fbpx

НОВО

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Защо България не трябва да бърза с тегленето на нови дългове?

Светът е изправен пред безпрецедентна дългова криза. Животът на дълг вече е нещо напълно нормално, но и много опасно. През годините наблюдаваме засилваща се тенденция към трупане на все повече и повече дългове. The Institute of International Finance направиха...

Нетолерантната толерантност

Политическата коректност е идеология, сред чиито основни характеристики фигурира създаването и налагането на изкуствени „неутрални” думи и изрази, очертаването на, така да се каже, лексикални (и граматични) рамки, в които говорещите са длъжни да се ограничават, за да...

Интелигенцията и Църкватa

Не социалните прослойки са тези, които правят човека Може би е редно да започнем с дефиниране на понятията, ако желаем текстът да заблести с наукоподобно очарование. Що е интелигенция? Някои казват, че това са всички висшисти. Други твърдят, че интелигенцията се...

Благи вести за новите политически проекти

От вече доста години над българската политика тегне една мъка - прозорецът пред нахлуването на нови политически проекти е затворен. Не че няма желаещи пеперуди, привлечени от ярката светлина вътре в стаята, но всеки път щом се засилят на пъстрите криле на надеждите...

Изкуство по време на криза

Фейсбук групата „Купи изкуство, помогни на художник“  е създадена в помощ на българските художници, които както всички останали българи, живеещи от труда си, трябва да стоят в карантина и да оцелеят в икономическата криза, започнала с пандемията от КОВИД-19....

Медийна теория for dummies

На международната геополитическа и икономическа сцена се случват различни събития, а от участниците се изказва да бъдат съобразителни, бързи и да преследват личния си интерес максимално успешно и на минимална цена. Също като в истинския живот. Нерядко същинското...

Платформа „Консерваторъ“ стартира кампания #ЧетиВкъщи

Как Платформа „Консерваторъ“ ще ни мотивира не само да си стоим вкъщи, но и да четем книги? Николай Облаков разяснява кампанията #ЧетиВкъщи. Какви са стимулите и как точно ще се провежда? Вижте пълното...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

За нуждата от принудителен ред

Време за четене: 3 мин.

Коронавирусът

“Консерваторъ” публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19

Краят на илюзиите (I част)

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Освен права всеки гражданин на България (а дори и на твърде либералния ЕС) има и задължения. Да се нарушава карантина в момента е равносилно на умишлено убийство. Да се забавлявате във фитнеси и ресторанти – на непредумишлено, тъй като може да сте болни без да го знаете и въпреки това да разнасяте вируса и да заразявате други. Които може да нямат вашия късмет и да се разболеят. Да получат усложнения и да умрат. Да заразят майка си и баща си и те също да не успеят да се справят.

 Изумително е как след целия горчив опит на пострадали от ненавременни мерки държави, след всички човешки жертви, колабирали далеч по-развити от нашата здравни системи и изтощени до краен предел медици, все още се намират хора, които да жалят за отнети права, финансови загуби, невъзможност да си изядат телешкия стек в ресторанта или да си направят сериите с щангата в залата. Други продължават да подозират, че са жертва на коварен правителствен заговор, целящ да ги пороби и да наложи диктатура. Сериозно ли?

 Очевидно е, че не се касае за нов политически режим, а временни мерки за справяне с безпрецедентна от 1918 г. насам световна здравна криза. Разтъркайте си очите и елате на себе си! Буквално часове след въвеждането на извънредно положение в страната и издаване на разпоредбата за затваряне на всичко, с изключение на аптеки и хранителни магазини, редица собственици на търговски обекти вече даваха указания на служители как да продължат да работят, закачайки лъжливи табели, че правят инвентаризация. Има ли начин тези хора да бъдат накарани да спазват временните правила, необходими за собственото им и това на много други оцеляване? Нима можем да разчитаме на тяхната съвест и дори елементарен здрав разум?

 Принудителният ред, известен още като държава или правен ред е възникнал поради необходимост, а не защото е приравнен с някаква вселенска справедливост. Още от древността е обясняван на обществото с различни легитимиращи го идеи. Първо това са били космическият ред и вселената, следва свързването на правото и закона с Бог и божите заповеди, докато стигнем до изводите, че го е създал човешкият разум.

Причините за възникването на принудителния ред са всъщност чисто социални и съвсем прости. Няма друг начин голям брой индивиди да функционират заедно в общество, съжителствайки в мир и относително сътрудничество. Тук идва и нуждата от санкция при неспазване на закона. Не можем да разчитаме на съвест и морал, нито на индивидуалното чувство за справедливост на всеки.

 В природата справедливост не съществува. Когато хората са живели групирани в малобройни племена, нужда от централизиран принудителен ред не е имало. Всеки е познавал другия и е знаел задълженията си. Както и че ако не ги изпълни и бъде отлъчен от племето и няма да оцелее. Когато започват да се оформят по-многобройни и сложни общества, индивидите в тях не се познават, нямат родствена връзка и на практика никакви особени мотиви да спазват правила за поведение. Именно тук се ражда принудата, за да може обществото да оцелее. Точно както е особено необходима и днес.

 Другият вариант е да се върнем на племена от по 10 души, но дори там ще ви се наложи да спазвате някакви правила. Пробвайте да оцелеете съвсем сами, напълно свободни, в гората например.

 

Коронавирусът

“Консерваторъ” публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19

Краят на илюзиите (I част)

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!