На медийната лъжа краката са къси

„На лъжата краката са къси“ ни учи едноименната приказка на Ангел Каралийчев, уловила фолклорната мъдрост за пагубните резултати от постоянното погазване на истината. Световните либерални журналисти най-вероятно не са чели българската класика, но в последната година изпитват поуките от нея върху инак тъй гъвкавите си гръбнаци. Защото днес на медийната лъжа финансите се оказаха къси, а слугите – съкратени.

Корпоративната информационна машина влезе в новата година с тревожни за средите съобщения – „Върви ли американската журналистика към тотално изчезване?“, притесни се органът на прогресивния режим в САЩ „The Atlantic“ в заглавие и добави –

„Новинарската индустрия е в упадък от десетилетия, но последните съкращения са особено зловещи“.

„Спиращо дъха. Медийните уволнения продължават“, написа либералното дадзибао  „The Guardian“.

„Кървава баня в мейнстрийм медиите“, изкрещяха примерните конформисти в „Axios“, а в гниещата цитадела на пропагандата от CNN са в депресивно състояние с това скорошно заглавие:

Новинарската индустрия започва 2024 година по брутален начин с масови уволнения, които унищожават издателите и поставят въпроси за бъдещето на журналистиката

Този път другарите от CNN са почти прави. Само ще редактираме последната дума в апокалиптичното им заглавийце. Под въпрос не е бъдещето на журналистиката, а на отровната и отблъскваща пропаганда и подмяна на реалността, която мимикрираше като мейнстрийм журналистика в последните години.

Но фактите действително са сурови за медийния модел на масова дезинформация и индоктринация. В последните месеци мастодонти на „фейк нюз“ бизнеса като „The LA Times“, „Business Insider“ и „The Washington Post“ бяха принудени да съкратят общо няколко хиляди от своите „журналисти“. Сайтове и издания като „Vice“ и „Sports Illustrated“ са на ръба на закриването. „The Los Angeles Times“ махна около 20% от кадрите в нюзруума си преди броени седмици – най-мащабното намаляване на работна сила в 142-годишната история на вестника.

Корпоративните медии са на чудовищна загуба. Доверието в тях е на рекордно ниско ниво, а дотациите от „биг тех“ милиардери, олигарси-филантропи и НПО-октоподи явно не са достатъчни.

Ултра-прогресистки, покварено политизирани сайтове като The Messenger, BuzzFeed News и Jezebel затвориха изцяло, а стрийминг услугата на CNN претърпя унизителна излагация и историческа катастрофа – едва няколко седмици след шумно рекламираното си пускане платформата CNN + се размаза в бетона на провала и бе бързо „терминирана“, оставяйки по слузестия си път монументални финансови загуби и сгърчените остатъци от репутацията на корпорацията.

Почти всяко голямо либерално издание трябваше да уволни служители през последните месеци.

„Тези медии се опитват да сменят колелата на самолет по време на полет“, написа медиен експерт по повод „кървавата баня“ в либералните организации. Не сме сигурни в правдивостта на аналогията. Други неща летяха и пръскаха от тези издания през последните години. От онези, които цапат и оставят петна.

Ще кажете да не злорадстваме. Но всеки, който е проследил токсичното творчество на тези медии ще оцени това, което става с тях като минимална форма на справедливост. Сметката просто идва за серийните нарушители на всякаква етика, естетика и истина. Метафоричното клане с моторна резачка сполетя брутални бегемоти, превърнали живота на хиляди обикновени хора в ад, унищожили напълно невинни и беззащитни мъже и жени с клеветите си, с постоянните си фантасмагорични обвинения в расизми, ксенофобии, хомофобии, „климатично отричане“ и всички други снаряди на журналистическата артилерия.

Медиите, които страдат днес, лъгаха вчера. Още лъжат, всъщност, нека си го кажем. И вероятно ще лъжат до последния журналист, на последното бюро, в последната корпоративна редакция. Лъжат за сравнително сложни неща като делата срещу Тръмп и миграционните политики, лъжат за основни истини като двата пола. Лъжат за дипломация, за работническата и средна класа в САЩ и Европа, за избирателите на партии, различни от техните, за ценностите, които искат да унищожат, за държавите, щатите, градовете и кварталите, които желаят да опожарят.  

Направете си експеримент някой път.

Потърсете в сайтовете на големите западни медии – тези, които още работят – ключови думички. Напишете „бял мъж“, „избирател на Тръмп“, „мигранти“, „пол“ или „криминална статистика“. Пред погледа ви веднага ще изплува каталог на позора. Манифестация на мазната манипулация.

Много от уволнените журналисти се оплакват в социалните мрежи. Реакциите са почти единодушно подигравателни и иронични. И тук отново не става въпрос за някаква злост и примитивно присмиване, за ритане на човека, докато е паднал. Просто хората вече с кожата си усещат, че стандартният корпоративен медиен служител е техен враг, готов да ги оклевети и „канселира“ с лишена от доказателства и смисъл публикация-донос за техния „расизъм или трансфобия“. За техния въглероден отпечатък дори. Страшно много нормални хора и бизнеси пострадаха тежко от системния тормоз на либералните медии-бухалки. И сега виждат малко справедливост. Но лъжите на медийно-корпоративния кошер ще продължат. Посочването им – също.


Оригинална публикация

Споделете:
Владислав Апостолов
Владислав Апостолов

Завършил е журналистика в Софийския Университет. Работил е за редица медии, включително вестник "Труд" и WebCafe