fbpx

НОВО

Наредба-18 и COVID-19 промениха 2020

Преди година Наредба-18 беше най-коментираната тема в онлайн средите и сред бизнес обществото в България. С нея се създаде цял един виртуален хейт спрямо управляващите за неадекватността на мерките, които в първообраза си имаха за цел намаляване на сивата икономика,...

Емил Георгиев: Да не губим автономността си (интервю)

Време за четене: 10 мин. Време за четене: 10 мин. Задавам шест въпроса, търсейки душевна рецепта срещу Covid-19.
Отговаря: Emil Georgiev, психолог и психотерапевт.

Споделете чрез

Първата битка за Сирия – сблъсъкът на западните държави и СССР

През последните почти десет години гражданската война в Сирия е в почти непрекъснатото полезрение на целия свят. Създалата се криза там има многобройни проекции – политически, геополитически, енергийни, икономически, идеологически и религиозни – и колкото...

Коронакризата – от подценяването до паниката

Коронавирусът "Консерваторъ" публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19 Подценяването Всичко започна като на шега. На градски пазар в далечен Китай вирус от прилепи се пренесе впоследствие върху хората. Днес има глобална пандемия, а светът е в...

Корпоративен социализъм: Държавата спасява не вас, а инвеститорите и мениджърите

Насим Никълъс Талеб е ливански и американски икономист и есеист. Работи до 2004 г. в редица финансови институции, след които се отдава на преподавателска и писателски дейност. Книгата му „Черният Лебед“ е оценена от Sunday Times като една от 12-те най-влиятелни книги,...

Коронавирусът в Германия от първо лице

Когато четете този текст, броят на потвърдените случаи на коронавирус в Германия ще е прехвърлил 100 хиляди души. През последните седмици мнозина отбелязаха, че Германия има много ниска смъртност на фона на останалите държави - тя варираше между 0,2% и 0,4%. Това вече...

Ще промени ли COVID-19 азбуката на капитализма?

Георги Коритаров потърси за разговор по телефона Теодор Димокенчев. Ще промени ли COVID-19 азбуката на капитализма? Какви ще са измеренията на икономическата криза? Вижте пълното...

Емил Вълков в Студио Xъ за образованието по време на криза

Редакторът в платформа "Консерваторъ" Емил Вълков гостува в Студио Xъ по 7/8 ТВ за образованието по време на криза

Никола Бушняков в “Имате Думата” за кризата като възможност

В днешното предаване ще видите интервю с Никола Бушняков, редактор в платформата "Консерваторъ” за кризата като възможност. И още: директни включвания на зрители на тема "Доволни ли сте от мерките, предприети от правителството"? Повече във видеото....

Теодор Димокенчев в Студио Xъ за мерките за съхраняване на икономиката

Редакторът в платформа "Консерваторъ" Теодор Димокенчев в Студио Xъ за 20-те мерки за съхраняване на българската икономика...

София вече излетя: Колко далеч искаме да стигне?

Време за четене: 4 мин.

През седмицата попаднах на новия доклад на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции „Туризъм и въздушен транспорт в София“. Става ясно, че от 2010 г. насам се наблюдава стабилен ръст на туристите, нощувките и приходите от тях, който е особено забележим в след 2014 г. Запазва се тенденцията около 2/3 от нощувките и почти всички приходи да се реализират от чужденци.

В доклада има и интересен цитат от базата данни на Price of Travel, актуална към септември 2019 г.:

„София е една от ярките и запомнящи се дестинации сред европейските столици с много приятен градски център, който е изключително гостоприемен за чуждестранните туристи… Макар и без световноизвестни атракции, София предлага изненадващо приятна градска среда на много приемливи цени.“

По средата на всичко това обаче се мъдри и един неприятен факт:

Цените на почти всичко са много ниски, с изключение на тези на входящите от другите големи градове полети. По тази причина София като цяло не е привлекателна за онези, които не предприемат по-обхватен тур из региона.

Последното си остава напълно валидно въпреки огромния ръст, който „Летище София“ отчита по всички показатели от 2013 г. насам: +50% на общия брой полети; +99% на обслужените пътници; +31% на обслуженото карго. Активното навлизане на нискотарифни превозвачи превърна София в много по-достъпна европейска дестинация и допринесе за съществения ръст на уикенд и градския туризъм. За пример, за периода 2015-2019 г. на „Летище София“ са открити полети до 44 нови дестинации и този брой непрекъснато расте.

Да, но не е достатъчно. Всички знаем, че да се лети от и за „Летище София“ си остава скъпо, неудобно, неприятно. Затова концесионирането му на някой, който знае как да го развие, е крайно наложително. Правилното решение е от изключително значение за бъдещето не само на София, но и на страната. И като никога, ми се струва, че с избора на консорциума на фонда Meridiam и „Летище Мюнхен“, държавата този път се справи изненадващо добре. Като гледам медийните публикации по темата обаче ми се струва, че пак се залита по глупав популизъм!

Моето мнение: Тяхната оферта е добра, точно защото предлага комбинация от малко над минимално изискуемите инвестиции и относително ниско концесионно възнаграждение!

Тук вероятно вече ме обявявате за луд, обаче нека помислим: От какво всъщност имаме нужда в София и България?

  • От високи летищни такси, които са неизбежни при голяма инвестиция веднага или от ниски такси, така че повече нискобюджетни авиолинии да летят от и до София?
  • От идеално и скъпо обслужване, нови хотели и всякакви странни неща, контролирани от летищния оператор или от бързо, удобно и евтино обслужване и нови възможности за българския бизнес на и около летището и из цяла Европа?
  • От няколко милиона повече годишни приходи в държавния бюджет, които да се наливат в бездънната яма БДЖ или от стотици милиони повече приходи в частния сектор (хотели, ресторанти, магазини, курорти), които пряко ще носят по-висок стандарт на живот на десетки хиляди българи?

Мисля, че смислените отговори са пределно ясни.

Летял съм многократно за и през Мюнхен. Винаги ми е харесвало, но нямах представа, че „Летище Мюнхен“ е единственото 5-звездно летище в Европа по критериите на Skytrax* (София изобщо не присъства там!). Носител е на наградата за най-добро летище в Европа за 2018 г. и общо 11 пъти през последните 14 г., а освен това оперира Терминал 1 на Newark Liberty и Терминал 1 на JFK, и двете в САЩ. Мюнхен е и втората най-важна база на Lufthansa, а всички знаем колко голямо значение за тях има вече изградения и бързо развиващ се център на Lufthansa Technik на „Летище София“.

Летищата и пътническата авиация осигуряват функционирането и напредъка на нашия все по-глобализиран свят. Каквито и глупости да се говорят напоследък, фактите са прости: бъдещето на човечеството минава през бурното им развитие. Да, София вече излетя. Не, не сме достатъчно високо. Изборът, който правим днес, ще определи колко далеч ще стигнем утре. Затова ми се иска този път да е правилен.

* SKYTRAX е международна организация за оценка на въздушния транспорт, която класифицира летищата според качеството на летищните продукти и стандартите за обслужване на персонала. Звездната оценка на летището в световен мащаб е призната като глобален показател за летищните стандарти.


Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!