fbpx

НОВО

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Защо България не трябва да бърза с тегленето на нови дългове?

Светът е изправен пред безпрецедентна дългова криза. Животът на дълг вече е нещо напълно нормално, но и много опасно. През годините наблюдаваме засилваща се тенденция към трупане на все повече и повече дългове. The Institute of International Finance направиха...

Нетолерантната толерантност

Политическата коректност е идеология, сред чиито основни характеристики фигурира създаването и налагането на изкуствени „неутрални” думи и изрази, очертаването на, така да се каже, лексикални (и граматични) рамки, в които говорещите са длъжни да се ограничават, за да...

Интелигенцията и Църкватa

Не социалните прослойки са тези, които правят човека Може би е редно да започнем с дефиниране на понятията, ако желаем текстът да заблести с наукоподобно очарование. Що е интелигенция? Някои казват, че това са всички висшисти. Други твърдят, че интелигенцията се...

Благи вести за новите политически проекти

От вече доста години над българската политика тегне една мъка - прозорецът пред нахлуването на нови политически проекти е затворен. Не че няма желаещи пеперуди, привлечени от ярката светлина вътре в стаята, но всеки път щом се засилят на пъстрите криле на надеждите...

Изкуство по време на криза

Фейсбук групата „Купи изкуство, помогни на художник“  е създадена в помощ на българските художници, които както всички останали българи, живеещи от труда си, трябва да стоят в карантина и да оцелеят в икономическата криза, започнала с пандемията от КОВИД-19....

Медийна теория for dummies

На международната геополитическа и икономическа сцена се случват различни събития, а от участниците се изказва да бъдат съобразителни, бързи и да преследват личния си интерес максимално успешно и на минимална цена. Също като в истинския живот. Нерядко същинското...

Платформа „Консерваторъ“ стартира кампания #ЧетиВкъщи

Как Платформа „Консерваторъ“ ще ни мотивира не само да си стоим вкъщи, но и да четем книги? Николай Облаков разяснява кампанията #ЧетиВкъщи. Какви са стимулите и как точно ще се провежда? Вижте пълното...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Дойде и разделението

Време за четене: 2 мин.

То може да се види между двама адепти на различна идея – ген. Мутафчийски (“идва епидемия с невиждана ярост”) и доц. Мангъров (“запазете икономиката и изградете стаден имунитет”). Това са два образа, които се преповтарят матрично в много държави и в напрежението между тях протичат всички реакции и действия.

В много широк смисъл глобално протича сблъсък между Световния лекар и Световния икономист.

Разбирайте ги патетично или иронично, няма значение. Лекарят обвинява икономиста, че без карантина и изолация ще препълни болниците и ще прочисти Европа от хронично болните и възрастни хора. Аз няма да се посвеня да кажа, че не изключвам на свръх високи нива това да се счита за примамлив шанс за финансов разцвет – тукашният дарител на ваучерни респиратори Ивайло Пенчев например описа жертвите на коронавируса като икономическа възможност за “облекчаване на пенсионната система в Европа”. Крилата фраза, дали да не включим езика на макроикономиката в протокола на погребенията?

Икономистът обаче – с основания – обвинява първия, че не разбира очевидното – икономиката е синоним на живот точно толкова, колкото и лекарската грижа, а дори повече. Ако искате мрачна статистика – тя и без това е новата валута за медиите – разгледайте броя на жертвите, косвено причинени от глобалната рецесия през 2008-а. На това предизвикателство лекарят пък равнодушно би напомнил, че рецесията бе предизвикана тъкмо от освирепелия за печалби “Уолстрийт” и домино ефектите на високорисковите ипотечни заеми. Нещо, за което икономистът трябваше да се грижи.

Между тези двама персонажи човек се лута, мисля, малко по личен мотив: застрашени родители, социално положение, доколко упражнява онлайн професия и ако щете спестени пари в банката.

Вашите са с диабет и сърдечни проблеми, и има спестена пара? Да послушаме Световния лекар. Всички са живи и здрави, обаче всеки месец са на червено? Да се доверим на Световния икономист.

Противно на яростната поляризация обаче, мисля че и двата гласа са много необходими. Две неща биха били фатални: забраняването на всеки от тях да говори и предоверяването към всеки от тях за това, за което говори. Добрият вариант е онзи, в който се мразят възпитано.

Коронавирусът

“Консерваторъ” публикува разнообразни мнения и анализи относно пандемията COVID-19

Краят на илюзиите (I част)

Краят на илюзиите (I част)

Времената на криза – здравна, а вече и икономическа бързо елиминират всички илюзии, които безпрепятствено виреят във времена на възход и мързелив разгул. Сегашната пандемия на COVID-19 не прави изключение и несъстоятелността и ненавременността на много идеи става...

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Как държавата ще помогне на бизнеса и служителите?

Редакторът в дясната платформа "Консерваторъ" Михаил Кръстев, както и София Касидова от Българската банка за развитие, гостуваха в предаването "Вие питахте, експертите отговарят" на Dir.bg. Тема на разговора бяха мерките за справяне с икономическите последствия от...

Рекламата в условия на криза

Рекламата в условия на криза

От началото на март 2020 година бизнесът в България започна да усеща практическите резултати от мерките във връзка с COVID-19. В такъв момент фирмите гледат на рекламата като нещо, което може да ги издърпа нагоре. Но не осъзнават обаче риска, пред който са изправени....

Споделете чрез

Предишен

Следващ

Don`t copy text!

Запишете се за нашия бюлетин:

По този начин, ще получавате:

* Най-интересните статии от месеца
* Новини за събитията организирани от нас
* Ексклузивно съдържание

Успешно записване за бюлетина на Консерваторъ!