НОВО

Крясъците не са решение

Има хора алармисти, има и спокойни хора. Алармизмът се превръща в проблем, когато идва от институциите, особено от наднационални институции, като тези на Европейския съюз. Превръща се в особено голям проблем, когато е в комбинация със сложни за решаване казуси като...

2020 г. – усеща се като 1988 г.

Забраната на хазарта, която е толкова желана от шумни морални стожери, не би била прецедент по българските географски ширини Вече е 2020 г, но се усеща като 1988 г. Или която и да е друга година, която предшества демократичните промени през 1989 г. Малцина от...

Срещата в Берлин за Либия – резултатът остава неясен и само намек

Само по себе си провеждането на изминалата конференция в Берлин, касаеща бъдещето на Либия, бе положително като действие. Най-малкото, което този форум успя да направи, е да събере на едно място иначе широкия кръг от държави и съюзи, които имат отношения спрямо...

Поредният спектакъл “Вот на недоверие”

Ще мине ли поредният вот на недоверие към правителството? Не, не това е правилният въпрос. Правилният въпрос е има ли основание да бъде искан. А още по-правилният е: какво ще стане, ако мине? Очевидно вотът няма да мине, поне според мнението на онези наблюдатели и...

Няколко икономически урока от водната криза в Перник

Няколко базови икономически урока от водната криза в Перник. И системните проблеми и решения. Първо. Държавата и общините НЕ са добри стопани. Защото дори те да изземат юздите на целия стопански живот (ако водоснабдяването или топлината са “публично” благо, то какво...

Завръщането на плановата икономика

В последните години е модерно политици да се самоопределят като “десни”, без да имат абсолютно никаква престава какво означава това, в политически и икономически аспект. Падането на комунистическия строй и преминаването на България от планова към пазарна икономика...

Расизъм тук, расизъм там

Все още има много хора, които отчаяно са се вкопчили в илюзията, че политическата коректност е просто проява на добро възпитание. Световните новини от последните дни предлагат ново остро опровержение на тази трагикомична дефиниция. Фактите от реалността на терен...

Имам 99 ВиК проблема и София не е един от тях

Да създадеш ВиК холдинг, който да управлява всички държавни дружества в сектора под една шапка е същото като да събереш десетки и стотици хазартно зависими хора и да ги обединиш в управата на едно казино. Да предоставиш на този холдинг средства от държавния бюджет в...

Тази мистериозна Зелена сделка

След като екологичното острие на ВМРО (бивше митническо острие на Царя) Ревизоро, спешно прекръстен от народния гений на Язовиро, пое Министерството на околното среда, нашият най-зелен евродепутат Радан Кънев, заливайки междувременно фейсбук с възторг по адрес на...

Нов президент от Демократическата партия може да нанесе непоправими щети на космонавтиката на САЩ

„Ние избираме да отидем на Луната! Ние избираме да отидем на Луната през това десетилетие и да направим други неща. Не защото са лесни, а защото са трудни“ - с тази вдъхновяваща реч, произнесена в Университета Райс в Хюстън през 1962 година, президентът на САЩ Джон...

София вече излетя: Колко далеч искаме да стигне?

Време за четене: 4 мин.

През седмицата попаднах на новия доклад на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции „Туризъм и въздушен транспорт в София“. Става ясно, че от 2010 г. насам се наблюдава стабилен ръст на туристите, нощувките и приходите от тях, който е особено забележим в след 2014 г. Запазва се тенденцията около 2/3 от нощувките и почти всички приходи да се реализират от чужденци.

В доклада има и интересен цитат от базата данни на Price of Travel, актуална към септември 2019 г.:

„София е една от ярките и запомнящи се дестинации сред европейските столици с много приятен градски център, който е изключително гостоприемен за чуждестранните туристи… Макар и без световноизвестни атракции, София предлага изненадващо приятна градска среда на много приемливи цени.“

По средата на всичко това обаче се мъдри и един неприятен факт:

Цените на почти всичко са много ниски, с изключение на тези на входящите от другите големи градове полети. По тази причина София като цяло не е привлекателна за онези, които не предприемат по-обхватен тур из региона.

Последното си остава напълно валидно въпреки огромния ръст, който „Летище София“ отчита по всички показатели от 2013 г. насам: +50% на общия брой полети; +99% на обслужените пътници; +31% на обслуженото карго. Активното навлизане на нискотарифни превозвачи превърна София в много по-достъпна европейска дестинация и допринесе за съществения ръст на уикенд и градския туризъм. За пример, за периода 2015-2019 г. на „Летище София“ са открити полети до 44 нови дестинации и този брой непрекъснато расте.

Да, но не е достатъчно. Всички знаем, че да се лети от и за „Летище София“ си остава скъпо, неудобно, неприятно. Затова концесионирането му на някой, който знае как да го развие, е крайно наложително. Правилното решение е от изключително значение за бъдещето не само на София, но и на страната. И като никога, ми се струва, че с избора на консорциума на фонда Meridiam и „Летище Мюнхен“, държавата този път се справи изненадващо добре. Като гледам медийните публикации по темата обаче ми се струва, че пак се залита по глупав популизъм!

Моето мнение: Тяхната оферта е добра, точно защото предлага комбинация от малко над минимално изискуемите инвестиции и относително ниско концесионно възнаграждение!

Тук вероятно вече ме обявявате за луд, обаче нека помислим: От какво всъщност имаме нужда в София и България?

  • От високи летищни такси, които са неизбежни при голяма инвестиция веднага или от ниски такси, така че повече нискобюджетни авиолинии да летят от и до София?
  • От идеално и скъпо обслужване, нови хотели и всякакви странни неща, контролирани от летищния оператор или от бързо, удобно и евтино обслужване и нови възможности за българския бизнес на и около летището и из цяла Европа?
  • От няколко милиона повече годишни приходи в държавния бюджет, които да се наливат в бездънната яма БДЖ или от стотици милиони повече приходи в частния сектор (хотели, ресторанти, магазини, курорти), които пряко ще носят по-висок стандарт на живот на десетки хиляди българи?

Мисля, че смислените отговори са пределно ясни.

Летял съм многократно за и през Мюнхен. Винаги ми е харесвало, но нямах представа, че „Летище Мюнхен“ е единственото 5-звездно летище в Европа по критериите на Skytrax* (София изобщо не присъства там!). Носител е на наградата за най-добро летище в Европа за 2018 г. и общо 11 пъти през последните 14 г., а освен това оперира Терминал 1 на Newark Liberty и Терминал 1 на JFK, и двете в САЩ. Мюнхен е и втората най-важна база на Lufthansa, а всички знаем колко голямо значение за тях има вече изградения и бързо развиващ се център на Lufthansa Technik на „Летище София“.

Летищата и пътническата авиация осигуряват функционирането и напредъка на нашия все по-глобализиран свят. Каквито и глупости да се говорят напоследък, фактите са прости: бъдещето на човечеството минава през бурното им развитие. Да, София вече излетя. Не, не сме достатъчно високо. Изборът, който правим днес, ще определи колко далеч ще стигнем утре. Затова ми се иска този път да е правилен.

* SKYTRAX е международна организация за оценка на въздушния транспорт, която класифицира летищата според качеството на летищните продукти и стандартите за обслужване на персонала. Звездната оценка на летището в световен мащаб е призната като глобален показател за летищните стандарти.


Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!