НОВО

Глобалното затопляне се използва за пропаганда

Авторът в дясната платформа "Консерваторъ" Боян Рашев гостува в предаването "Гласове" с водещ Явор Дачков по телевизия БСТВ. Тема на разговора бе глобалното затопляне и използването му с пропагандни цели. Вижте пълното видео:...

Основните послания от срещата между Борисов и Тръмп

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Емил Вълков, авторът Кристиян Шкварек и Боян Стефанов от Младежки консервативен клуб гостуваха в предаването "Реакция" по ТВ Европа. Какви са основните послания от срещата между Бойко Борисов и Доналд Тръмп? България и...

Пет факта за срещата на ООН за климата в Мадрид

Всичко, което трябва да знаете за срещата на ООН за климата в Мадрид в пет факта + моята интерпретация: 1. САЩ. Китай, Япония, Австралия и Канада не са изпратили представители на високо ниво. => 50% от световните емисии на СО2 ясно казват, че въпросът не им е...

Мисълта за климата като форма на човешката грандомания

Анселм Кентърбърийски, един от бащите на съвременна Европа, който измисли схоластиката, за да се прослави Тома Аквински в нея, а университетите да я прегърнат като откровение, не можеше да си представи нищо по-голямо от Бог. "Модерният човек" не може да си представи...

Българският интерес е свързан с интеграцията на Западните Балкани

Фондация New Direction, International Republican Institute (IRI) и дясна платформа Консерваторъ организират КОНФЕРЕНЦИЯ „ЗАПАДНИ БАЛКАНИ“  Последните няколко години бяха белязани от възраждането на перспективата за членство в ЕС и НАТО на...

Четири начина да измъкнеш пари от населението

Напоследък се говори за идеята Общината да увеличи някои данъци в София, а именно данъците върху автомобили, за които се предполага (без да е доказано), че замърсяват повече, и данъците върху сделките с имоти. „И без друго данъците в София са скандално ниски и дори...

КОНФЕРЕНЦИЯ „ЗАПАДНИ БАЛКАНИ“

Фондация New Direction, International Republican Institute (IRI) и дясна платформа Консерваторъ организират КОНФЕРЕНЦИЯ „ЗАПАДНИ БАЛКАНИ“ в зала 8 на Националния Дворец на Културата. Датата е 07 декември, от 9 часа. ПЪЛНА ПРОГРАМА КОНФЕРЕНЦИЯ...

Какъв е идеологическият заряд на социалните политики

Разговор с редактора в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев за смисъла от разясняването на социалните политики, предлагани от българските политици. Още един поглед към съдбата на Истанбулската конвенция и колко тълкувания може да има тя? Какви идеологически...

Как ЕС иска да зашлеви шамар на Слънцето

Европа трябвало да се превърне в климатично неутрален континент, смята председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен. От позицията на могъщата си длъжност ръководителят на изпълнителна власт на ЕС сигурно има самочувствието, че може да пребори...

Климатичната криза – мит или реалност?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Теодор Димокенчев гостува в предаването "Плюс-минус" по Нова ТВ. Тема на разговора бе митът за климатичната криза. Вижте пълното...

София вече излетя: Колко далеч искаме да стигне?

Време за четене: 4 мин.

През седмицата попаднах на новия доклад на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции „Туризъм и въздушен транспорт в София“. Става ясно, че от 2010 г. насам се наблюдава стабилен ръст на туристите, нощувките и приходите от тях, който е особено забележим в след 2014 г. Запазва се тенденцията около 2/3 от нощувките и почти всички приходи да се реализират от чужденци.

В доклада има и интересен цитат от базата данни на Price of Travel, актуална към септември 2019 г.:

„София е една от ярките и запомнящи се дестинации сред европейските столици с много приятен градски център, който е изключително гостоприемен за чуждестранните туристи… Макар и без световноизвестни атракции, София предлага изненадващо приятна градска среда на много приемливи цени.“

По средата на всичко това обаче се мъдри и един неприятен факт:

Цените на почти всичко са много ниски, с изключение на тези на входящите от другите големи градове полети. По тази причина София като цяло не е привлекателна за онези, които не предприемат по-обхватен тур из региона.

Последното си остава напълно валидно въпреки огромния ръст, който „Летище София“ отчита по всички показатели от 2013 г. насам: +50% на общия брой полети; +99% на обслужените пътници; +31% на обслуженото карго. Активното навлизане на нискотарифни превозвачи превърна София в много по-достъпна европейска дестинация и допринесе за съществения ръст на уикенд и градския туризъм. За пример, за периода 2015-2019 г. на „Летище София“ са открити полети до 44 нови дестинации и този брой непрекъснато расте.

Да, но не е достатъчно. Всички знаем, че да се лети от и за „Летище София“ си остава скъпо, неудобно, неприятно. Затова концесионирането му на някой, който знае как да го развие, е крайно наложително. Правилното решение е от изключително значение за бъдещето не само на София, но и на страната. И като никога, ми се струва, че с избора на консорциума на фонда Meridiam и „Летище Мюнхен“, държавата този път се справи изненадващо добре. Като гледам медийните публикации по темата обаче ми се струва, че пак се залита по глупав популизъм!

Моето мнение: Тяхната оферта е добра, точно защото предлага комбинация от малко над минимално изискуемите инвестиции и относително ниско концесионно възнаграждение!

Тук вероятно вече ме обявявате за луд, обаче нека помислим: От какво всъщност имаме нужда в София и България?

  • От високи летищни такси, които са неизбежни при голяма инвестиция веднага или от ниски такси, така че повече нискобюджетни авиолинии да летят от и до София?
  • От идеално и скъпо обслужване, нови хотели и всякакви странни неща, контролирани от летищния оператор или от бързо, удобно и евтино обслужване и нови възможности за българския бизнес на и около летището и из цяла Европа?
  • От няколко милиона повече годишни приходи в държавния бюджет, които да се наливат в бездънната яма БДЖ или от стотици милиони повече приходи в частния сектор (хотели, ресторанти, магазини, курорти), които пряко ще носят по-висок стандарт на живот на десетки хиляди българи?

Мисля, че смислените отговори са пределно ясни.

Летял съм многократно за и през Мюнхен. Винаги ми е харесвало, но нямах представа, че „Летище Мюнхен“ е единственото 5-звездно летище в Европа по критериите на Skytrax* (София изобщо не присъства там!). Носител е на наградата за най-добро летище в Европа за 2018 г. и общо 11 пъти през последните 14 г., а освен това оперира Терминал 1 на Newark Liberty и Терминал 1 на JFK, и двете в САЩ. Мюнхен е и втората най-важна база на Lufthansa, а всички знаем колко голямо значение за тях има вече изградения и бързо развиващ се център на Lufthansa Technik на „Летище София“.

Летищата и пътническата авиация осигуряват функционирането и напредъка на нашия все по-глобализиран свят. Каквито и глупости да се говорят напоследък, фактите са прости: бъдещето на човечеството минава през бурното им развитие. Да, София вече излетя. Не, не сме достатъчно високо. Изборът, който правим днес, ще определи колко далеч ще стигнем утре. Затова ми се иска този път да е правилен.

* SKYTRAX е международна организация за оценка на въздушния транспорт, която класифицира летищата според качеството на летищните продукти и стандартите за обслужване на персонала. Звездната оценка на летището в световен мащаб е призната като глобален показател за летищните стандарти.


Оригинална публикация

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!