София вече излетя: Колко далеч искаме да стигне?

През седмицата попаднах на новия доклад на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции „Туризъм и въздушен транспорт в София“. Става ясно, че от 2010 г. насам се наблюдава стабилен ръст на туристите, нощувките и приходите от тях, който е особено забележим в след 2014 г. Запазва се тенденцията около 2/3 от нощувките и почти всички приходи да се реализират от чужденци.

В доклада има и интересен цитат от базата данни на Price of Travel, актуална към септември 2019 г.:

„София е една от ярките и запомнящи се дестинации сред европейските столици с много приятен градски център, който е изключително гостоприемен за чуждестранните туристи… Макар и без световноизвестни атракции, София предлага изненадващо приятна градска среда на много приемливи цени.“

По средата на всичко това обаче се мъдри и един неприятен факт:

Цените на почти всичко са много ниски, с изключение на тези на входящите от другите големи градове полети. По тази причина София като цяло не е привлекателна за онези, които не предприемат по-обхватен тур из региона.

Последното си остава напълно валидно въпреки огромния ръст, който „Летище София“ отчита по всички показатели от 2013 г. насам: +50% на общия брой полети; +99% на обслужените пътници; +31% на обслуженото карго. Активното навлизане на нискотарифни превозвачи превърна София в много по-достъпна европейска дестинация и допринесе за съществения ръст на уикенд и градския туризъм. За пример, за периода 2015-2019 г. на „Летище София“ са открити полети до 44 нови дестинации и този брой непрекъснато расте.

Да, но не е достатъчно. Всички знаем, че да се лети от и за „Летище София“ си остава скъпо, неудобно, неприятно. Затова концесионирането му на някой, който знае как да го развие, е крайно наложително. Правилното решение е от изключително значение за бъдещето не само на София, но и на страната. И като никога, ми се струва, че с избора на консорциума на фонда Meridiam и „Летище Мюнхен“, държавата този път се справи изненадващо добре. Като гледам медийните публикации по темата обаче ми се струва, че пак се залита по глупав популизъм!

Моето мнение: Тяхната оферта е добра, точно защото предлага комбинация от малко над минимално изискуемите инвестиции и относително ниско концесионно възнаграждение!

Тук вероятно вече ме обявявате за луд, обаче нека помислим: От какво всъщност имаме нужда в София и България?

  • От високи летищни такси, които са неизбежни при голяма инвестиция веднага или от ниски такси, така че повече нискобюджетни авиолинии да летят от и до София?
  • От идеално и скъпо обслужване, нови хотели и всякакви странни неща, контролирани от летищния оператор или от бързо, удобно и евтино обслужване и нови възможности за българския бизнес на и около летището и из цяла Европа?
  • От няколко милиона повече годишни приходи в държавния бюджет, които да се наливат в бездънната яма БДЖ или от стотици милиони повече приходи в частния сектор (хотели, ресторанти, магазини, курорти), които пряко ще носят по-висок стандарт на живот на десетки хиляди българи?

Мисля, че смислените отговори са пределно ясни.

Летял съм многократно за и през Мюнхен. Винаги ми е харесвало, но нямах представа, че „Летище Мюнхен“ е единственото 5-звездно летище в Европа по критериите на Skytrax* (София изобщо не присъства там!). Носител е на наградата за най-добро летище в Европа за 2018 г. и общо 11 пъти през последните 14 г., а освен това оперира Терминал 1 на Newark Liberty и Терминал 1 на JFK, и двете в САЩ. Мюнхен е и втората най-важна база на Lufthansa, а всички знаем колко голямо значение за тях има вече изградения и бързо развиващ се център на Lufthansa Technik на „Летище София“.

Летищата и пътническата авиация осигуряват функционирането и напредъка на нашия все по-глобализиран свят. Каквито и глупости да се говорят напоследък, фактите са прости: бъдещето на човечеството минава през бурното им развитие. Да, София вече излетя. Не, не сме достатъчно високо. Изборът, който правим днес, ще определи колко далеч ще стигнем утре. Затова ми се иска този път да е правилен.

* SKYTRAX е международна организация за оценка на въздушния транспорт, която класифицира летищата според качеството на летищните продукти и стандартите за обслужване на персонала. Звездната оценка на летището в световен мащаб е призната като глобален показател за летищните стандарти.


Оригинална публикация

Споделете:
Боян Рашев
Боян Рашев

Боян Рашев e един от водещите експерти по управление на околната среда в България. От 2007 г. е управляващ партньор в denkstatt – консултантска компания, която помага на бизнеса да управлява въздействието си върху природния и социалния капитал.
Професионалната му експертиза е в сферата на устойчивото развитие, управление на околната среда, остойностяване на екосистемни услуги, кръгова икономика, качество на въздуха, управление на природните ресурси.
Има бакалавърска и магистърска степен по "Управление на околната среда и ресурсите" от Бранденбургския технически университет в Котбус, Германия. Учил също в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Университета за природни науки и науки за живота във Виена и Централния университет на Венецуела в Каракас. През 2012 г. е финалист националния конкурс за млади бизнес лидери Next Generation.