НОВО

Не плачете за Шотландия, няма да ходи никъде

Категоричната победа на Консерваторите в Обединеното кралство не остави много възможности за опозицията. Обикновено губещият изборите има различни оправдания или малки успехи – спечелил е неочаквано много, има по-голяма бройка абсолютни гласове, чака вота от чужбина...

Наследството на Източния въпрос

Източният въпрос се появява на политическата сцена след Карловицкия мир от 1699 г., според който Османската империя изгубва голяма част от своите владения в Украйна и днешна Русия. От тази епоха започва бързият упадък на турската държава и се повдига въпросът за...

Победата на Борис Джонсън – антибиотик за пораснали

Мислеха го за идиот. Или поне за клоун, който може да жонглира с кеч-фрази и саундбайтове ("get Brexit done"). Но откакто бе избран за лидер на Консервативната партия и министър-председател на Обединеното кралство, Борис Джонсън направи това, на което малцина вярваха,...

„Либералната“ загуби от Демокрацията

Консервативната партия в Обединеното кралство постигна унищожаваща победа, невиждана от времената на Тачър, а лейбъристите – най-тежкото поражение за последния век. Последните губят и някои от традиционните си крепости. Това не е най-важното. Корбин няма да види...

Британците гласуваха за край на политическата агония

Консерваторите спечелиха тези избори, с голямо мнозинство. Какво означава тази победа?1. Умората от Брекзит си оказва влияние. Хората искат решение и то бързо и незабавно. Мечтаят за край на политическата агония.2. Джонсън е по-силен лидер от Корбин. Безспорно успех...

Срещата на НАТО – зад кулисите на медийния фолклор

Реалната динамика на провелата се в Лондон среща на върха на НАТО има малко общо с публичните престрелки между отделните лидери, на които станахме свидетели. Вървенето по следите на размяната на пейоративни коментари - на американския президент Доналд Тръмп спрямо...

“Зелената философия” на Роджър Скрутън

Авторът в дясната платформа "Консерваторъ" Кристиян Шкварек гостува в предаването "Денят с Георги Любенов" по БНТ. Тема на разговора бе излязлата наскоро на български език книга на сър Роджър Скрутън "Зелената философия". Вижте пълното видео:...

Видео & Снимки: Представяне на Роджър Скрутън – “Зелената Философия”

Представяне на книгата „Зелената философия“ на Роджър Скрутън, организирано от "Сиела Норма" и дясна платформа "Консерваторъ".ВодещБорис СтанимировПанелисти:Д-р Нено Димов – министър на околната среда и водите Д-р Красен Станчевдоц. д-р Антоний ГълъбовБоян...

Най-важните избори – 3 основни проблема на Борис Джонсън

Днес се провеждат най-важните избори в следвоенната история на Великобритания. Ако искат да осъществят Брекзит, британските граждани ще трябва да препотвърдят резултата от референдума на тези парламентарни избори и да излъчат мнозинство, което да приеме сделката на...

Тукидидовият капан, САЩ и Китай

В древността е имало два центъра на мир, спокойствие и цивилизация, съществували едновременно в двата края на стария свят – Pax Romana и Pax Sinica, или Римския мир и Китайския мир. Римската цивилизация днес е родила множество държави и организации,...

Зелените митове и мръсният въздух

Време за четене: 5 мин.

Днес е подходящ ден да опонирам на призивите за ползване на градски транспорт и на неадекватната организация на транспорта в София.

„Ползвайте градски транспорт, слезте от колите, за да пазите въздуха.“

Всички проучвания през последните години, вкл. тези на Световната банка, обявени преди броени дни еднозначно показват, че опасно мръсният въздух на София и многократно превишените норми на ФПЧ се дължат в огромната си част – 85% на битово отопление с некачествено твърдо гориво и някъде в останалите 15% се намира приносът на автомобилния трафик. Следователно всяка мярка, която не решава радикално и незабавно проблема с домашните печки с въглища, дърва и кой знае още какво е просто отбиване на номер, което няма да доведе до по-чист въздух, нито до по-малко смъртоносен и вреден въздух.

Ползването на градски транспорт означава много по-дълго излагане на въздействието на отровния въздух. Да допуснем, че гражданинът Х трябва да върви 10 минути от дома си до спирката на градския транспорт, да чака 10 минути до пристигането на трамвая и след като пътува половин час да върви 10 минути от спирката до работата си. Това прави поне 30 минутно дишане на отровен въздух. Обмяната на бактерии и вируси в масовия транспорт е друга тема, която няма да разглеждаме тук.

И така, призивът „Слезте от колите и ходете на работа с трамвай!“ по същество е призив доброволно да се подложите на поне 30 минути дишане на отрова, без по същество да допринасяте за чистотата на въздуха, защото тя се дължи 85% на кюмбетата, в които горят въглища.

Икономически аспект

Да си представим едно нормално четиричленно семейство от средната класа, което живее в „широкия център“ на София. Единият родител трябва да заведе двете деца на извънкласно занимание – спортна тренировка, изкуство или чужд език. Занятията се провеждат в квартал, до който трябва да се сменят две линии на градския транспорт.

Вариант N1 – пътуване с градски транспорт

Трима пътника (родител + 2 деца) Х 2 билета Х 2 посоки = 3X2X2 = 12 билета.
12 билета X 1,60 BGN = 19,2 BGN
Сметката показва, че срещу 19,2 лв. родител води децата си на тренировка и ги връща у дома с градски транспорт. Това е така, защото няма семеен билет, няма почасово таксуване, няма облекчения за деца.

Вариант N2 – пътуване с автомобил.

Да допуснем, че мястото на тренировка на децата се намира на 11 км. от дома на нашето примерно семейство. Ако вместо градски транспорт родителят ползва семейния автомобил, той ще измине 2Х11=22 км. При разход на гориво в столичния трафик от 12 л/100км. за това пътуване ще изразходва 12Х22:100 (просто тройно правило) = 2,64л. бензин. При цена от 2,19лв/л. това прави 5,78 лв. разход за семейния бюджет.

Анализ:

При пътуване с градския транспорт губиш много повече време, пътуваш по-некомфортно, най-често прав, сред кихащи и кашлящи хора и плащаш 19,2 лв. При пътуване с кола пътуващ бързо, удобно седнал на топло, въздухът който дишаш се филтрира и плащаш 5,78 лв. Съотношението между двата варианта е 19,2/5,78 = 3,322. Това значи, че с кола ти излиза НАД 3 ПЪТИ по-евтино, отколкото с градски транспорт, в който няма почасово таксуване и безплатен детски билет. Освен това е много много по-бързо, по-комфортно, по-безопасно…
Ако семейството вземе такси, ще плати 22км Х 0,79лв/км = 17,38 лв. т.е. отново по-малко, отколкото с градски транспорт.

ВариантN3 – общината с нарочни мерки прави престоя на автомобил на мястото на тренировката невъзможен. Забранява паркирането, прави го скъпо платено и т.н. хитри мерки, като се надява да принуди семейството да си плати 19,20 лв. и да ползва градски транспорт.

Родителят отговаря, като откарва децата си до мястото, оставя ги, връща се у дома, след това отива втори път да ги вземе и отново се връща. Разходът за него е 2Х5,78 = 11,56лв., близо наполовина в сравнение с градския транспорт. Натоварването на трафика на града е двойно. Замърсяването на въздуха е двойно. Губи града, губи семейството (но не толкова, колкотото ако ползва СКГТ), печели Лукойл и таксиметровите компании.

Вариант N4 – цялото семейство се отказва от колата и си купува месечни абонаментни карти за градски транспорт, които струват многократно по-малко от единичния билет…

Този вариант е напълно неработещ за повечето 4-членни семейства, които работят, учат и вършат свои задачи в различни точки от града.

Изводи:

Извод 1.

Целта да откажеш изцяло хората от колите им би могла да сработи успешно при пенсионери, самотно живеещи хора или семейства без деца. Ако най-големият проблем на държавата ти е демографията и се стремиш да стимулираш хората да раждат и отглеждат деца, трябва да правиш живота им възможен и удобен, вкл. за придвижване в града.

Извод 2

За семействата с деца (които както казахме са важна цел в условията на демографски катаклизъм), успешна стратегия би било да ги накараш да заменят ЧАСТ от пътуванията си с автомобил с ползване на градски транспорт. Трябва да се примириш, че те няма да си купят месечна карта, защото 5 дни в седмицата по неизбежна принуда се придвижват с автомобил. Трябва да им предложиш адекватна възможност да ползват транспорта:

  • Безплатно пътуване за ученици (да повторим, иначе всеки родител ги кара с кола, защото му е ПЪТИ по-евтино, сигурно, бързо и удобно…)
  • Почасово таксуване, така че при смяна на няколко линии от градски транспорт цената да не се удвоява, утроява…
  • Семеен билет, при който родител/баба/дадо с дете/деца да плаща един билет.

* Публикацията е първоначално публикувана във Фейсбук профила на автора. Заглавието е на “Консерваторъ”

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!