело със знатните граждани, които определят дневния ред на обществото и произвеждат новините. Парламентът е във ваканция. Гражданското общество е в Никити или на Вурвуру. Няма новини. Медиите се чудят какво да си изсмучат...

Призракът на социализма крачи към Столична община

Един призрак броди със смели крачки към сградата на Столична община и това, без капка ирония, е призракът на социализма. За съжаление освен този призрак, като че ли нищо друго не крачи към същата тази сграда, която прави предстоящите избори за местна власт в края на...

Стратегия за развитието на София – град на свободни хора

Архитект Христо Генчев е основател и съсобственик на най-голямото проектантско бюро в Европа за фасади и външни конструкции. Завършил е Техническия университет във Виена. Възпитаник е на Класическата гимназия за антични езици и култура. Син е на известния урбанист и...

Търговци на социология

Време за четене: 4 мин.

С поредните избори – пореден социологически скандал. Двамата голфъри разменили местата на ГЕРБ и БСП в прогнозата си за изборните резутати от 23 май, след като през целия предходен период на сондажи са давали бонуси на Позитано – естествено, както обикновено, съвсем безкористно, от симпатии… Този път Боряна Димитрова от Алфа Рисърч избухна – може би защото фалшификацията се оказа особено открита и безсрамна, дори по мащаба на двамата търгаши от “Джеймс Баучър”. Вместо да дадат прогноза за изборните резултати като всички останали агенции – дял в проценти за всяка от партиите, голфърчетата изхитруваха открито и арогантно. БСП – между 28 и 32 на сто. ГЕРБ – между 27 и 31 на сто. Всеки от нас може да даде такава “прогноза” и без да има голф клуб. Можем да се пробваме така и като синоптици… “Днес температурите в София ще бъдат между 12 и 27 градуса по Целзий… Не ли?”

Но в “прогнозата” на двамата търговци със социология арогантността е на два етажа. Първо – с безочливата подмяна на конкретната прогноза в проценти с интервал “от-до”… “Прогноза”, която – както казахме – може да направи и Пенка от Горня баня. Но дори това не стига. “Прикрити” зад интервала “от-до”, голфърчетата са убедени, че си имат работа с кръгли идиоти – дебили, но не 80, а направо 100 процента от населението. Зад интервалите двамата “експерти” са разменили местата на ГЕРБ и БСП – като БСП е по-високо, в разрез с данните на всяка друга агенция. Какво ни казва “прогнозата” на голфърите – “Вярно е, вместо данни ви продаваме лайно… Но вижте как сме го пакетирали за маскировка – понеже сте тъпи, пак ще купите лайното…”

През последните 20 години 100 пъти сме писали за социологическия олигопол на “Джеймс Баучър”. Писали сме как три агенции взимат парите за три екзит пола, но правят един (разпределят си секциите) и след това договарят сравними резултати. Писали сме как се разпределят ролите на отделните агенции в координиран пореден опит да се манипулират обществените настроения в полза на този, който плати – който плати повече. Малцина в този занаят са се опитвали да играят независимо – обикновено с риск да фалират и да излязат от демоскопския бизнес. Като казахме бизнес – социологическият олигопол изисква сондажи да се правят само като контролиран от двамата голфъри бизнес. Още от 1990 г. до преди няколко години имаше демоскопска агенция на Народното събрание – НЦИОМ, която функционираше на непазарен принцип – тя обслужваше депутатите и обществото със социологическа информация. Правиха – струваха – закриха НЦИОМ. Защото не можеха да го контролират пряко, да му спрат “бизнеса”.

През последните години се разгърна процес на ерозия на ролята на демоскопията като инструмент за информиране на общественото мнение. Негласно споразумение между политическата класа и социологическия олигопол раздели ролята на демоскопията на три обособени роли. Първо – провеждане на платени от политически фактори изследвания без оповестяване на резултатите пред обществото – сондажи за частно ползване. Второ – публикуване на произволно деформирани данни, много често от въобще не проведени изследвания, с цел манипулиране на общественото мнение в полза на една или друга партия или организиран частен интерес. За това говорим в т.нар. “прогноза” на голф-социолозите от 23 май. “БСП побеждава – по-добре гласувайте за тях!” Който се хване – хване. Трето – произвеждане на автентична социологическа информация от акуратно планирани и проведени изследвания, в съответствие с професионалната мисия на емпиричната социология като наука.

Тази трета роля се упражнява от агенции и социологически екипи, които старателно са държани извън кръга на привилегированите демоскопски фирми. Има агенции, които работят съвестно, но нямат достъп до медиите. Вина за това имат разбира се и медиите. Повечето медии с национален ефир са абонирани за определени социологически фирми, независимо от системните проблеми с достоверността на информацията, които изплуват редовно в “работата” на агенции като Голф-сондаж, Червен Кольо и др. Така социологическият заговор срещу правото на обществото да бъде информирано включва три страни – безсрамна квази социология, безскрупулна политическа класа и медии – обслужващ персонал на политици и корпоративни интереси.

Не е задължително в сферата на социологията да се работи почтено – както не е задължително това да става и в политиката, и в търговията, и във всяка друга сфера на организирана човешка дейност. Но е препоръчително да се работи почтено. Най-голяма отговорност за това носят самите професионалисти в съответната област. Когато става дума за социология – многократно е ставало дума, че най-малкото, което може да се направи е да се осигури защитено пространство за почтена работа на тези, които не искат да играят в цирка на “Джеймс Баучър”. Но … някак си – все не се получава. Защо ли?

*Текстът е първоначално публикуван във фейсбук профила на автора

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!